به‌تازگی محققان IBM به منظور آنالیز یک مغز واقعی، سیستمی را طراحی کردند که در آن یک مغز مصنوعی نرم‌افزاری روی یک مغز سخت‌افزاری مصنوعی قرار می‌گیرد. در نهایت محققان این دو مغز را به‌گونه‌ای با یک مغز حقیقی ادغام می‌کنند که مغز مصنوعی می‌تواند مغز واقعی را تقویت کند. محققان از این سیستم برای پیش‌بینی حملات صرع استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محقق IBM، استفان هَرِر یک روش جدید برای رصد و کنترل مغز انسان به منظور پیش‌بینی حمله ناگهانی صرع ابداع کرده است. در حقیقت هرر یک سیستم کامپیوتری طراحی کرده است که وابسته به یک مغز مصنوعی است که مختص آنالیز یک مغز واقعی است.

هرر و تیم تحقیقاتی او از یک شبکه عصبی استفاده می‌کنند، یک نرم‌افزار که امواج مغزی را تفسیر خواهد کرد. در این سیستم، امواج مغزی ساطع شده از مغز شخص بیمار به شبکه عصبی هدایت می‌شود و توسط سخت‌افزار اختصاصی IBM آنالیز و تجزیه و تحلیل می‌شوند. انرژی سیستم نرم‌افزاری از طریق یک تراشه آزمایشگاهی IBM که TrueNorth نام دارد، تامین می‌شود. تراشه TrueNorrth با استفاده از یک معماری که تداعی‌ کننده مغز انسان است ساخته شده و باعث می‌شود تا آن یک شبکه عصبی کارامد باشد.

این تیم تحقیقاتی در نظر دارند از این تراشه به همراه یک کامپیوتر خارجی و در نهایت یک ابزار بی‌سیم استفاده کنند که در کنار یک ایمپلنت مغزی به‌کار گرفته خواهد شد. ایمپلنت اطلاعات EEG را به تراشه TrueNorth ارسال می‌کند و این تراشه نیز از این اطلاعات برای پیش‌بینی احتمال حمله سریع صرع استفاده می‌کند. هرر می‌گوید:« ما می‌خواهیم تا این فرایند و پروسه را با استفاده از یک سیستم بی‌سیم که‌ به بیمار اتصال یافته است، انجام دهیم و آنالیزها به‌صورت زمان واقعی (real-time) انجام گیرد. این تنها راه است که این فناوری می‌تواند بر مقالات تحقیقاتی اثر بگذارد.» هنگامی که یک الگوی موج مغزی که حمله صرع را پیش‌بینی می‌کند، تشخیص داده می‌شود، سیستم به‌گونه‌ای مهندسی می‌شود که از طریق یک گوشی هوشمند اتصال یافته به بیماران و پزشکان هشدار می‌دهد.

با استفاده از اطلاعات بدست آمده از مطالعات ایمپلنت گذشته، دانشمندان انتظار دارند که بتوانند ساختار درونی‌تر قشر مغز و چگونگی عملکرد و فعالیت حمله سریع را مشاهده کنند. هرر و تیم تحقیقاتی او امیدوارند تا از این اطلاعات برای بهبود و تقویت ابزار طراحی شده خود استفاده کنند، به‌گونه‌ای که بتوانند در مرحله اول حملات سریع را پیش‌بینی و حتی آنها را قبل از اتفاق افتادن متوقف سازند. در این سناریوی جدید، مغز مصنوعی عملکرد نادرست مغز واقعی را تنظیم خواهد کرد.