نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیر می‌تواند مانع از بروز آلرژی در بدن شود. این نانوذرات می‌توانند با افزایش تعداد سلول‌های T در بدن از پاسخ ناخواسته در برابر عوامل خارجی جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آیا نانوذرات برای از بین بردن آلرژی‌ها مناسب هستند؟ این سوالی است که محققان مدت‌ها به دنبال آن بودند. یافته‌های اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد که از نانوذرات می‌توان برای از بین بردن آلرژی استفاده کرد.

نتایج تحقیقات محققان نشان می‌دهد که اگر آنتی‌ژن‌های آلرژیک با نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیر پوشش داده شوند، از چشم تیزبین سیستم ایمنی بدن پنهان می‌مانند. زمانی که این آنتی‌ژن‌ها از غلاف نانوذره‌ای رها می‌شوند، توسط نوعی از سلول‌های سفید در خون موسوم به ماکروفاژ، هضم می‌شوند. این ماکروفاژها به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که از نظر سیستم ایمنی بدن به‌عنوان ذره خارجی قلمداد نشوند.

تمام آلرژی‌ها را می‌توان به نوعی پاسخ نامناسب بدن به آنتی‌ژن‌های غیرعفونی دانست. این پاسخ‌ها منجر به فعال‌سازی نوع سلول یاور به‌نام T helper 2 cell می‌شوند که در نهایت موجب تولید سیتوکنیز می‌شود. سیتوکنیز در سلول‌های مختلف بدن می‌تواند موجب بروز رفتارهای التهابی ناخواسته شود. روش فعلی برای از بین بردن این پاسخ ناخواسته، استفاده از آنتی‌هیستامین است که موجب تغییر در پاسخ ایمنی بدن می‌شود.

با این حال این روش نیز خطراتی دارد که یکی از آنها، خاموش کردن سیستم ایمنی بدن است. نانوذرات می‌توانند مستقیم وارد جریان خون شده و پروتئین‌های آنتی‌ژن را حمل کنند و پاسخ ناخواسته‌ای از طرف بدن نسبت به عامل خارجی ایجاد نکنند. این روش برای ممانعت از ایجاد آلرژی در بدن بسیار مناسب است.

در این پروژه محققان روشی برای ایجاد تعادل میان سیستم ایمنی بدن در طول فرآیند پاسخ آلرژی یافتند. آنها در این مسیر از افزایش سلول‌های T استفاده کردند که موجب نرمال شدن پاسخ بدن می‌شود.

این گروه تحقیقاتی از نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیر برای این کار استفاده کردند که موجب افزایش تعداد سلول‌های T در خون می‌شود. این فرآیند مانع از بروز رفتارهای آلرژیک در بدن می‌شود.