یک تیم تحقیقاتی از موسسه‌های مختلف اروپایی نظیر فرانهوفر، دانشگاه گلاسکو و CEA قصد دارند در قالب یک پروژه 4 میلیون یورویی روی ساخت مدارهای حاوی نانولوله‌کربنی کار کنند.

 این مدارها برای کاهش ابعاد تراشه‌های ضروری هستند. پژوهشگران یک تیم تحقیقات بین المللی در یک پروژه مشترک موسوم به کانکت (Carbon Nanotube Composite Interconnects) قصد دارند تا از کامپوزیت‌های نانولوله‌ کربنی در ساخت CMOS استفاده کنند.

این کنسرسیوم اروپایی از کمک چند مرکز تحقیقاتی و صنعتی برای انجام این پروژه 4 میلیون یورویی استفاده خواهند کرد تا در مدت سه سال، اقدام به ارائه روش‌های ساخت مدارات حاوی نانولوله کربنی بر روی تراشه کنند. این فناوری در تولید میکروتراشه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با کاهش ابعاد تراشه‌ها، موضوع استفاده از مدارها به عنوان یکی از گلوگاه‌های توسعه این فناوری شناخته می‌شود که به دلیل پدیده مهاجرت اتمی با الکترون (electrmigration) مشکلات زیادی در کوچک‌سازی مدارها بوجود می‌آید.

در پروژه کانکت روی ساخت کامپوزیت‌های فلز-نانولوله‌کربنی برای استفاده در صنعت میکروالکترونیک کار می‌شود. این معماری مدارهای حاوی نانولوله‌کربنی می‌تواند مصرف انرژی را کاهش داده و عملکرد سیستم را بهبود دهد.

با استفاده از نانولوله‌های کربنی، بهبود قابل توجهی در مقاومت الکتریکی، مهاجرت اتمی با الکترون و خواص گرمایی این مدارها اتفاق می افتد. در نهایت امکان افزایش دانسیته CMOSها وجود خواهد داشت.

با این فناوری می‌توان مدارهای جدیدی را جایگزین مدارهای مسی رایج کرد و برای محاسبات نرومورفیک، تراشه‌های با قابلیت بالا ساخت. در این پروژه قرار است انطباق‌پذیری با فرایندهای رایج مورد بررسی قرار گرفته و امکان تولید انبوه این سیستم نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

اعضاء این کنسرسیوم عبارتند از سوئیس، آلمان، بریتانیا و فرانسه که زنجیره‌ای از تحقیقات بنیادین تا تجاری‌سازی را تشکیل داده‌اند.

فناوری‌هایی که در این پروژه توسعه داده می‌شوند برای استفاده در صنعت میکروالکترونیک در مقیاس صنعتی مناسب بوده و امکان کوچک‌تر کردن ابعاد محصولات الکترونیکی را فراهم می‌سازد. همچنین کاهش قیمت تمام شده از جمله موارد مورد نظر در این پروژه است.

این پروژه می‌تواند سهم بازار الکترونیک اروپا را افزایش دهد و موقعیت این قاره را در صنعت الکترونیک بهبود دهد.