یک شرکت فعال در زمینه تحقیقات الکتروفیزیولوژی، علوم اعصاب، کامپیوتر، الکترونیک ومهندسی نورون، موفق شده است تجهیزات تست را حوزه علوم اعصاب، روان‌شناسی، دامپزشکی و علوم شناختی تولید و روانه بازار فناوری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سید علی نوربخش، مدیر عامل پرتو دانش آسمان، با اشاره به تولید و تجاری سازی تجهیزات ثبت الکتریکی از مغز، قلب و عضله، گفت: این تجهیزات، ثبت‌های الکتریی از سطح پوست و داخل بدن را انجام می‌دهند.

نوربخش با بیان این‌که پرتو دانش آسمان، به طور عمده در زمینه تحقیقات الکتروفیزیولوژی، علوم اعصاب، رایانه، الکترونیک و مهندسی نورون، فعالیت خود را از 15 سال پیش آغاز کرده است، اظهار کرد: در حوزه ثبت تهاجمی از داخل مغز، در ایران رقیب جدی نداریم و طی 15 سال گذشته، بالغ بر 90 درصد ثبت‌های تهاجمی، در اختیار این شرکت و 10درصد مابقی، در اختیار دیگر شرکت‌های داخلی و خارجی بوده است.

این فعال فناور با اشاره به گستردگی فعالیت این شرکت در حوزه تولید تجهیزات آزمایشگاهی مغز و اعصاب گفت: تجهیزات ثبت از یک تک نورون یا نخاع تا دستگاه‌های اسکن سیگنال از پوست سر انسان گستردگی دارند.

مدیر عامل پرتو دانش آسمان، با بیان این‌که بسیاری از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و علوم اعصاب، روان‌شناسی، تربیت بدنی، گروه‌های آموزشی علوم کامپیوتر در حوزه ارتباط مغز و ماشین، از این تجهیزات استفاده می‌کنند، گفت: تا کنون ده‌ها محصول متفاوت و راهبردی در این مرکز با پشتوانه علمی وفنی بالا طراحی و تولید شده است و اکنون بالغ بر 100 مرکز فعال تحقیقاتی و دانشگاهی سراسر کشور، از این محصولات استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به کاربردهای پژوهشی، تحقیقاتی، صنعتی و درمانی این تجهیزات گفت: درمان بیماری هایی چون افسردگی، وسواس، اضطراب و یا بیش فعالی از موارد درمانی از عمده ترین کاربردهای این تجهیزات است و در مواردی که دیتالاگرهایی که نیازمند سنسورهای دقیق هستند در صنعت نیز کاربرد دارند.

نوربخش، با اشاره به الکتروماجول، به عنوان یکی از تجهیزات تولیدی پرتو دانش آسمان، الکتروفیزیولوژی، علوم اعصاب و علوم شناختی را مهم‌ترین زمینه‌های کاری این دستگاه دانست و افزود:  این دستگاه با ثبت سیگنالهای زیستی شامل سیگنالهای مغزی، قلبی، عضلانی و فشار خون در نمونه های حیوانی و انسانی در آموزش، پژوهش و درمان در رشته های علوم اعصاب، فیزیولوژی، فارماکولوژی، دامپزشکی و علوم زیستی کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت فناور که در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران حضور داشت افزود: ثبت سیگنال‌های تک واحدی از نورون‌های مغزی و نخاعی که این روش برای مطالعه تغییرات رفتار نورونهای مغزی تحت تاثیر داروها، اعتیاد و محرکهای الکتریکی کاربرد دارد، همچنین مطالعه رفتار نورونهای حسی مانند بینایی، شنوایی و درد و مطالعه اختلالات حرکتی (مثل قطع نخاع ) نیز با روش ثبت تک واحدی (دستگاه الکتروماجول و نرم افزارهای مرتبط) امکان پذیر است.

این فعال فناور، نورو فیدبک را دیگر محصول فناور این شرکت برشمرد و گفت: این محصول با کاربرد در حوزه پزشکی و علوم اعصاب، جهت تشخیص و درمان بسیاری از اختلالات عصبی و روانی کاربرد وسیعی داردنوروفیدبک در درمان اختلالات زیادی از قبیل بیش فعالی و کمبود توجه، مشکلات توجه و تمرکزی، اختلالات اضطرابی، حملات هراس، اختلالات حاد پس ضربه ای، مشکلات خواب، سردردهای میگرنی، حمله های صرعی، اختلالات یادگیری، سوء مصرف مواد و... به کار می‌رود.

نوربخش، با بیان این که طی چندسال گدشته از لحاظ ثبت فناوری نسبت به مشابه خارجی، هم گام حرکت کرده‌ایم، توجه و حمایت از فناوران را گامی موثر در زمینه‌سازی برای پیشرفت شرکت‌های فناور داخلی دانست و افزود: فعالیت‌های حمایتی و توجه جدی به صادرات شرکت‌ها می‌تواند رشد و شکوفایی کشور در عرصه فناوری را به ارمغان بیاورد.