محاسبات شناختی را می‌توان بخشی از هوش مصنوعی دانست که در آن از ترکیب علوم کامپیوتر و علوم شناختی استفاده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، واتسون یک نوعی پیشرفته از محاسبات شناختی است که توسط شرکت IBM طراحی و ساخته شده‌است. هوش مصنوعی هنوز فاصله زیادی با اهداف از پیش تعیین شده دارد اما برخی معتقداند که با مدل‌های محاسبات شناختی، می‌توان این حوزه را به جلو برد.

محاسبات شناختی از علوم شناختی می‌آید، علمی که در آن به مطالعه مغز انسان و عملکرد آن پرداخته می‌شود. همچنین در محاسبات شناختی از علوم کامپیوتر نیز استفاده می‌شود. در نهایت ترکیب این دو علم موجب می‌شود حوزه‌هایی نظیر کسب و کار، زندگی شخصی و سلامت بهره زیادی از مواهب آن ببرند.

محاسبات شناختی چیست؟

هدف از محاسبات شناختی این است که فرآیندهای موجود در مغز انسان شبیه‌سازی شود و در مدل‌های کامپیوتری در آید. الگوریتم‌هایی ارائه شود که دارای قابلیت یادگیری بوده و از آن در داده‌کاوی، پردازش زبان و تشخیص الگو استفاده شود. در واقع کامپیوتر، عملکرد مغز انسان را تقلید می‌کند.

در حالی که کامپیوترها با سرعت بالاتری نسبت به انسان پردازش می‌کنند اما آنها قادر به انجام تحلیل‌ها، تشخیص زبان و الگوها را ندارند. برخی معتقداند که محاسبات شناختی نسل سوم کامپیوترها هستند: نسل اول از ابتدای دهه 1900 ظهور کرده و نسل دوم با سیستم‌های برنامه‌ریزی شونده که در دهه 1950 متولد شدند. سیستم‌های شناختی می‌تواند نسل سوم باشند.

شرکت‌ IBM با ساخت کامپیوتر واتسون، پیشگام این حوزه است که در این کامپیوتر از الگوریتم‌های قابل یادگیری و شبکه‌های عصبی برای پردازش اطلاعات استفاده شده است. هر قدر اطلاعات بیشتری به واتسون داده شود، قدرت یادگیری آن افزایش یافته و دفت عملکرد آن با گذشت زمان بهبود بیشتری می‌یابد.

از واتسون تاکنون در حوزه‌های مختلف نظیر سلامت استفاده شده به طوری که اطلاعات پزشکی بسیاری به آن داده شده تا بتواند پیشنهاد مناسب برای هر بیمار را ارائه کند.

پزشکان با بررسی خروجی اطلاعات واتسون می‌توانند برای هر بیمار نسخه ویژه‌‌ای ارائه کنند.