مطالعات مختلفی در خصوص تاثیر فضا و معماری بر سلامت روانی انسان انجام شده است. شاید باور نکنید، اما خیلی از این پژوهش‌ها نشان داده است که ساختمان‌ها می‌توانند بر فکر و رفتار ما تاثیر بگذارند و آن را دگرگون کنند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معماری خوب فقط ظاهر زیبایی ندارد، بلکه می‌تواند خیلی از حس‌های خوب را در شما بیدار کند و باعث شود که احساس سلامتی و خوشبختی کنید. وقت‌گذرانی برای پیدا کردن این ساختمان‌ها که معماری «درستی» دارند، باعث می‌شود بیشتر از قبل احساس شادی کنید. پس اگر آن‌قدر خوش‌شانس نیستید که در یکی از این ساختمان‌ها کار کنید، می‌توانید با کمی تغییر فضایی شاد و خلاقانه برای خودتان به وجود بیاورید.

تاثیر فضا بر شیوه فکر کردن

مطالعات مختلفی در خصوص تاثیر فضا و معماری بر سلامت روانی انسان انجام شده است. شاید باور نکنید، اما خیلی از این پژوهش‌ها نشان داده است که ساختمان‌ها می‌توانند بر فکر و رفتار ما تاثیر بگذارند و آن را دگرگون کنند. به‌عنوان مثال یکی از مدارس جنوب لندن در زمره بدترین‌ها بود و کسی از عملکردش راضی نبود، اما همین که مسئولان در سال 2002 تصمیم گرفتند نمای ساختمان را عوض کنند و تغییراتی در دکوراسیون داخلی آن به وجود بیاورند، اوضاع 180 درجه عوض شد! و امروز همان مدرسه جزو 20 مدرسه پیشرفته و برتر سراسر انگلستان شناخته می‌شود.

فضایی که فکرتان را آزاد می‌کند

دسترسی به نور طبیعی در یک بنا به شما کمک می‌کند که تنش‌ها را پشت سر بگذارید و از شر استرس خلاص شوید. وسایلی که اتاق یا فضا را پر می‌کنند، می‌توانند مثل یک قرص مسکن عمل کنند تا روحتان آرام شود و اگر در اتاق یا سالنی قرار بگیرید که سقف بلندی دارد، حتما متوجه می‌شوید که راحت‌تر و آزادانه‌تر فکر می‌کنید. فضای مشخصی که در هر ساختمان متعلق به شماست، مثلا اتاق خوابتان در منزل یا دفتر کارتان در اداره یا حتی میزی که در محل کار دارید و یکی، دو متر اطراف آن می‌تواند به‌شدت روی احساس شما نسبت به زندگی تاثیر داشته باشد و باعث شود حس کنید آدم خوشحال‌تر یا خوشبخت‌تری هستید. (البته که عکس آن هم ممکن است!) مثلا فردی را در نظر بگیرید که مبتلا به آلزایمر است. این فرد به دلیل نوع بیماری‌اش ممکن است مضطرب، افسرده و پرخاش‌گر باشد و خودش را از دیگران دور نگه دارد و انزوا را ترجیح دهد. حالا اگر همین آدم را در یک اتاق خصوصی قرار دهید و دوروبرش را با وسایل خصوصی که متعلق به خودش است پر کنید، همه این علایم در وجودش کم‌رنگ می‌شود.

فضایی که اخلاق را هم عوض می‌کند

محل قرارگیری یک ساختمان هم نقش مهمی در این زمینه دارد. تحقیقات پروفسور فرانسیس کو از دانشگاه ایلینویز نشان داده است که در اطراف خانه‌هایی که در مرکز شهر شیکاگو قرار دارند و با فضاهای سبز فراوان احاطه شده‌اند، جرم کمتری نسبت به بلوک‌های آپارتمانی اتفاق می‌افتد که تا چند خیابان آن طرف‌ترشان هم هیچ فضای سبزی نیست. این استاد دانشگاه معتقد است پایین آمدن 50 درصدی جرم و جنایت در این فضاها به دلیل نقش فضای سبز در کاهش پرخاش‌گری است.

سبز فکر کنید

مطالعه‌ای که توسط نانسی ول، روان‌شناس محیط در سال 2000 انجام شد، نشان داد که داشتن منظره سبز در مقایسه با منظره‌ای از بناهای ساخت انسان، تمرکز را بیشتر می‌کند. اگر این شانس یا فرصت را دارید که دوروبر خانه یا محل کارتان فضای سبزی وجود دارد، حتما چند دقیقه از وقت خود را به سر زدن به آن‌جا و حضور در آن فضا اختصاص دهید و اگر این‌قدر خوش‌شانس نیستید، حداقل چند تا گلدان برای خانه و محل کارتان بخرید.