معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: از آن زمانی که فکر کردیم سرمایه‌های ما در جیب‌هایمان هستند دچار اشتباه شدیم، زیرا سرمایه اصلی ما در مغزها هستند نه در جیب‌ها و آن‌چه که پیشرفت را به ارمغان می‌آورد، نوآوری و خلاقیت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین اختتامیه جایزه نور ابن هیثم با بیان این‌که باید با نگااهی دوباره به گذشته، اشتباهات را مرور کنیم و متوجه شویم کجای مسیر را به اشتباه رفته‌ایم. کشوری با پیشینه چندهزارساله در تولید علم، نوآوری و کارآفرینی، طی سالیان اخیر به شدت وابسته منابع زیرزمینی بوده است.

وی ادامه داد: کشورهایی که هیچ‌کدام از مزیت‌های کشورمان همچون تاریخ چندهزارساله منابع زیرزمینی و نه دانشمندان گذشته را داشته اند اکنون جزو قدرت‌های علمی، فناور و ثروت‌آفرین هستند، زیر نوآوری و خلاقیت را به جای منابع زیرزمینی پایه و اساس حرکت خود قرار داده‌اند.

رییس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: از آن زمانی که فکر کردیم سرمایه‌های ما در جیب‌هایمان هستند دچار اشتباه شدیم، زیرا سرمایه اصلی ما در مغزها هستند نه در جیب‌ها و منابع زیرزمینی و آن‌چه که پیشرفت را به ارمغان می‌آورد، نوآوری و خلاقیت است.

وی با اشاره به بیش از 30 میلیون نیروی انسانی جوان و بیش از 5 میلیون دانشجو به عنوان  آینده‌ساز کشور گفت:  فروختن نفت و گاز برای اداره کشور هنر نیست و اگر مسیر حرکت ار به سمت توجه به جوانان، به عنوان اصلی‌ترین سرمایه کشور سوق ندهیم، موفقیت و پیشرفت حاصل نخواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، اقتصاد خلاق (creativeeconomy) را رویکرد اقتصادی نوین برای پیشرفت کشورها از جمله کشورمان برشمرد و گفت: صحبت از اقتصاد خلاق به عنوان اساس اقتصاد دانش بنیان و ثروت آفرین کشور، با تکیه بر نوآوری جوانان معنا پیدا می‌کند و دولت به طور جدی تحقق این اقتصاد را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با تاکید بر این که تحقق اقتصاد دانش بنیان نیازمند باور سرمایه‌گذاران به سودآوری علم و فناوری است، گفت: زمانی موفق خواهیم شد که سرمایه‌گذار درک کند که سرمایه‌گذاری در علم، فناوری و نوآوری، بیش‌تر از ارز، ساختمان و دلالی سودآور است و سرمایه‌گذار بخش خصوصی به جای حضور در بازارهای کاذب، به اقتصاد دانش بنیان روی بیاورد.

ستاری، فعالیت بیش از 2000 شرکت دانش‌بنیان را پیام آور باروری و شکوفایی ایده‌های جوانان کشور دانست و افزود: این‌که جوانان در شرکت‌های دانش بنیان خودشان فعالیت می‌کنند و ایده‌های نوآورانه‌ای که در ذهن دارند به باروری می‌رسانند خوشحال‌کننده است.

معاون علمی  و فناوری رئیس جمهوری، با بیان این‌که آن‌هایی پیروز میدان بوده‌اند که چیزی در جیب‌ها نداشته و به خلاقیت و نوآوری خود تکیه کرده‌اند، افزود: بر آمدن شرکت‌های بزرگ و میلیون دلاری کنونی دنیا با سرمایه‌های اندک و بدون دارایی‌های قابل توجه فیزیکی، نشان می‌دهد تکیه به دانش، خلاقیت، نوآوری همواره راهگشا بوده است و امثال شرکت‌های موفقی که بر پایه این باور شکل گرفته‌اند در کشورمان کم نیستند.

رئیس ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، با اشاره به همکاری گسترده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان با وزارت آموزش و پرورش در زمینه فرهنگسازی و ترویج گفت: خوشبختانه تعامل خوبی با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است که در برگزاری المپیادهای دانش‌آموزی، طرح شهاب و پژوهشسراهای دانش آموزی شاهد آن هستیم. زیرا توجهی ویژه به دانش اموزان داریم و تلاش می‌کنیم با اصلاح پیش‌فرض‌های نادرست ذهنی و پرورش نوآوری و خلاقیت از همین سنین، آنان را برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان آماده کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) در پایان جایزه مصطفی را گامی جدید در مسیر ارزش‌گذاری به نوآوری و نخبگی دانست و گفت: این مسیر از سال گذشته اغاز شده است و امیدواریم با گسترش آن و ادامه در عرصه‌های دیگر همچون دانش‌آموزی با برگزاری جایزه ابن هیثم، گسترش پیدا کند و پیام خود را برساند.

ایجاد خودباوری، مهم‌ترین دستاورد جایزه ابن هیثم است

در ادامه این مراسم، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خودباوری مهمترین دستاورد مسابقه نور ابن هیثم  دانست و گفت: دستاوردهای ابن هیثم در حدود یک هزار سال پیش با استفاده از وسایل مقدماتی و ارمغان فعالیت های او برای ما نشان عظمت او است. حدود ۱۰ هزار دانش آموز در این مسابقه شرکت کردند و با وسایل اولیه و مقدماتی نسبت به پدیدآوردن این آثار کوشا بودند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نوآوری یکی دیگر از دستاوردهای مسابقه ابن هیثم است، اظهار داشت: وقتی دانش آموزی زیر نظر هدایت معلمان و مربیان به مطلب جدیدی دست پیدا می کند و از درون آن نوآوری و خلاقیت به وجود می آید و سپس مبنایی برای دانش بنیان بودن فعالیت ها خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: پرسشگری و پژوهشگری از دستاوردهای این جشنواره است و وزارت آموزش و پرورش از این فعالیت خوشحال است. به طور قطع در ادامه این حرکت شاهد حضور دانش آموزان بیشتر و فعالیت های قوی تر خواهیم بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به همکاری های گسترده و مثبت این وزارتخانه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان داشت: از معاون علمی رییس جمهور تشکر می کنم که همکاری ها با این معاونت بسیار آثار خوبی به همراه داشته است. در دولت یازدهم سیاست آموزش و پرورش توسعه مشارکت با سایر دستگاه ها است و مشارکت با معاونت علمی رییس جمهور یکی از نتایج خوب توسعه مشارکت است. در تقویت و تجهیز ۵۰۰ پژوهش سرا شاهد همکاری خوب این معاونت بوده ایم.

وی در پایان یادآور شد: فناوری های نو را برای دانش آموزان در پژوهش سراها با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری دنبال خواهیم کرد.

در بخش پایانی این مراسم، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری،علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، مهدی صفاری‌نیا و  حجت الاسلام اژه‌ای و پرویز کرمی دبیرستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از 6 پژوهش‌سرای دانش آموزی و نفرات برتر از هر استان به نمایندگی 200 تیم‌ شرکت کننده از سراسر کشور تقدیرشد.

شایسته یادآوری است مسابقه نور ابن هیثم به همت پارک فناوری پردیس معاونت علمی و موسسه فن آموز و به حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار گردید