مراسم اختتامیه «شهرزاد» با حاشیه ها و سخنان مهمانان مختلف این برنامه همراه بود و با توجه به حضور مردم در مراسم بازار سلفی و صحبت با هنرمندان داغ بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، جشن اختتامیه سریال «شهرزاد» شب گذشته ۲۶ اردیبهشت با حضور مردم، هنرمندان این سریال و همچنین چهره های هنری و سیاسی در برج میلاد تهران برگزار شد.

محمود دولت آبادی، احمد مسجد جامعی، پرویز پرستویی، عبدالله اسکندری، علی سرتیپی، سروش صحت، فرخ نعمتی، جمشید گرگین، مریم کاویانی، حجت الاسلام محمدعلی ابطحی، ناصر  ملک مطیعی، علی نصیریان، مصطفی زمانی، ترانه علیدوستی، امیرحسین رستمی، غزل شاکری، حسن فتحی، محمدهادی رضوی، سیدمحمد امامی، مهناز افشار، حمید فرخ نژاد، صادق زیباکلام، سیدفرید قاسمی، پریناز ایزد یار، شهاب حسینی از جمله این مهمانان بودند.

بعد از پر شدن صندلی های سالن مرکز همایش های برج میلاد این مراسم با یک ساعت تاخیر ساعت ۲۲ آغاز شد و اجرای آن را احسان کرمی بر عهده داشت.

«شهرزاد» الگوی رسانه ملی باشد

در بخش اول تقدیرها از سروش صحت دعوت شد تا روی سن بیاید. وی در سخنان کوتاهی بیان کرد: شخصیت شهرزاد در قسمتی از سریال بیان می کند که همیشه اتفاقات آنطور که ما فکر می کنیم رخ نمی دهد ولی فکر می کنم سریال «شهرزاد» خلاف این مساله را ثابت کرد و نشان داد اگر کاری حساب شده باشد و تیمی قوی داشته باشد از آن استقبال می شود. شاهد این حرف بزرگانی است که اینجا حضور دارند و شما که اینچنین هنرمندان را تشویق می کنید.

وی ادامه داد: ساختن سریال سخت است و ساخت اثری که مورد توجه عام و خاص قرار بگیرد بسیار سخت تر است. خوش به حال تمام عوامل «شهرزاد» که اینگونه مورد استقبال قرار گرفتند.

در این بخش سام نوری، امیرحسین رستمی، امیرحسین فتحی، مهران نایل و حمیدرضا آذرنگ که البته حضور نداشت مورد تقدیر قرار گرفتند.

سپس در بخش بعدی احمد مسجدجامعی به عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و با یادی از فردوسی گفت: شهرزاد شخصیت اسطوره ای ما و به نوعی نماد روح ایرانی است. شهرزاد تجسم عشق و امید است. شهرزاد در داستان های کهن ایرانی کسی است که خونخوارترین مرد زمانه اش را بوسیله عشق به یک عنصر  فرمانبر در برابر اخلاق تبدیل می کند.

عضو شورای شهر تهران در پایان سخنان خود درباره ویژگی‌های این سریال بیان کرد: امیدوارم این اثر الگویی برای کسانی باشد که رسانه ملی را در اختیار دارند تا سطح سلیقه جوان را بشناسند و از این حد فراتر یا فروتر نروند.

در بخش بعدی این مراسم احسان کرمی بیان کرد که قرار است بازیگران خانه بزرگ آقا تقدیر شوند و از مجید مظفری دعوت کرد تا این تقدیر را انجام دهد.

در این بخش پرویز بزرگی، محمد یگانه، فرشید صمدی‌پور و ناهید مسلمی روی سن آمدند و گلاره عباسی و ابوالفضل پورعرب از غایبان این بخش بودند.

ما در حاشیه بودیم اما مثل حاشیه قالی

پرویز بزرگی که نقش یکی از زیردستان بزرگ آقا را بازی می‌کرد، درباره حضور خود در این سریال گفت: من و چند نفر دیگر در این سریال حاشیه بودیم و نقش پررنگی نداشتیم. با این حال فکر می‌کنم ما مثل حاشیه قالی بودیم که اگر نباشد، خود قالی هم وجود ندارد.

در بخش دیگر تقدیرها از هادی قمیشی، عباس امیری، منوچهر زنده‌دل و جمشید گرگین دعوت شد و گرگین با اشاره به سفرهای خود به خارج از کشور در طول مدت پخش «شهرزاد»، توضیح داد: ایرانیان خارج از کشور در این سفرها به من بیان می‌کردند که تمام دلخوشی آنها این است که دوشنبه برسد و «شهرزاد» را ببینند و به من می‌گفتند زمانی که این سریال تمام شود، چه باید ببینند.

پخش سخنان سید فرید قاسمی استاد حوزه مطبوعات و روزنامه‌نگاری در قالب یک کلیپ از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

وی درباره سریال‌های تاریخی عنوان کرد: نباید از فیلمساز و کارگردان توقع داشت که نقش یک مورخ را داشته باشد. فیلمساز تنها باید حال و هوای تاریخی را در گستره زمانی کار خود حفظ کند و همچنین مواظب باشد تا شخصیت‌های فیلم‌های او ما به ازای تاریخی داشته باشند. در صورت رعایت این دو نکته، او کارش را به درستی انجام داده است. به نظرم سریال «شهرزاد» این دو نکته را رعایت کرده است اگرچه که این اثر به لحاظ تاریخی بدون ایراد نیست اما در مقابل زحمتی که کشیده شده است، آن ایرادها باید نادیده گرفته شود.

تقدیر بعدی از طرف محمود گلزاری مشاور امور خانواده و جوانان وزیر ارشاد و مسجدجامعی انجام شد و جایزه «عشق و امید» و «تهران‌شناسی» به حسن فتحی کارگردان و مصطفی زمانی، علی نصیریان، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران سریال تعلق گرفت که روی سن حاضر شدند.

سپس به صورت فردی از عوامل پروژه «شهرزاد» تقدیر شد.

آرزوی اقتباس از آثار محمود دولت آبادی

محمود دولت‌آبادی نویسنده و رمان‌نویس روی سن آمد و با بیان جمله‌ای عنوان کرد: به نظر من آنچه فراتر از هنر است، پوشش زندگی در ذهن و قلب جوانان ایران است که امیدوارم همواره باقی بماند.

در این مراسم از حسن فتحی دعوت شد تا برای تقدیر روی سن بیاید و او گفت: فکر نمی‌کردم از همه از جمله خودم تقدیر شود. برای من افتخار است که این تندیس را از بزرگ‌مرد ادبیات و رمان دریافت می‌کنم. امیدوارم روزی برسد که آثار محمود دولت‌آبادی و نویسندگانی امثال او در سینما و تلویزیون ایران مورد اقتباس قرار بگیرند و سینما و سریال‌های ما از یک پشتوانه قدرتمند و غنی ادبی برخوردار شوند.

تقدیر بعدی به خانواده هاشم اختصاص داشت که با حضور صادق زیباکلام کارشناس مسائل سیاسی و سید فرید قاسمی انجام شد.

مهدی سلطانی، پاشا جمالی و نهال دشتی روی سن آمدند. در این قسمت احسان کرمی با اشاره به حضور جمالی در نقش اصغری، بیان کرد: یک سوءتفاهم به دلیل شباهت نقش اصغری با قاتل حشمت به وجود آمده بود و اینجا باید گفت که اصغری، حشمت را نکشته است.

زیباکلام بعد از اهدای تندیس به خانواده هاشم با شوخی پشت میکروفن قرار گرفت و عنوان کرد: ظاهراً آقای فتحی می‌خواهد فصل دوم سریال را هم بسازد. می‌خواهم بدانم این سریال کی به دوران معاصر می‌رسد که من و ظریف هم بتوانیم نقش خود را بازی کنیم.

در بخش بعدی خانواده جمشید از جمله محمود پاک‌نیت، نسیم ادبی و سهیلا رضوی تقدیر شدند.

قرار گرفتن در صف عشق و محبت یا خودشیفتگی و حرص و طمع

سپس فتحی روی سن آمد و در سخنانی بیان کرد: من و همکارانم مثل همه شما رویاهایی همچون عدالت اقتصادی، گسترش آزادی‌های فردی و اجتماعی، جهانی عاری از جنگ و خشونت و آرزوی توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... برای وطنی داریم که در آن متولد شدیم. ساخت سریال «شهرزاد» و اقبال عمومی و رونق شبکه نمایش خانگی از جمله آرزوهای من بود.

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های شما نبود شاید قافله «شهرزاد» نمی‌توانست در مسیر دشوارش به مقصد برسد.

کارگردان سریال «شهرزاد» با اشاره به شخصیت‌های این اثر عنوان کرد: ما می‌دانیم که در وجود همه ما بزرگ‌آقا، شهرزاد، شیرین، فرهاد و قبادی وجود دارد. از این روست که همیشه در برابر یک پرسش ابدی یعنی از یکسو عشق و محبت و از سویی خودشیفتگی و حرص و طمع قرار می‌گیریم و باید تعیین کنیم که در کدام صف هستیم.

بخش دیگر این تقدیرها با حضور عبدالله اسکندری چهره‌پرداز پیشکسوت انجام شد و غزل شاکری و پریناز ایزدیار روی سن آمدند.

شعرخوانی مصطفی زمانی در پشت تریبون

همچنین مصطفی زمانی نیز در بخش جداگانه‌ای توسط همایون ارشادی تقدیر شد. وی در مقابل تریبون قرار گرفت و با اشاره به ویژگی‌های نقش خود گفت: من در سریال «شهرزاد» با توجه به نقشی که داشتم نمی‌توانستم دست علی نصیریان را ببوسم و خواستم اینجا دست وی را در مقابل دوربین‌ها ببوسم.

بازیگر نقش فرهاد در پاسخ به پرسش احسان کرمی درباره شعرخوانی در سریال عنوان کرد: من شعرخوانی را مدیون پدرم هستم. او برای من شعر می‌خواند البته او مشکلات سیاسی هم داشت و چون پولی نداشت، کسی شعرهایش را نمی‌شناخت.

زمانی در پایان سخنان خود یکی از شعرهای سریال را خواند.

آرزوی مهناز افشار برای رسیدن قباد و شهرزاد به یکدیگر

مهناز افشار که از مهمانان این مراسم بود برای تقدیر یک بازیگر روی سن آمد و اظهار کرد: سال‌هاست که دل ما برای عشق نمی‌لرزد و قلب من با مجموعه «شهرزاد» لرزید. در گذشته اگر تلفن زنگ می‌خورد و عشقی هم وجود داشت، قلب ما می‌ریخت اما امروز این‌گونه نیست.

افشار در پایان سخنانش گفت که من جزو مخاطبانی هستم که دوست داشتم قباد به شهرزاد برسد و این جمله او با تشویق جمعی از مردم سالن مواجه شد.

شهاب حسینی بازیگر نقش قباد همزمان روی سن آمد و با یادی از خسرو شکیبایی بیان کرد: الهی شکر که ما در محضر شما روسفید هستیم. زمانی که شبکه نمایش خانگی شکل گرفت، رسانه‌ای بین تلویزیون و سینما بود و می‌شد تصور کرد که می‌توان از آن در حوزه فرهنگ‌سازی استفاده کرد. با این حال من حسرتی داشتم که سریال‌های این شبکه به سرانجام نمی‌رسد و زمانی که «شهرزاد» به من پیشنهاد شد، فکر کردم شاید شبکه خانگی به واسطه این سریال زنده شود. کافی است ما گامی برای ساخت آثار خوب با اقتباس از ادبیات خود برداریم.

حمید فرخ‌نژاد مهمان دیگر این مراسم بود که تقدیر از ترانه علیدوستی را بر عهده داشت.

خاطره فرخ نژاد از فردی که پول سی دی هایش را از او خواست

وی در سخنانی بیان کرد: شهرزاد باعث شد آبروی از دست رفته شبکه نمایش خانگی بازگردد. اولین نمونه از سریال‌ها در این شبکه «قلب یخی» بود. خاطرم هست یک روز برای بنزین ماشین در صف بودم و فردی آنجا از من خواست که پول سی‌دی‌هایش را بابت این سریال بپردازد. حالا من امیدوارم که سری دوم سریال «شهرزاد» با همین صلابت رقم بخورد.

ترانه علیدوستی بعد از دریافت تندیس خود از فرخ‌نژاد اظهار کرد: ماه‌ها بود دلم می‌خواست همه گروه را با هم ببینم. من اینجا تندیس «عشق و امید» را دریافت کردم اما آن را متعلق به همه مردم ایران می‌دانم که با عشق و امید، دلشان با کار ما لرزید. مطمئن باشید که بدون شما «شهرزاد» به هیچ وجه این‌گونه که الان هست، نمی‌توانست باشد. آقای فتحی از شما هم ممنونم که نقشی را به من سپردید که روح زیبایی داشت و آزاده بود.

علیدوستی در پایان در واکنش به کرمی درباره مرغ آمینی که به گردنش آویخته شده بود، عنوان کرد: مرغ آمین من یک تفاوت با مرغ آمین بقیه مردم دارد و آن این است که این همان گردنبندی است که فرهاد در سریال به من هدیه داده است.

در بخش پایانی این تقدیرها پرویز پرستویی و ناصر ملک‌مطیعی دو بازیگر سینما با تشویق‌های پیاپی مردم روی صحنه آمدند.

ابتدا ملک‌مطیعی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنم که توفیق داشتم اکنون در مقابل شما بایستم. من ۸۶ سال دارم و هیچ‌گاه در زندگی به کسی حسودی نکردم اما امشب حسودی‌ام شد. من نمی‌خواهم از گذشته سینمای ایران حرف بزنم چرا که ما آنقدر تغییرات داشته‌ایم که وضعیت امروز باعث افتخار است.

وی خطاب به بازیگران جوان سریال «شهرزاد» گفت: امروز این جوانان تمام قُلل سرفرازی را فتح کرده‌اند. من امشب دیدم که آنها با هم محبت زیادی داشتند و به نظرم امشب، شب عشق و دوست داشتن بود. باید به فتحی تبریک بگویم و به علی نصیریان که واقعاً شایسته نقش بزرگ‌آقاست.

صداوسیما یاد بگیرد و هزینه هایش را جای دیگری خرج نکند

ملک‌مطیعی ادامه داد: می‌خواهم ادای دینی هم به همکارانم داشته باشم که در گوشه و کنار دنیا هستند. کاش آنها هم امشب اینجا بودند. من دلم سوخت و دوست داشتم در این زمان می‌توانستم فعالیت‌هایی داشته باشم. درود می‌گویم به جوانانی که جانشان را فدا کردند تا کشور باقی بماند.

پرویز پرستویی نیز با تبریک به فتحی و عوامل سریال، در واکنش به سخن پرویز بزرگی که خود را بازیگر حاشیه‌ای سریال نامید گفت: من سخنی را از ناصر تقوایی نقل می‌کنم که عنوان کرد ما هنرپیشه کوچک داریم اما نقش کوچک نداریم و به نظرم در سریال «شهرزاد» همه بزرگ بودند.

وی خطاب به صدا و سیما نیز تصریح کرد: صدا و سیما سال‌هاست که تلاش می‌کند پای ماهواره‌ها را از خانه‌های مردم جمع کند البته ماهواره بد نیست و مهم این است که چه استفاده‌ای از آن داشته باشیم. با این حال من به عنوان یک عضو سینما از اینکه سریال‌های جم در خانواده‌های ما نفوذ کرده بود و ریشه‌ها را از هم پاشاند، شرمم می‌شد و حالا شما کاری کردید که مدت‌هاست مردم شبکه‌ جم را تماشا نمی‌کنند. تقاضای من این است که صدا و سیما هم یاد بگیرد تا هزینه‌هایش را جای دیگری خرج نکند.

این بازیگر فیلم‌های «بادیگارد» و «آژانس شیشه‌ای» با یادی از بهروز وثوقی خطاب به ملک‌مطیعی عنوان کرد: ما جماعتی قدرناشناس هستیم و فراموش نمی‌کنیم که بازیگری را از شما یاد گرفته‌ایم. من خاطرم می‌آید زمانی که نوجوان بودم و نمی‌توانستم به سینما بروم، عکس‌ها و فیلم‌هایی که در سینما چیده می‌شد، نگاه می‌کردم و صداها را می‌شنیدم.

این دو بازیگر در پایان از علی نصیریان دعوت کردند تا روی سن بیاید و تندیسی به وی اهدا کردند.

نصیریان نیز با اشاره به اینکه مرغ آمین را که یک پلاک در سریال «شهرزاد» است در طلافروشی‌ها و در دست مردم می‌بیند، عنوان کرد: به نظرم این یک نشانه است و ما که همیشه به دنبال پول نفت هستیم از نیروهای خلاقه هنری انسانی غافلیم. ما آدم‌های خوش‌فکر زیاد داریم و باید از این نشانه‌ها استقبال کنیم. این پلاک و استقبال مردم از آن نشان می‌دهد که ملت ایران ملتی هوشمند است.

در پایان این مراسم همه بازیگران و عوامل سریال «شهرزاد» روی سن قرار گرفته و با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

 پخش کلیپ هایی از جمله «دیوونه» با صدای محسن چاووشی، نمایش پشت صحنه هایی از تصویربرداری سریال و همچنین گزارش هایی از مردم از دیگر بخش های این مراسم بود. بخش ابتدایی این مراسم نیز به عبور بازیگران سریال از روی فرش قرمز اختصاص داشت که با حضور جمعیت زیاد مردم برای گرفتن فیلم و عکس همراه شده بود.

محسن چاووشی از غایبان این مراسم بود.

بلیت های این جشن برای مردم به فروش رسیده بود و در برج میلاد عده ای از مردم به دنبال بلیت برای حضور در این مراسم بودند.

بازیگران و عوامل سریال «شهرزاد» بعد از قرار گرفتن در پشت تریبون از حسن فتحی به عنوان کارگردان و سایر عوامل گروه تشکر کردند.

از نکات جالب این مراسم تصویربردار سالن بود که در حین سخنان مجری یک باره تصویر ال سی دی سالن را روی بازیگران نقش اصلی سریال متمرکز می کرد و باعث می شد مردم برای بازیگر مورد نظر دست بزنند و صحبت های مجری نیمه کاره بماند و این اقدام چندین بار تکرار شد.

به دلیل فروش بلیت به مردم، خبرنگاران رسانه ها نتوانستند در صندلی های سالن اصلی برج میلاد بنشینند.