معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در افتتاحیه مرکز نوآوری دانشگاه اصفهان گفت: اگر مدلی مناسب برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی تعریف شود، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شکل گیری شرکت‌های مادرتخصصی (هولدینگ) بزرگ دانشگاهی خواهیم بود که می‌تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، در اقتصاد و کارآفرینی کشور نقشی مثبت ایفا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، که امروز به استان اصفهان سفر کرده است، در جمع دانشگاهیان شرکت کننده در آیین گشایش مرکز نوآوری دانشگاه اصفهان،  با اشاره به تلاش در فرهنگ‌سازی  جدی برای توجه به ارزش‌آفرینی حوزه پژوهش و فناوری، اظهار کرد: تلاش کردیم این فرهنگسازی را آغاز و ترویج کنیم که نیروی انسانی کشورمان ارزنده‌ترین سرمایه در دسترس جامعه است.

ستاری ادامه داد: همگی از جمله مسئولان و اساتید دانشگاهی، باید به این باور برسیم که جوانان، جواهراتی ارزنده و گران‌بها در دستان ما هستند که در سراسر دنیا همتا نداشته و این میزان از نیروی انسانی متخصص در هیچ کجای دنیا قابل دسترسی نبوده و به جرات می‌توان گفت بهترین جوانان متخصص دنیا را در دسترس داریم.

 

جوانان متخصص، سرمایه‌های گران‌بهای کشورمان هستند

رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که دیگر سرمایه‌های کشور یعنی منابع زیرزمینی چون معادن، منابع نفت، گاز و زغال‌سنگ و مانند آن، زمانی معنا خواهند یافت که اصلی‌ترین سرمایه کشور، یعنی نیروی انسانی جوان در دسترس باشد، افزود: خارجی‌ها نیز به دنبال همین سرمایه، یعنی نیروی انسانی جوان کشورمان هستند و اگر با این دید به آنان بنگریم، باید دانشگاه‌های کشور را معادن ارزشمند سرمایه دانسته و به جد از این سرمایه ارزنده صیانت کنیم.

 

تحول اقتصادی جامعه متکی به تحولات دانشگاه است

وی افزود: چنان‌که اگر معدن یا منبع نفتی داشته باشیم، تاسیسات خود را اطراف آن بنا می‌کنیم، به همین شکل، شرکت‌های دانش بنیان برای موفقیت خود باید در دل و اطراف دانشگاه‌ها شکل بگیرند و به دانشجویان به عنوان سرمایه اصلی خود در دانشگاه توجهی ویژه داشته باشند.

ستاری، با بیان این‌که در کشورهای پیشرفته و مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، تحولات اقتصادی وابسته به دانشگاه‌هاست، اظهار کرد: دانشگاه‌ها، زمینه‌ساز تحولات اقتصادی اطراف خود هستند و در واقع، دانشگاه‌ها آغازکننده و زمینه‌ساز تحولات بزرگ اقتصادی هستند. اما دانشگاهی که حتی نمی‌تواند در محیط پیرامونی خود اثربخش باشد، مسلما در پیشرفت و اصلاح جامعه اثر نخواهد داشت.

 

زمینه تحول اقتصادی کشور با شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ برآمده از دل دانشگاه‌ها

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، با تاکید بر این که می‌بایست درصدی قابل توجه از درآمد دانشگاه‌ها از محل فروش فناوری، قراردادهای ارتباط با صنعت و فروش دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان برآمده از دل دانشگاه تامین شود، اظهار کرد: اگر مدلی مناسب برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی تعریف شود، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شکل گیری شرکت‌های مادرتخصصی (هولدینگ) بزرگ دانشگاهی خواهیم بود که می‌تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، در اقتصاد و کارآفرینی کشور نقشی مثبت ایفا کند.

 

ستاری، نبود ارتباط سیستماتیک میان دانشگاه با دانشگاهیان فارغ‌التحصیل را نیازمندایجاد سازوکاری مناسب دانست و گفت: با این ساز و کار نه تنها ارتباط دانشگاه با صنعت، بلکه ارتباط با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم می‌شود و در این ارتباط سیستماتیک، دانشجوی فارغ‌التحصیل نسبت به دانشگاهی که در آن تحصیل کرده، کشوری که زمینه رشد را برای او فراهم ساخته و جامعه‌ای که وی را در رسیدن به این مرحله یاری رسانده است، احساس مسئولیت خواهد کرد.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در ادامه گفت: اگر اقتصادی شکل بگیرد، که نیروی انسانی متخصص، پایه و محور حرکت آن باشد و با ترویج نگرش که سرمایه‌های ما در مغزها نهفته شده اند نه در جیب‌ها، کشورمان نیز می‌توانند مانند بسیاری از دیگر کشورهایی که از منابع زیرزمینی بهره‌ای نبرده‌اند، اما شرایط اقتصادی مطلوب، سرانه GDP بالا و وضعیت رفاهی مناسبی دارند، در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد.

وی، چاره اصلی رفع مشکل کشور را در دستان پژوهش دانست و گفت: در حالی‌که با بیش از 5هزار سال تاریخ درخشان نوآوری، کارآفرینی، فن آوری و تجارت و برتری در جهان، به جایی رسیده‌ایم که خود را کاملا وابسته به درآمدهای نفتی دانسته و با اندکی نوسان قیمت نفت، با مشکلات گوناگونی روبرو می‌شویم.

 

ضرورت اصلاح رویکرد فرهنگی به سوی اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به تحول بودجه حمایت از پژوهش در سال جاری گفت: از سویی، باید توجه داشت که سایه افکنی بودجه دولتی بر پژوهش، کارآمدی این عرصه را به دنبال نخواهد داشت و  مادامی که بخش خصوصی، ارزش آفرینی و ضرورت حضور در عرصه پژوهش را درک نکند، پژوهش نمی‌تواند فراهم کننده زمینه تحول کشور باشد.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، تحقق این اقتصاد را نیازمند اصلاح رویکرد و تغییر اساسی در دیدگاه و فرهنگ عمومی جامعه دانست و گفت: از جمله فضاهای تشنه تغییر رویکرد به سمت اقتصاد دانش بنیان،  دانشگاه است و باید با ترویج فرهنگ نگریستن به جوانان به مثابه سرمایه و زمینه ساز تحقق اقتصاد دانش بنیان، تحول کشور را رقم بزنیم.

وی در پایان ضمن قدردانی از استاندار اصفهان، رییس دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاهیان این استان در همراهی با فرهنگ اقتصاد دانش بنیان ابراز امیدواری کرد، همکاری های مشترک تحقیقاتی و فناوری با حمایت معاونت علمی و فناوری، زمینه ساز پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور شود.

براساس این گزارش، مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور حمایت از واحدهای فناور دانشگاه (متشکل از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و متخصصان دارای ایده) تاسیس شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، صبح امروز شنبه 25 اردیبهشت ماه سال جاری به منظور بازدید از مراکز فناوری، دانشگاهی و تحقیقاتی و گفت وگو با فعالان شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان وارد این استان شد و مورد استقبال استاندار، دانشگاهیان و مسوولان محلی قرار گرفت.

نخستین برنامه سفر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به اصفهان بازدید از شرکت های دانش بنیان و نیز از تامکار گاز، صنایع ماشین ابزار سازی و شرکت زیست فرآورده سپاهان و در نهایت از دانشگاه صنعتی اصفهان بود.  وی همچنین در این سفر از مرکز نوآوری شرکت مخابرات استان اصفهان نیز بازدید کرد. 

ستاری در ادامه این سفر، همزمان علاوه بر حضور در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، از نمایشگاه دستاوردهای این رویداد نیز دیدن خواهد کرد. 

دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با هدف توسعه فن آفرینی، خلاقیت و نوآوری، تقدیر از فن آفرینان برتر و ایجاد فضای همکاری میان فعالان عرصه های مختلف فن آفرینی همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان این مرکز علم و فناوری و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فن آفرینی، بنیاد ملی نخبگان، ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و استانداری اصفهان برگزار می ‌شود.