نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، امکانی فراهم آورده تا دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی حتی در دوردست‌ترین نقاط کشور، بتوانند با بهره‌مندی از توانمندی داخلی ارائه شده در این نمایشگاه، از امکانات آزمایشگاهی مطلوب با قیمت و کیفیت مناسب برخوردار شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  رضا اسدی فرد، دبیر چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، با اشاره به رشد بیش از 30 درصدی شرکت‌ها و 50 درصدی محصولات دانش فناور این نمایشگاه نسبت به دوره قبل گفت: بالغ بر 370 شرکت، بیش از 9000 محصول تایید شده را در این نمایشگاه عرضه کردند.

وی با بیان این‌که حوزه‌های تجهیزاتی پوشش داده شده توسط محصولات این نمایشگاه، همچون سال گذشته است و امسال تجهیزات تست و آزمون نیز در فهرست محصولات حاضر در نمایشگاه قرار دارد، اظهار کرد: روباتیک، فناوری لیزر، نانوفناوری، پرینتر سه‌بعدی، زیست فناوری، تجهیزات پزشکی و سلامت، تجهیزات برق و الکترونیک، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، حوزه صنعت نفت، متالورژی، مواد پیشرفته اهم حوزه هایی هستند که شرکت‌های حاضر در نمایشگاه به ارائه محصول پرداخته‌اند.

اسدی‌فرد با اشاره به رشد قابل توجه استقبال مخاطبان نمایشگاه نسبت به دوره پیشین گفت: بیش از 2100 میلیارد پیش‌فاکتور توسط شرکت‌ها صادر شده است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان، رقم بیش‌تری نسب به سال گذشته قطعی شود.

وی همچنین به افزایش تجهیزات پیشرفته جدید ارائه شده در دوره چهارم اشاره کرد و گفت: تجهیزات جدید زیادی به نمایشگاه امسال آمدند، اما به طور خاص 14 قلم تجهیز پیشرفته جدید مانند پرینتر سه بعدی فلزات، سانتریفیوژهای بالای 50 هزار دور که سال گذشته وجود نداشتند، در نمایشگاه عرضه شد.

اسدی‌فرد، شکوفایی باور توانمندی تولید داخلی را از شاخصه‌های مثبت این نمایشگاه برشمرد و افزود: این نمایشگاه،  نشاطی خاص میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، به عنوان مدیران عامل شرکت‌ها و سازندگان این تجهیزات به وجود آورده است و از طرفی، با ایجاد اشتغال تخصصی برای فارغ التحصیلان،  این امید را در دل آنان بارور ساخته که می‌توان در کشور با تولید و فروش محصولات رقابت‌پذیر، یک کسب و کار دانش‌بنیان را مدیریت کرد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، با بیان این‌که به دلیل محدودیت منابع و پهناور بودن کشور و وجود مراکز دانشگاهی زیاد، امکان خریداری تجهیزات گران قیمت و پرتعداد خارجی وجود ندارد، اظهار کرد: نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، امکانی فراهم آورده تا دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی کشور حتی در دوردست‌ترین نقاط کشور، بتوانند با بهره‌مندی از توانمندی داخلی ارائه شده در این نمایشگاه، از امکانات آزمایشگاهی مطلوب با قیمت و کیفیت مناسب برخوردار شوند.

دبیر چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، یکی از ویژگی‌های نمایشگاه را حرکت دادن چرخ شرکت‌های دانش‌بنیان بدون تحمیل بار مالی بر دوش دولت دانست و گفت:  بدون تحمیل هزینه دوباره برای دولت در زمینه توسعه فناوری به صورت سرمایه گذاری مستقیم دولتی، به حرکت این چرخ کمک کرده، به طوری که بخشی از پولی را که دولت در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده بود، مشروط به خرید تجهیزات داخلی کردیم.

اسدی‌فرد، نمایشگاه امسال را تجلی اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: بهترین نمونه برای تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان، به صورت عملی با برپایی این نمایشگاه اتفاق افتاده است.

وی در پایان گفت: شیب رشد سریعی که طی دوره‌های گوناگون برگزاری نمایشگاه ساخت ایران، شاهد آن بودیم، نشان‌دهنده این است که اگر برنامه راهبردی بر مبنای مدلی صحیحی طراحی شود، بخش خصوصی خود به خوبی می‌تواند ایفای نقش کرده و نیازی نیست بخش  قابل توجهی از بودجه دولت را صرف راهبری توسعه فناوری کند.

چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 5 تا 8 اردیبهشت ماه سال جاری در نمایشگاه بین المللی تهران برپا شد.