جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی 23 تا 25 اردیبهشت ماه 95، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کوروش خسروی دارانی، دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی درباره این رویداد علمی اظهار کرد: این جشنواره به بحث، ارزیابی و شناسایی فن آفرینان یا کسانی که طرح کسب و کاری دارند و حتی کسانی که فرصت کسب و کار در حوزه فناوری دارند می‌پردازد. جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی تنها جشنواره‌ای است که در این حوزه فعالیت می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: حدود 800 طرح به دوازدهمین دوره این جشنواره ارسال شد که حدود 100 اثر به مرحله نهایی می‌رسد. در این مرحله 14 تا 16 طرح با توجه به نظر داوران برگزیده خواهند شد که در بخش‌های مختلف به آنها جوایزی اهدا می‌شود.

حمایت ویژه معاونت علمی از برگزیدگان جشنواره

خسروی دارانی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را از جمله برگزارکنندگان اصلی این جشنواره عنوان کرد و افزود: علاوه بر اطلاع رسانی و حمایت‌های پشتیبانی‌ای که ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان از این جشنواره و در راستای فرهنگسازی و ترویج علم و فناوری صورت داده است، معاون علمی تسهیلات یک میلیارد و 400 میلیون تومانی را برای پروپوزال‌های برگزیده در دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در نظر گرفته است.

دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در توضیح تاریخچه برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی از سال 82 فعالیت خود را آغاز کرد و نخستین دوره آن اردیبهشت‌ماه سال 93 برگزار شد. پس از آن یازده دوره و هرسال در اردیبهشت‌ماه برگزار شد و دوره دوازدهم آن نیز از 23 تا 25 اردیبهشت‌ماه 95 برگزار می‌شود.

موفقیت در تجاری سازی دستاوردهای فناورانه

خسروی دارانی با تاکید بر این مسئله که مهم‌ترین اهداف جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی مطابق مأموریت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، بیان کرد: اگر بررسی کنیم که سال گذشته چه کسانی بهترین تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه را در کشور داشته‌اند، درمیابیم که برگزیدگان این جشنواره از جمله اصلی‌ترین آنها هستند.

وی جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی را شرایطی مساعد برای ارتباط بهتر میان سرمایه‌گذاران و صاحبان فناوری دانست و گفت: سالانه 15 تا 20 نفر بهترین فن آفرینان کشور در پی این جشنواره انتخاب می‌شوند که تاکنون منجر به 50 قرارداد میان سرمایه‌گذار و تیم کارآفرین اعلامی شده است.

دبیر این جشنواره تاکید کرد: در دوازدهمین دوره برگزاری جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی سرمایه‌گذاران خارجی نیز دعوت می‌شوند که این اقدام با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی صورت می‌گیرد.

کمک در جذب سرمایه گذار برای تبدیل ایده به محصول

وی در راستای آینده فن آفرینان برگزیده این جشنواره توضیح داد شرکت‌ها و افراد برگزیده در این جشنواره پس از پایان جشنواره دنبال می‌شوند. اگر نیاز به جذب سرمایه‌گذار داشته باشند به آنها کمک می‌کنیم. همچنین هر 2 یا 3 سال یک بار آماری از کل شرکت‌هایی که در دوره‌های مختلف این جشنواره برگزیده‌شده‌اند را به دست می‌آوریم.

خسروی دارانی ادامه داد: چرا که برای ما مهم است برگزیدگان معرفی‌شده در جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی شکست نداشته باشند که این شکست یعنی انتخاب ما اشتباه بوده است. قابل‌توجه است که تاکنون با هیچ موردی که به شکست‌خورده باشد مواجه نشدیم.

وی افزود: خوشحالیم که برگزیدگان سال 83 که در این جشنواره معرفی شده‌اند تا امروز نه تنها هنوز سرپا هستند، بلکه در جهت توسعه تلاش می‌کنند.

دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با تاکید بر برگزاری دوازدهمین دوره این جشنواره به حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، برگزار می‌شود، بیان کرد: در این دوره هر تعداد سرمایه‌گذار داشته باشیم پیش از جشنواره به اطلاع شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان و شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری می‌رسانیم تا شرکت‌ها بتوانند خودشان را با سرمایه‌گذاران هماهنگ کنند. به این صورت پیش از برگزاری جشنواره راندمان اصلی آن بالاتر خواهد رفت.

نامحدود بودن حضور سرمایه گذاران برای شناسایی ایده ها

خسروی دارانی در پایان تاکید کرد: نه تنها برای حضور سرمایه‌گذاران برای تعامل و ارزیابی دستاوردهای برگزیدگان این رویداد، محدودیتی نیست، بلکه دبیرخانه این جشنواره پس از پایان آن تعطیل نخواهد شد و حتی بعد از جشنواره نیز جذب سرمایه‌گذار خواهد داشت.

براساس این گزارش، جشنواره فن آفرینی شیخ‌بهایی با هدف ترویج و توسعه فرهنگ خلاقیت، نوآوری و فن آفرینی و شناسایی و تشویق ایرانیان فن‌آفرین سراسر جهان، اردیبهشت هر سال همزمان با سالروز بزرگداشت «شیخ‌بهایی» در اصفهان برگزار می‌شود.

از آنجا که شیخ‌بهاء‌الدین محمد عاملی از مفاخر بزرگ جهان اسلام و منشاء خدمات ارزشمند علمی، فرهنگی و عمرانی در ایران بوده است، به پاس ارج نهادن به این عالم فرزانه و زنده نگه داشتن یاد او این جشنواره به نام «جشنواره فن آفرینی شیخ‌بهایی» نامیده شده است.

جشنواره کلیه زمینه‌های فن آفرینی اعم از فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشت، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی، فرهنگ و هنر، خدمات و غیره را در بر می‌گیرد و به گروه یا تخصص خاصی محدود نمی‌گردد. برای شرکت در این جشنواره هیچ محدودیت سنی، جنسیتی یا تحصیلی وجود ندارد.

محدوده جغرافیایی این جشنواره به کشورمان محدود نبوده و ایرانیان فن‌آفرین مقیم خارج که بعضاً موفقیتهای بزرگی نیز در این راه کسب نموده‌اند به جشنواره دعوت شده و در بخشهای مختلف آن شرکت داده می‌شوند.

این جشنواره در دو بخش مسابقه‌ای و غیرمسابقه‌ای برگزار شده که بخش مسابقه‌‌ای شامل شناسایی برترین فن‌آفرینان، برترین طراحان کسب و کار و برترین حامیان فن‌آفرین و بخش غیرمسابقه‌ای شامل نمایشگاه، بورس ایده و سمینارهای آموزشی می‌باشد. امید است از این رهگذر بتوان همکاری بیشتر ایرانیان کارآفرین مقیم خارج را با ارکان مختلف فن‌آفرینی در کشور فراهم کرد.

دوازدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی 23 تا 25 اردیبهشت ماه 95، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با سالروز بزرگداشت «شیخ‌بهایی» در اصفهان برگزار می‌شود.