درست است که شما برای درآمدزایی به یک مدل مشخص نیاز دارید ولی لازم نیست که در ابتدای راه این مدل را در اختیار داشته باشید.

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری: بیل گراس کارآفرین، سرمایه‌گذار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی در سال 1971 شرکت «پیمکو» را تاسیس کرد. این شرکت که سال 2000 شرکت بیمه آلیانتس آن را خریداری کرد، امروز ارزش دارایی‌هایش به 7/242 میلیارد دلار می‌رسد و عنوان بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک جهان را یدک می‌کشد. گراس از باهوش‌ترین کارآفرین‌‌های دنیاست که ایده‌‌های نابش به تشکیل ده‌ها شرکت و استارت‌آپ موفق منجر شده و صاحب شرکت Idealab یا همان آزمایشگاه ایده است. او برای این‌که بداند چه عاملی به موفقیت یک شرکت یا استارت‌آپ می‌انجامد بیش از صد و پنجاه شرکت و روند تاسیس و راه‌اندازی و مسیر رشدشان را مورد مطالعه قرار داد و به پنج نتیجه شگفت‌انگیز رسید.

سهم سرمایه‌گذاری در موفقیت: 14 درصد

بعضی استارت‌آپ‌ها با هزینه‌های هنگفت و سرمایه‌گذاری‌‌های کلان لانچ می‌شوند. آیا این پول‌ها موفقیت را تضمین می‌کند؟ مسلما نه. بیل گراس می‌گوید سهم سرمایه‌گذاری کلان در موفقیت فقط 14 درصد است.

سهم مدل کسب و کار در موفقیت: 24 درصد

آیا لازم است که از ابتدا برای استارت‌آپ خود یک مدل کسب‌و‌کار تعریف کنیم و بر اساس آن جلو برویم؟ پاسخ بیل گراس به این سوال منفی است. درست است که شما برای درآمدزایی به یک مدل مشخص نیاز دارید ولی لازم نیست که در ابتدای راه این مدل را در اختیار داشته باشید. شما می‌توانید کارتان را درست مثل یوتیوب که مدل جدی برای کسب‌وکار نداشت، شروع کنید و به موفقیت‌‌های بزرگ برسید.

سهم ایده در موفقیت: 28 درصد

گراس عاشق ایده‌های بزرگ و خلاقانه است و درست به همین خاطر اسمش شرکتش را «آزمایشگاه ایده» گذاشته با این حال مطالعاتش نشان داده که داشتن یک ایده خاص فقط تا 28 درصد می‌تواند موفقیت شما را در حوزه استارت‌آپ تضمین کند.

سهم تیم در موفقیت: 32

بیل معتقد است که مشتری واقعیتی انکارناپذیر است. او در یکی از سخنرانی‌هایش از قول مایک تایسون، مشت‌زن برجسته آمریکایی، نقل می‌کند که «هر کسی نقشه‌ای دارد تا این‌که مشتی حواله صورتش می‌شود». تیم موفق تیمی است که بتواند نیاز‌های مشتریان را به‌خوبی درک و در جهت تامین آن‌ها حرکت کند. اما این مساله تا چه اندازه می‌تواند باعث موفقیت شما در فضای کسب‌و‌کار شود؟ مطالعه گراس روی شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌‌های موفق دنیا نشان می‌دهد که این عامل تنها 32 درصد در موفقیت نقش دارد.

سهم زمان‌بندی درست در موفقیت: 42 درصد

مهم‌ترین عامل موفقیت این استارت‌آپ در زمان‌بندی درست است به طوری که اگر زمان لانچ کردن استارت‌آپتان را هوشمندانه انتخاب و به‌موقع محصولتان را ارائه کرده باشید، می‌توانید شانس خود را برای موفقیت تا 42 درصد بالا ببرید. گراس درباره اهمیت زمان‌بندی درست برای موفقیت استارت‌آپ‌ها می‌گوید زمانی که ایده اولیه AirBNB به سرمایه‌گذاران ارائه شد خیلی‌هایشان عقب کشیدند چون برایشان بسیار عجیب بود که یک نفر بخواهد اتاقی از خانه‌اش را به یک غریبه اجاره دهد. اما این این استارت‌آپ یک برگ برنده مهم داشت و آن این بود که در دوران رکود اقتصادی شروع به فعالیت کرد؛ یعنی زمانی که اغلب مردم به پول بیشتر نیاز داشتند و در نتیجه ایراد اصلی که به طرح وارد شده بود به دلیل شرایط زمانی به حاشیه رانده شد. استارت‌آپ موفق دیگر، Uber، نیز درست زمانی مطرح شد که رکود اقتصادی حاکم بود و راننده‌ها به دنبال راهی بودند که درآمدشان را افزایش دهند.