اخیرا محصول تازه‌ای به بازار عرضه شده است که می‌تواند برای رفع مشکل تشخیص بو مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار یک بینی مصنوعی است که قادر به شناسایی مولکول‌ها در فاز بخار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت MyDx که به نام My Diagnostic نیز شناخته می‌شود، یک آنالیزکننده قابل حمل ساخته است که همانند یک بینی الکترونیکی برای اندازه‌گیری و شناسایی مولکول‌های شیمیایی در فاز بخار عمل می‌کند.

بنابر گفته سایت اینترنتی این محصول، MyDx از آخرین نانوفناوری‌های بینی الکترونیکی برای اندازه‌گیری دقیق مواد شیمیایی مورد نظر در تقریبا هر نمونه جامد، مایع یا گاز در هر زمان و در هر مکانی بهره می‌برد.

MyDx توسط دانیل یازبک، دانشمند سابق Pfizer و توسعه دهنده بازار و فناوری پاناسونیک پایه‌گذاری شده است. ماموریت این شرکت بنا بر گفته آنها «توانمندسازی شما برای زندگی سالم‌تر از طریق آشکارسازی لحظه‌ای خلوص هر آنچه می‌خورید، می‌نوشید و یا تنفس می‌کنید و با استفاده از ابزاری است که درون دستان شما قرار می‌گیرد».

MyDx دارای تنها آنالیزکننده شیمیایی دستی است که با باتری کار کرده و کاربران را قادر می‌سازد به سرعت، به راحتی و به شکلی مقرون به صرفه ایمنی و ترکیبات چیزهایی را که مصرف می‌کنند، بررسی نمایند. فناوری پایه‌ای این محصول توسط ناسا و برای تشخیص نشت‌های شیمیایی در شاتل‌های فضایی توسعه یافته است. حال پس از یک سرمایه‌گذاری 7 میلیون دلاری روی تحقیق و توسعه، MyDx از آزمایشگاه بیرون آمده و راهی بازار شده است.

همزمان با رشد انفجاری بازار ماری‌جوآنا، MyDx اولین قرارداد بزرگ توزیع محصول CannaDx خود را با Nanolux Technology به ارزش بیش از 4 میلیون دلار به امضا رسانده است.

چگونه یک ابزار می‌تواند چیزهای متنوعی از سمیت آب گرفته تا سطح تتراهیدروکانابینول (مترجم: ماده مخدر اصلی ماری‌جوآنا) یا THC را اندازه بگیرد؟ همانگونه که در سایت اینترنتی این شرکت آورده شده است، این فناوری برای شناسایی مولکول‌ها در فاز بخار توسعه یافته است. نمونه‌ای که درون ابزار MyDx قرار داده می‌شود، توسط حسگرهای مختلفی آنالیز شده و ترکیبات شیمیایی آن آشکار می‌شوند.
بنابر گفته این شرکت CannaDx می‌تواند در مقایسه با کروماتوگرافی گازی (GC) با یک خطای 20 درصدی سطح تتراهیدروکانابینول ماری‌جوآنا را تشخیص دهد. نسل بعدی این ابزار قادر خواهد بود تا این خطا را به 5 درصد کاهش دهد.

یازبک درباره ریسک و یا مزایای قرار دادن این ابزار در دستان یک مشتری معمولی می‌گوید: «مزیت این کار این است که مردم می‌توانند با اطلاعات بیشتری تصمیم گرفته و خودشان کیفیت ترکیبات شیمیایی را که خورده، نوشیده و یا تنفس می‌کنند، بررسی کنند. ریسک این کار کاهش اعتماد مردم به سازمان‌هایی همچون FDA است که وظیفه بررسی ایمنی محصولات را بر عهده دارند. بدین ترتیب اشخاص به جای تکیه بر این سازمان‌ها، بر اندازه‌گیری‌هایی که خودشان انجام می‌دهند، وابسته خواهند بود