در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی، زمان برگزاری این رویداد اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی برگزار شد و در این جلسه مقرر شد سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی آبان‌ماه سال جاری برگزار شود.

سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی با هدف ایجاد انگیزه بین دانش‌آموزان و معلمان برای شناخت زیست فناوری، معرفی مدل‌های موفق ترویجی دانش‌آموزی آزمون شده و زمینه سازی توسعه آن در سطح کشور، معرفی پژوهش سراها به عنوان مراکز مورد حمایت ستاد برای شکل گیری فعالیت های پژوهشی دانش‌آموزی با توجه به تاکید بر رویکرد پژوهش محوری در ترویج زیست فناوری و ایجاد ارتباط بین نهادهای دانش‌آموزی و نهادهای پژوهشی و صنعتی در حوزه زیست فناوری برگزار می شود.

 محورهای تعیین شده برای این جشنواره نیز شامل زیست فناوری و تامین غذایی، زیست فناوری و سلامت، زیست فناوری و انرژی، زیست فناوری و محیط زیست سالم، زیست فناوری صنعتی و کاربرد نانو در زیست فناوری می‌شود.

برنامه‌های جشنواره نیز با برگزاری افتتاحیه آغاز شده و با برگزاری نشست‌های علمی، برگزاری کارگاه‌های زیست فناوری، برگزاری مسابقات زیست فناوری ادامه می‌یابد و در کنار این جشنواره نمایشگاهی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، برترین دستاوردهای دانش‌آموزی و فن بازار نیز برپا خواهد شد و بازدیدی از مراکز علمی و صنعتی بیوتکنولوژی ایران برای معلمان شرکت کننده در جشنواره نیز صورت خواهد گرفت.

بهره مندی از ظرفیت پژوهشسراها

در این نشست علی رزافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این جلسه گفت: سیاست آموزش و پرورش تمرکز همه فعالیت های دانش آموزی است که راه اندازی پژوهشسراها یکی از این راهکارها است و تمامی فعالیت های علمی دانش آموزی در پژوهشسراها صورت می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر 500 منطقه در سراسر کشور دارای پژوهشسراهای دانش آموزی است که این تعداد در سال جاری با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به 600 منطقه می رسد و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی می تواند برای برگزاری سومین جشنواره زیست فناوری دانش آموزی از ظرفیت این پژوهشسراها کمک بگیرد.

زرافشان با اشاره به جشنواره های آموزش و پرورش در طول سال، گفت: ظرفیت جشنواره های جابربن حیان که تمامی مقاطع تحصیلی را در بر می گیرد، جشنواره نوجوان خوارزمی و جشنواره جوان خوارزمی نیز می تواند برای برگزاری جشنواره زیست فناوری دانش آموزی مورد استفاده قرار گیرد و برای مطرح شدن مباحث مربوط به زیست فناوری فضای مناسبی دارند.

بهتر دیده شدن جشنواره با حمایت رسانه ها و شبکه های اجتماعی

در ادامه جلسه، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به 3 فعالیت عمده معاونت علمی، بیان کرد: حمایت از تحقیقات مرز دانش و تجاری سازی علم و فناوری محوری ترین فعالیت های معاونت علمی محسوب می شود که در ذیل همین فعالیت ها، فرهنگ سازی و ترویج علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان نیز به عنوان رکن سوم فعالیت ها نیز صورت می گیرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: هدف از برگزاری جشنواره زیست فناوری دانش آموزی را در کنار سایر جشنواره های دانش آموزی مورد حمایت معاونت علمی را نیز به نوعی ترویج علم و فناوری در حوزه های تخصصی از جمله زیست فناوری و نهادینه کردن موضوع در بطن جامعه دانست.

پرویز کرمی با بیان اینکه مخاطبین این جشنواره تنها دانش آموزان و معلمان نیستند بلکه کل جامعه است، ابراز کرد: اما هنوز موفقیت کامل برای شناسایی توانمندی های موجود در جامعه و مدارس در حوزه زیست فناوری به دست نیامده است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت جشنواره زیست فناوری دانش آموزی برای شناسایی توانایی های موجود در کشور، تصریح کرد: باید از این جشنواره و فضای به وجود آمده از آن برای شناساندن زیست فناوری به جامعه و شناسایی توانایی های موجود در این زمینه استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در برگزاری این جشنواره می توانیم از ظرفیت های NGO ها، انجمن های علمی، خیرین حوزه زیست فناوری، رسانه ها ، مطبوعات، صدا و سیما و به خصوص شبکه های اجتماعی به نحو مناسب استفاده کرده و اطلاع رسانی و فرهنگسازی جشنواره را پر رنگ تر و جدی تر انجام دهیم.

کرمی با بیان اینکه صدا و سیما می تواند یکی از اعضای برگزارکننده جشنواره باشد، گفت: برای دیده شدن این جشنواره، نیاز به برقراری ارتباط نزدیک با صدا و سیما، خبرگزاری ها و دیگر رسانه ها است و البته در این میان نباید از نقش جدی، تاثیرگذار و پرنفوذ شبکه های اجتماعی در اطلاع رسانی غافل شد.

اعضای شورای سیاستگذاری سومین جشنواره زیست‌فناوری دانش‌آموزی به این شرح است؛ مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی، علی رزافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، امید توکلی رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، بابک نگاه داری رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران.

همچنین ابراهیم هاشم ورزی قائم مقام باشگاه هنرمندان جوان شهرداری تهران، ماشاالله اخلاقی مدیر کل دفتر مرکزی حراست معاونت علمی، رحیم سروری معاون دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری، سید مهدی سیدی مدیر گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری، حمیدرضا طهوری مدیر گروه تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری، بهزاد قره یاضی مدیر گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیست فناوری، مرتضی مرادی مدیر گروه  نظارت و ارزیابی ستاد توسعه زیست فناوری، بهزاد سرخی رئیس کارگروه زیست‌بانک ستاد توسعه زیست فناوری و علی‌اکبر مشیری مسئول دبیرخانه ستاد توسعه زیست‌فناوری نیز به عنوان دیگر اعضای شورای سیاست گذاری تعیین شده‌اند.

سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی 5 تا 7 آبان‌ماه سال جاری در بوستان گفت ‌و گو در تهران برگزار خواهد شد.