دومین همایش سراسری مدیریت جهادی در موضوع «اقتصاد مقاومتی-اقتصاد دانش بنیان» و با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از صاحبنظران این عرصه صبح امروز در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در این همایش با اشاره به اینکه ایران، کشوری با تاریخ بیش از 5 هزار ساله است اظهار کرد: چه بر سر کشوری همانند ایران آمده و کجای مسیر اشتباه طی شده است که با این سابقه در تمدن، فرهنگ، تجارت و کارآفرینی هم اکنون چشم امید به نفت و روند رشد یا نزول قیمت آن دارد؟ کشوری که سرمایه‌های انسانی همچون فارابی و ابن سینا را در تاریخ خود داشته است که هریک افرادی خلاق، دارای فکر و اندیشه نو بوده‌اند.

وی ادامه داد: سرمایه‌های ایران فقط منابع زمینی آن همچون نفت نیست بلکه نیروی انسانی، فکر و اندیشه آنها سرمایه اصلی این کشور هستند. در واقع اصول اصلی اقتصاد دانش بنیان نیز موضوع نیروی انسانی خلاق و متخصص است. با توجه به اینکه نیروی انسانی کارآفرین در کشور به صورت چشمگیر وجود دارد پس در بهره مندی از سرمایه های فکری کشور، مشکلی وجود نخواهد داشت.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه ایران، کشوری با 32 میلیون نیروی جوان و 5 میلیون دانشجو است که در هیچ کشور اروپایی نمی‌توان این میزان نیروی جوان را پیدا کرد، ابراز کرد: ما بعد از هند، چین و روسیه همتراز با امریکا چهارمین کشور در تربیت نیروی مهندس در جهان هستیم.

 

اقتصاد نفتی، اقتصادی ناپایدار است

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی به اشاره به مضرات اقتصاد زیرزمینی بیان کرد: زمانی که از نفرین منابع صحبت می‌کنیم و خواستار رهایی از آن هستیم، باید از اقتصاد متکی بر منابع زیرزمینی و معادن همچون نفت دست برداریم زیرا این اقتصاد به علت رانتی که در داخل خود دارد نمی‌تواند پایدار بماند و تولید و تلاش در آن جواب نمی‌دهد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به این که باید به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد دانش بنیان متکی به نیروی انسانی، ابتکار و خلاقیت باشد گفت: آغاز این حرکت و شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی آن از دانشگاه‌ها شروع می شود و در واقع توسعه اقتصاد دانش بنیان باید از این مراکز آغاز شود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود شکل‌گیری شرکت‌هایی همچون گوگل و مایکروسافت را در شرایط سخت دانست و ابراز کرد: در کشور خودمان نیز هستند شرکت‌های موفقی که با شرایط سخت شروع به فعالیت کردند بنابراین باید هرچه بیشتر این زیست بوم را در کشور ایجاد و تقویت کنیم تا اعتماد به نفس کارآفرینانه در جوانان شکل گیرد که از هر شکستی درس بگیرند و بعد از هر شکست با تلاش بیشتر از قبل از فرصت ها استفاده کنند.

اقتصاد مقاومتی، اقتصاد جوانان زیر سی سال است

ستاری همچنین اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد جوانان با سن کمتر از سی سال است زیرا این افراد قابلیت ریسک پذیری بیشتری دارند پس باید از ریسک‌پذیری آنان با هدایت درست در جهت کارآفرینی و بهره مندی از سرمایه های فکری استفاده بهینه کنیم.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به ارتقای جایگاه علم نانو ایران در جهان، اظهار کرد: ایران در برخی از حوزه‌های علمی در جهان سرآمد است همچون که امسال شاهد بودیم با یک پله صعود نسبت به سال گذشته در حوزه نانو در جایگاه ششم قرار گرفتیم. در این حوزه 96 پژوهشکده و بیش از 300 شرکت دانش بنیان فعال در کشور وجود دارد که همه حوزه‌هایی خارج از مباحث نفتی هستند.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری کشور همچنین توضیح داد: یک ویال (پنج گرم) داروی بیوتک معادل 200 بشکه نفت برای کشور محسوب می‌شود. این همان هنر دانش و اقتصاد دانش بنیان است که باید روی آن سرمایه‌گذاری شود تا شاهد اتفاقات جدید و دوری از خام فروشی در کشور باشیم.

 

حوزه IT نیازمند انقلاب فرهنگی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حوزه IT را نیازمند انقلاب فرهنگی در تولید محتوا دانست و بیان کرد: تا دو سال آینده بازار تجارت الکترونیک 80 میلیارد دلار خواهد شد پس در این حوزه باید از شرکت‌های دانش بنیان آن حمایت کنیم. بخش خصوصی نیز باید برای سرمایه‌گذاری در این عرصه پرسود اقدام کند و نباید منتظر دولت ماند.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در ادامه گفت: سیاست جدیدی در دولت آغاز شده و به دنبال این هستیم تا تفکر جدیدی که در اقتصاد دانش بنیان مد نظر را داریم که به معنی دوری از خام فروشی به هر شکل آن چه نفت و چه زعفران دوری کنیم و تکیه بر سرمایه‌های انسانی و فکری است، پیاده سازی کنیم که این مسئله جز با درک دانش و گرفتن ارزش افزوده از آن امکان پذیر نیست.

وی در ادامه، خاطره‌ای از شهید ستاری بیان کرد و گفت: 22 ساله بودم و شاگرد اول دانشگاه صنعتی شریف. پدرم درباره مبحث کولینگ موشک و اس 200 که از روسیه وارد شده بود کار می کرد که با آب و هوای بوشهر همخوانی نداشت با توجه به رشته من که مکانیک بود، پدر سوالی کرد در پاسخ گفتم کتابهایم همراهم نیست باید فرمول دربیاورم و مطالعه کنم. پدر در جواب گفت با علم مطالعه ای کاری پیش نمی بریم و ایشان خود شروع به تحلیل مسئله کرد. پس باید مسئله را درک کنیم تا توانایی پیاده سازی آن را داشته باشیم. در تعاریف از پدرم بیان می‌کنند که شخصی همانند وی را سراغ نداریم که با اعتماد به نفس کامل هر آن چه در ذهن داشت را پیاده کند.

ستاری ادامه داد: پدرم معتقد بودند که آینده بچه های ما، در جیب هایشان نیست بلکه در مغزشان است.

براساس این گزارش، این نشست با حضور سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر بابک نگاهداری رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و جمعی از روسای ستادهای مدیریت جهادی شرکت کننده در دومین همایش سراسری مدیریت جهادی برگزار شد.