محققان ژاپنی با استفاده از لایه‌های نازک موفق به ساخت نمایشگری شدند که ده برابر نازکتر از پوست انسان است. این پوست الکترونیکی می‌تواند برای ساخت ادوات مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،پژوهشگران ژاپنی نمایشگر جدیدی با استفاده از لایه‌های نازک ساختند که از پوست انسان ده برابر نازکتر است. با این فناوری جدید می‌توان روی پوست انسان لایه‌ای ایجاد کرد که نقش نمایشگر را داشته باشد بدون این که فرد نیاز به پوشیدن چیزی داشته باشد.

این گروه تحقیقاتی از دانشگاه توکیو با استفاده از دیودهای نشر نور آلی، موفق به ساخت این پوست مصنوعی شدند. این پوست الکترونیکی می‌تواند با انواع مختلف قطعات الکترونیک ترکیب شود و علائم حیاتی بدن را رصد کند. این ابزار نسبت به روش‌های رایج از عملکرد بهتری برخوردار است.

در مقاله‌ای که در نشریه Science Advances به چاپ رسیده محققان اعلام کردند که این پوست الکترونیکی دارای 7 بخش مختلف است که اطلاعات را تبدیل به تصویر می‌کند و روی بدن می‌توان این اطلاعات را مشاهده کرد.

این پوست الکترونیکی می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد برای مثال، می‌توان از آن برای ساخت ادوات الکترونیکی با هزینه کم استفاده کرد.
این نمایشگر لایه نازک حاوی دیودهای نشر نور پلیمری (PLEDs) بوده که سه رنگ قرمز، سبز و آبی را نمایش می‌دهد. در این نمایشگر از شناساگر نوری آلی (OPDs) و حسگرهای اپتوالکترونیکی استفاده شده که می‌تواند نور را رصد کرده و عملکردهای مختلف الکترونیکی انجام دهد. ضخامت کل این ابزار، به همراه زیرلایه و لایه کپسوله کننده، 3 میکرون است.
محققان این پروژه معتقداند که ترکیب سه نوع قطعه مختلف روی یک زیرلایه بسیار نازک برای ساخت این محصول ضروری است. این گروه قادراند الکترود اکسید قلع ایندیم را درون این ساختار قرار دهند بدون این که ساختار آن دچار آسیب شود.