سومین جشنواره فرصت‌های شغلی روشنا که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، زمینه مناسبی فراهم کرده است تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی  حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی ، با توانمندی‌های صنعت و بازار و مشکلات و نیازمندی های آنان آشنا شوند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهدی گودرزی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر سومین جشنواره فرصتهای شغلی روشنا ، هدف از برگزاری این جشنواره را شکل گیری و تعمیق ارتباط میان دانشگاه، جامعه، کسب و کار، صنعت و همچنین ترویج و فرهنگ سازی میان دانشجویان در خصوص آشنایی با طیف وسیعی از مهارتهای مورد نیاز کارفرمایان کشور بیان کرد و گفت: عدم آشنایی شرکتهای فعال در کشور با ظرفیت‌های نهفته در حوزه علوم انسانی و  اجتماعی، یکی از مشکلاتی است که اغلب دانشجویان  و فارغ التحصیلان این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر،  صنعت نیز با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این حوزه‌ها آشنا نیست. بنابراین تلاش شده است  با برگزاری این جشنواره، از سویی، صنعت را با توانایی‌های فارغ‌التحصیلان و دانشجویان علوم انسانی و اجتماعی آشنا می کنیم و از سوی دیگر، دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته‌ها،  با نیازهای بازار و صنعت آشنا می شوند تا با ارتقا توانمندی‌های خود، به رفع  نیازمندی های آنان اهتمام ورزند.

گودرزی با بیان این‌که این جشنواره از راه ایجاد فضایی مستقیم برای انتقال تجربیات، دانشجو را به شکلی ملموس و اثرگذار با فضای کسب و کار آشنا می‌کند، افزود:  ممکن است ضرورت‌ها و توصیه‌هایی توسط اساتید در کلاس  درس بیان شود اما اغلب این توصیه ها برای دانشجو ملموس نیست، اما در این جشنواره، حضور کارآفرینان موفق و ارائه تجربیات آنان به دانشجویان، اثربخشی درک ضرورت‌های موجود در بازار کار کشور  را دوچندان می‌کند.

دبیر اجرایی جشنواره فرصت‌های شغلی روشنا، اصلاح فرهنگ نادرست عدم وجود فضای کسب و کار و اشتغال در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را از مهم‌ترین اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: ترویج این فرهنگ که نه تنها اشتغال، بلکه کارآفرینی در حوزه علوم انسانی میسر است و اگر دانشجو، در مسیر صحیح کسب علم  و  اجرای آن در عمل حرکت کند، توانایی‌های خود را ارتقا ببخشد و خودباوری داشته باشد، می‌تواند در فضای کسب و کار، به موفقیت‌های چشمگیر دست پیدا کند، از جمله رسالتهای این جشنواره به حساب می آید.

ایشان ، با اشاره به در نظر گرفتن زمینه اشتغال و ورود به فضای کسب و کار و کارآفرینی در برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره علاوه بر هموار ساختن  مسیر دست‌یابی به فرصت های گوناگون و متنوع شغلی ، فضای ارتباط صنایع با نیروی انسانی کارآمد دانشگاهی در قالب کارآموز را فراهم می کند.

دبیر اجرایی جشنواره فرصت‌های شغلی روشنا  در خصوص حامیان این جشنواره گفت: در دوره‌های آغازین برگزاری جشنواره روشنا، معاونت فرهنگی و معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، تنها حامیان این جشنواره بودند، اما با شکوفایی دستاوردها و بازتاب قابل توجه این رویداد در عرصه کارآفرینی و ترویج فرهنگ اشتغال زایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با درکی صحیح از اهمیت این موضوع، جشنواره را مورد حمایت مادی و معنوی خود قرار داد و به ترویج و اطلاع‌رسانی در خصوص آن پرداخت.

وی ادامه داد: در سومین جشنواره فرصتهای شغلی روشنا،معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، حمایت ویژه‌ای را به این جشنواره اختصاص داد و در کنار حمایت دانشگاه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  نیز از طریق دو ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، زمینه حمایت، جلب مشارکت شرکت‌ها و دست‌اندرکاران و همچنین فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص این جشنواره را به نحو شایانی فراهم کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تفاوت جشنواره فرصت‌های شغلی  روشنا با دیگر جشنواره‌های مشابه در کشور را مشارکت صددرصدی و تام دانشجویان در برنامه ریزی، اجرا و برگزاری تمامی مراحل این رویداد دانست و افزود:  از آنجایی‌ که یادگیری اساس شکل‌گیری جشنواره است، با مشارکت دادن دانشجویان در برگزاری تمامی مراحل این رویداد، آنان را در مسیر شکوفایی استعدادهای خود در امر کارآفرینی و اشتغال یاری می‌کنیم.

دبیر جشنواره فرصت‌ها شغلی روشنا، با اشاره به روند درخور توجه ارتباط دانشگاهیان با صنعت و مشارکت شرکت‌ها در این دوره گفت:  نخستین دوره برگزاری جشنواره روشنا در سال 1393، کار خود را با مشارکت 9 شرکت آغاز کرد، اما در دو دوره‌ بعد شاهد رشد مشارکت و هم افزایی شرکت ها و دانشجویان بودیم، به طوری‌که در دومین سال برگزاری بالغ بر 21 شرکت و امسال نیز  23 شرکت از بخشهای مختلف اقتصادی کشور در این جشنواره مشارکت دارند.

گودرزی همچنین گفت: یکی از اتفاقات متمایز این جشنواره نسبت به جشنواره های پیشین، حضور 4 شرکت در جشنواره است که با کارآفرینی، نوآوری، همت و تلاش دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد شده‌اند و در روزهای برگزاری این جشنواره اقدام به استخدام دانشجویان و کارآموزان از بین دانشجویان و دانش آموختگان همین دانشگاه می نمایند.

 آیین اختتامیه سومین جشنواره فرصت‌های شغلی روشنا، که از 18 اردیبهشت ماه سال جاری  با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرده است، بعد از ظهر امروز 20 اردیبهشت  در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با حضور نمایندگان شرکتهای حاضر در این جشنواره برگزار خواهد شد.