امروزه اطلاعات و ارتباطات محرمانه شدیداً توسط آژانس‌های جاسوسی تهدید می‌شوند. یکی از راه‌های مقابله با این تهدیدها استفاده از سیستم رمزنگاری کوانتومی است که به‌معنای کامل کلمه غیر قابل شکستن هستند. چین برنامه‌ای را طراحی کرده است که تا سال 2020 یک شبکه ارتباطات کوانتومی برای انتقال اطلاعات کوانتومی، فراهم سازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در عصر بی‌رحم حملات سایبری و تجسس الکترونیکی جهانی، ملت‌ها به‌دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای امنیت ارتباطات خود هستند. چین پروژه‌ای را آغاز خواهد کرد که از طریق تبدیل پیام‌ها به حالت کوانتومی و دریافت آنها در فضا، یک سیستم ارتباطاتی غیرقابل‌ هک فراهم می‌کند. برنامه جدید ماهواره فضایی کوانتومی (QUESS) تنها شامل آزمایشات علمی محض نیست. در حال حاضر چین به یک پیشرو جهانی در زمینه فناوری اطلاعات کوانتومی تبدیل شده است؛ ماهواره‌ای که ارتباطات کوانتومی را انتقال می‌دهد، اساس و شالوده برای تفسیر تحقیقات نوین به یک دارایی راهبردی برای چین در عرصه جهانی خواهد بود.

رمزنگاری از طریق استفاده از یک کلید رمزنویسی ( همچون یک صفحه اعداد ) انجام می‌گیرد که با استفاده از این کد رمزنویسی شده می‌توان یک پیام را آشکار یا مخفی کرد. حصار کوانتومی عمل ذوب دو ذره یا ذرات بیشتر به حالت‌‌های کوانتومی است. در چنین حالت‌هایی هیچ ذره‌ای به‌صورت مستقل تعریف نمی‌شود و ذرات در یک حالت کوانتومی مشترک مبهم وجود دارند که هنگام مشاهده شده دچار فروپاشی می‌شوند. بنابراین هرگونه تلاش برای رمزگشایی اطلاعات کوانتومی توسط سازمان‌های جاسوسی با شکست روبرو می‌شود و سازمان‌های مشروع و قانونی از این تلاش جاسوسی مطلع می‌شوند. علاوه‌براین، پیچیدگی ماشین‌های کوانتومی به‌معنای واقعی مهندسی معکوس کلید کوانتومی تولیدشده از طریق حصار کوانتومی را غیرممکن می‌سازد.

کلیدهای کوانتومی حتی با استفاده از محاسبات کوانتومی نیز قابل گشودن نیستند. البته قابل ذکر است که هنوز هم اطلاعات به صورت کامل در امنیت قرار ندارند. اطلاعات محافظت شده کوانتومی مشابه با دیگر روش‌های رمزنگاری در برابر اشتباهات انسانی و جعل هویت فرستنده و غیره آسیب‌پذیر هستند.

پروژه QUESS به دنبال تبدیل این تئوری به واقعیت است. این پروژه در جولای 2016 آغاز خواهد شد.
پان جیان‌وی دانشمند ارشد این پروژه می‌گوید:« QUESS رشد شبکه ارتباطاتی کوانتومی چینی را کامل خواهد کرد که شامل یک شبکه دو هزار کیلومتری بین بیژینگ و شان‌های است.»

وظیفه QUESS امتحان کردن پدیده حصار کوانتومی است. این ماهواره 500 کیلوگرمی که توسط آکادمی علمی چین به‌کار گرفته می‌شود، شامل یک کلید کوانتومی پیام‌دهنده ، نشرکننده حصار کوانتومی، منبع حصار، واحد پردازنده و یک لیزر پیام‌دهنده است. QUESS انتقالات بین دو ایستگاه زمینی (یکی در چین و دیگری در اروپا) که کلیدهای کوانتومی را انتقال می‌دهند، تقویت می‌کند.

پان خاطر نشان می‌کند که این فاصله برای امتحان کردن انتقال از راه دورکوانتومی فوتون‌ها ایده‌آل است. علاوه‌براین آکادمی علمی اتریش دریافت‌کننده‌های نوری را برای ایستگاه اروپایی فراهم خواهد ساخت.

دانشمندان چینی همچنین با همکاران اروپایی خود در اروپا در دیگر فناوری‌های کوانتومی همچون انتقال از راه دور فوتون، انتقال کاهش خطا و تولیدکننده‌های اعداد تصادفی همکاری می‌کنند.‌ اگر پروژه QUESS موفق‌آمیز باشد، چین تا سال 2020 یک شبکه توزیع کلید کوانتومی آسیایی-اروپایی خواهد ساخت که تا سال 2030 به یک شبکه ارتباطات کوانتومی جهانی ارتقا خواهد یافت.