کشف سه سیاره که در اطراف یک ستاره کوچک کم‌نور می‌چرخند، می‌تواند احتمال شناسایی حیات فرازمینی را تقویت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این سیارات با اندازه مشابه زمین در فاصله‌ای از ستاره میزبان‌شان در صورت فلکی دلو در فاصله 40 سال نوری از زمین گردش می‌کنند که آب مایع می‌تواند بخاطر مقادیر مناسب گرما در آن وجود داشته باشد. دانشمندان این شرایط را برای قابل سکونت بودن یک سیاره الزامی می‌دانند.

این نخستین باری است که سه سیاره در اطراف یک ستاره کوتوله فوق سرد شناسایی شده‌اند. دو سیاره داخلی‌تر این منظومه هر 1.5 و 2.4 روز یک بار در مدار ستاره خود گردش می‌کنند و تنها چهار و دو برابر گرما در مقایسه با زمین از میزبان خود دریافت می‌کنند. مدار سیاره بیرونی‌تر بین چهار تا 73 روز است.

این کشف با استفاده از تلسکوپ کوچک گذر سیارات و اجرام (TRAPPIST) در رصدخانه لاسیلا در شیلی انجام شده است.

این تلسکوپ با بررسی تغییرات در میزان نور ساطع شده از یک ستاره بر اثر عبور سیاره، موفق به کشف این سیارات شد. هرچه ستاره پس‌زمینه کوچکتر باشد، شناسایی و سنجش این سیارات عبوری آسانتر است.

اگرچه این سیارات تازه کشف شده از اندازه مشابه زمین برخوردارند، اما ستاره میزبان آن‌ها تنها هشت درصد اندازه خورشید است و درخشش آن، نیمی از میزان کنونی میزبان منظومه شمسی است.

ستاره‌شناسان تاکنون بیش از 2000 سیاره را در ورای منظومه شمسی شناسایی کرده‌اند و در حال توسعه روشهایی برای اسکن جو سیارات به دنبال گازهای مرتبط با فعالیت‌های زیستی هستند.

این یافته‌ها در مجله Nature منتشر شده است.