کن لوچ کارگردان نامدار بریتانیایی با حضور در جشنواره سینمایی کن درباره اتحادیه اروپا و جایگاه کشورش حرف زد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کن لوچ که با جدیدترین فیلمش با عنوان «من، دانیل بلیک» در جشنواره سینمایی کن حضور دارد ضمن حمایت از اتحادیه اروپا گفت در این لحظه از تاریخ علاقه شخصی جایی در تعیین این مسایل ندارد.

کارگردان مشهور سینمای بریتانیا با اشاره به رای‌گیری ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا که به زودی برگزار می‌شود، تصمیم ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن را تصمیمی خطرناک و این برهه را برهه‌ای خطرناک خواند.

وی که برای معرفی فیلم جدیدش «من، دانیل بلیک» در کن حضور یافته است در سومین روز جشنواره، شاهد نمایش فیلمش بود. این فیلم درامی خشمگین درباره مسایل اجتماعی است که مثل بسیاری از دیگر فیلم‌های کن لوچ به مسایل طبقه کارگر می‌پردازد و تلاش دارد نشان دهد آنها چگونه سعی دارند از راه بروکراتیک مزایای دولتی کسب کنند.

در کنفرانس مطبوعاتی این فیلم، کارگردان درباره دیدگاه‌های متفاوت درباره اتحادیه اروپا نیز سخن گفت و آن را تصمیمی سخت خواند. وی اتحادیه اروپا را پروژه‌ای نئولیبرالی خواند و گفت می‌تواند حرکتی به سمت خصوصی سازی یا حرکتی به سمت مقررات‌‌زدایی صورت بگیرد. وی گفت تصمیم گیری در این باره می‌تواند طبقه کارگر و محیط زیست را با فشار جدید روبه رو کند و به همین دلیل تمایلات شخصی نباید در این تصمیم گیری موثر باشد. وی افزود: اگر اتحادیه را ترک کنیم دولت به صورت فردی می‌تواند دست به کارهایی بزند که در حقیقت حق انجام آن را ندارد.

این کارگردان گفت معتقد است ماندن در اتحادیه مهم‌تر است و نیاز به متحدانی وجود دارد که در جنبش‌های چپ اروپایی جای دارند.

دیروز نمایش فیلم «من، دانیل بلیک» با اقبال زیاد منتقدان روبه رو شد و حتی نمایش فیلم موجب شد تا عده‌ای با چشمان اشکبار از سالن بیرون بیایند. این فیلم درباره مردی است که از حمله قلبی رنج می‌برد و در عین حال مادر تنهایی که باید برای کسب مزایای اجتماعی خود تلاش کند. این فیلم شرایطی را تصویر می‌کند که کن لوچ معتقد است در سراسر قاره اروپا قابل مشاهده است.

او در کنفرانس مطبوعاتی فیلم گفت: فکر می‌کنم فیلم تکان‌دهنده است زیرا تنها درباره زندگی مردم کشور ما نیست، نگاهی به زندگی مردم در سراسر  قاره اروپا است. وی افزود: ظلمی آگاهانه در روشی که ما داریم زندگی‌مان را پیش می‌بریم وجود دارد. به بسیاری از مردم آسیب‌پذیر گفته می‌شود که فقر آنها تقصیر خودشان است. اگر شما کار ندارید، این تقصیر شماست که بیکارید. درحالی که تعداد بیکاران صدها هزار نفر در قاره اروپاست، این آمار عظیمی است. این مسایل عمیقا تکان‌دهنده و در حال وقوع در قلب جامعه ما هستند.

«من، دانیل بلیک» در بخش رقابتی جشنواره کن نمایش داده شد.

همچنین ژولیت بینوش با فیلم «لوته من» ساخته فابریسی لوچینی و دیگر عوامل ساخت فیلم نیز دیروز روی فرش قرمز رفت. آیشواریا رای از دیگر چهره‌های مشهور جهان بود که دیروز در کن حضور یافت.

این جشنواره تا ۲۲ ماه می به کار خود ادامه می‌دهد.