محققان IBM در نظر دارند تا یک کامپیوتر هوشمند بسازند که همانند انسان قادر به تصمیم‌گیری باشد. این شرکت درنظر دارد تا مدل بزرگ‌تری از NS16e را (که توسط آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور خریداری شده است) به‌منظور نزدیک‌تر شدن به مقیاس مغز انسان تولید کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مغز انسان را می‌توان مشابه با یک کامپیوتر زیستی بسیار کم‌مصرف تصور کرد. تلاش‌ برای ایجاد سیستم‌های تقلید مغز‌ انسان مستلزم فراهم ساختن یک جهش بزرگ در پردازش اطلاعات حجیم با مصرف مقدار کم‌ انرژی است. شرکت IBM اعتقاد دارد که کامپیوتر NS16e می‌تواند مقادیر بسیار زیاد اطلاعات را با مصرف مقدار کمی از انرژی ( معادل مصرف یک تبلت) پردازش کند. ساوادا یکی از محققان IBM می‌گوید:« شاید روزی ما به یک سیستم نوروسیناپتیک دست پیداکنیم که شمار نورون‌ها و سیناپس‌های آن مشابه با مغز انسان باشد.»

کامپیوتر NS16e بر اساس معماری تراشه پیشرفته است که TrueNorth نامیده می‌شود و می‌تواند اطلاعات را حفظ کند و براساس الگوهای کشف شده از طریق احتمالات و ارتباطات تصمیم‌گیری کند. با استفاده از مدل‌ها و الگوریتم‌های یادگیری، کامپیوتر می‌تواند اطلاعات قدیمی و کنونی را با الگوهایی تجمیع و ارتباط دهد.

در روش‌های دیگر، سیستم به نتایجی دست یافت که کامپیوترهای دارای الگوی شناختی از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشین به آن‌ها دست‌یافته بودند. به‌عنوان مثال، چنین مدل‌هایی برای تشخیص اشیا در تصاویر و برای ماشین‌های بی‌سرنشین به‌منظور تشخیص عابرین پیاده و علائم پارک ماشین استفاده شدند.

اما سیستم IBM متفاوت است زیرا این سیستم از مداربندی برای تقریب‌زدن حالتی که در آن نورون‌ها و سیناپس‌های مغز کار می‌کنند، استفاده می‌کند. این شرکت به منظور بهتر شدن الگوی مصرف انرژی در پردازش اطلاعات، حافظه و خصیصه‌های محاسبات و ارتباطاتی را دوباره طراحی کرده است.

ساوادا می‌گوید:« در مغز ما، یک بخش ویژه از قشرمخ مسئول تشخیص بصری دیگر بخش‌ها مسئول کارکرد حرکتی هستند. سیستم NS16e نیز چنین مشابهتی دارد.»

کامپیوتر NS16e دارای 16 تراشه TrueNorth است که به صورت توری شبکه‌بندی شده‌اند که تقریباً معادل با 16 میلیون نورون و 4 میلیارد سیناپس است که در مقایسه با مغز انسان که دارای 100 میلیارد نورون و تریلیاردها سیناپس است، بسیار کوچک است.

شرکت IBM برای نزدیک شدن به مقیاس پردازش مغز انسان راه بسیار طولانی را پیموده است که البته با موفقیت نیز همراه بوده است. این پروژه در سال 2004 آغاز شد و در سال 2009 این شرکت مغز مشابه جوندگان را مدل‌سازی کرد. در سال 2011، این شرکت یک نمونه اولیه از تراشه‌ای با 256 نورون دیجیتالی تولید کرد که قادر به تشخیص الگوها بود.

در حال حاضر، هدف افزایش مقیاس کامپیوتر NS16e از طریق متراکم ساختن بیشتر تراشه‌ها برروی مادربردهای بزرگ‌تر است. که به معنای افزایش تعداد تراشه‌های TrueNorth بر روی یک صفحه است. سیستم کنونی برای دست‌یابی به هدف خود، همچنان متکی به اجزای متداول همچون تراشه‌های x86، پردازنده‌های ARM، FPGAs و GPUs هستند. همچنان که IBM تراشه‌های خود را ارتقا می‌دهد، به‌ دنبال نرم‌افزارهایی جدید نیز می‌باشد. به‌عنوان مثال ایجاد مدل‌ها و الگوریتم‌های یادگیری و تجمیع آنها براساس عملکرد مغز، یکی از این تلاش‌ها است. ساوادا می‌گوید:« سیستم همچنان در حال ارتقا است. ما به صورت پیوسته الگوریتم‌های یادگیری، روش‌های تولید مدل جدید، و الگوریتم‌های بهینه‌ساز جدید را ایجاد و تست می‌کنیم.»