واقعیت افزوده یک فناوری در دسترس است، که با کمک استفاده از آن دنیا مشابه یک بوم نقاشی خواهد شد، می‌توانیم قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنیم و به جای این‌که تنها پشت کامپیوتر بنشینیم، تاریخ را با گوشت و پوست خودمان و به صورتی جدید تجربه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با شنیدن عبارت «سفر در زمان» به یاد فیلمی مانند «بازگشت به آینده» یا سریال «دکتر هو» می‌افتیم. در اولی برای حرکت در بعد زمان از ماشینی پرقدرت استفاده می‌شود و در دومی نوعی باجه تلفن کلاسیک! امروزه سفر در زمان بیشتر از آن‌که به ماشین‌های پرقدرت یا فناوری موجودات فضایی مربوط باشد به درک ما از واقعیت ارتباط دارد. در واقع اگر این متن را روی تلفن هوشمند یا تبلت خود مطالعه می‌کنید در واقع یک ماشین زمان را در دستانتان دارید. البته مسلم است که آی‌پد شما را به صورت فیزیکی در زمان جابه‌جا نمی‌کند اما پنجره‌ای به سوی دنیایی دیگر در چند هزار سال پیش است. تصور کنید در حال بازدید از پارتنون (معبد و نیایشگاهی باستانی در آکروپولیس آتن که پریکلس آن را 2500 سال پیش بنا کرد) هستید و همزمان آی‌پد خود را به سمت بقایای تاریخی می‌گیرید و تصویر واقعی و باشکوه آنچه هزاران سال پیش وجود داشته برای شما نمایش داده می‌شود. حتی می‌توانید به سمت سازه‌های تاریخی بروید و اطراف آن‌ها قدم بزنید و جزئیات ساختشان را دقیقا مانند آنچه بوده است، ببینید. این تجربه اعجاب‌انگیز یکی از جنبه‌های تکنولوژی واقعیت افزوده است. استوارت ایو، باستان‌شناس، در نظر دارد با کمک این فناوری روش و متد آموزش تاریخ را تغییر دهد. هدف او استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده برای درک تاریخ با کمک هر پنج حس است؛ یعنی بازسازی بقایای تاریخی، ولی فراسوی ویژگی‌های دیداری. به عبارت دیگر، می‌توان تاریخ را بویید یا صداها را شنید.

فناوری‌ به کمک بازسازی تاریخ خواهد آمد

دکتر ایو در حال پژوهش در مورد نوعی اپ جدید است که «چشمان مرد مرده» نام دارد. هدف او توسعه برنامه‌ای است که در پژوهش‌های تاریخی به محققان کمک می‌کند. باستان‌شناسان برای مطالعه دقیق گذشته نیازمند بازسازی تاریخی هستند و واقعیت افزوده به دانشمندان تاریخ کمک می‌کند گذشته را نه‌تنها ببینند بلکه آن را زندگی کنند. ایو این سیستم مبتنی بر واقعیت افزوده را با کمک یک تلفن هوشمند، یک میکروکنترلر و یک نرم‌افزار تهیه بازی‌های ویدئویی طراحی کرده است. او از سایت‌های تاریخی بازدید ، مسیرش را فیلم‌برداری و تمام مشاهداتش را ضبط می‌کند، سپس با کمک یک نرم‌افزار نقشه‌برداری مبتنی بر جی‌پی‌اس تمام صحنه‌ها را مجددا بازسازی می‌کند.

در نهایت با کمک نرم‌افزار تهیه بازی‌های ویدئویی ساختمان‌ها و سازه‌ها بازطراحی می‌شوند و در مکان صحیح خود قرار می‌گیرند. نتیجه نهایی در محل مورد نظر که قرار است مورد مطالعه تاریخی قرار بگیرد، قابل استفاده است. در لحظه‌ای که اپ موقعیت را تشخیص دهد، قادر خواهید بود آی‌پد را به سمت مکان‌هایی بگیرید و از دریچه تاریخ به آن‌ها بنگرید. با کمک تلفیقی از موتورگیم سه‌بعدی و تکنولوژی واقعیت افزوده ووفوریا (Vuforia)، اپ ساختمان‌ها را در مکان بازطراحی و دورنما را نسبت به جایی که ایستاده‌اید بازسازی می‌کند. با چرخیدن به دور خود، خانه‌های مجازی مکان خود را در روی مانیتور به‌روز می‌کنند و شما نمایی از کل روستای باستانی را می‌بینید. با کمک چشمان مرده می‌توان در دهکده قدم زد و حتی به درون خانه‌های باستانی وارد شد و جنس قسمت‌های مختلف خانه را وارسی کرد.

بوی تاریخ

امکان مشاهده گذشته تنها تجربه‌ای نیست که دکتر ایو قصد بازسازی آن را دارد. او بینی مرد مرده را هم به صورت آزمایشی طراحی کرده است تا بوهایی را مانند چوب در حال سوختن، گوشت کباب شده و موارد دیگر همزمان با عبور شما از مناطق مختلف در تاریخ بازسازی کند. زمانی که از مکان‌های خاصی که در مانیتور علامت‌گذاری شده است عبور می‌کنید فن کوچکی روشن می‌شود که رایحه ویژه متناسب با آن مکان را به بینی شما می‌فرستد. این وسیله اندکی پرسر و صداست و به صورت ماسک کوچکی روی صورت قرار می‌گیرد و تا 300 بوی متفاوت با بوی چوب در حال سوختن تا مزرعه را بازسازی می‌کند. ویژگی دیگر این اپ بازسازی صداهاست. با گذر از کوچه‌ها، صدای حیوانات در طویله، آهنگران، صحبت محلی‌ها در کافه دهکده و... همگی به گوش خواهند رسید و زمانی که تمام حواس با یکدیگر کار کنند گذشته به صورتی قابل درک تبدیل می‌شود و همین نکته کلیدی در آموزش تاریخ است. به این ترتیب، با تجربیات شخصی، تاریخ و وقایع آن خیلی بهتر و بیشتر در خاطر افراد باقی می‌ماند و به درسی شیرین‌تر تبدیل می‌شود. علاوه بر این، امکان درک تصمیماتی که افراد تاثیرگذار در تاریخ گرفته‌اند یا نکاتی که شاید تاکنون گنگ باقی مانده‌اند با نگاه از دریچه تاریخ بسیار روشن‌تر خواهند شد.

کنترل واقعیت افزوده

عده‌ای اعتقاد دارند واقعیت افزوده به سرخوردگی رسیده یا به زبان ساده‌تر بازارپسندی و جذابیت خود را از دست داده است. اما برای پژوهشگری چون دکتر ایو واقعیت افزوده آینده‌ای پرقدرت دارد که مدیون الگوریتم‌های شناسایی دنیای واقعی و تداخل با تصاویر مجازی و البته دوری از تبلیغات تجاری است. دکتر ایو می‌گوید باید با دیدگاه علمی به واقعیت افزوده نگریست و این تکنولوژی را وسیله‌ای برای بالا بردن دانش و شناخت قرار داد تا این‌که بیشتر نوعی وسیله سرگرمی باشد.

پژوهش‌های آینده

واقعیت افزوده یک فناوری در دسترس است. افراد می‌توانند با کمک این تکنولوژی به سفری تاریخی - جغرافیایی بروند، تاریخ را زندگی کنند، صحنه‌های جنگ را مشاهده و از روی پشت‌بام خانه حتی جنگ سفینه‌های فضایی را نظاره‌گر باشند. اما واقعیت افزوده به عنوان یک ابزار پژوهشی در دوران نوزادی به سر می‌برد. هزینه‌های موجود فناوری‌ها را برای بسیاری از پژوهشگران غیرقابل دسترسی می‌نماید اما نسخه‌های ارزان و ساده مانند آنچه دکتر ایو ابداع کرده است راهگشایی برای استفاده از این تکنولوژی در مطالعات علمی خواهد بود. نتیجه نهایی این اپ از آن دسته ابداعات تکنیکی بسیار نادر است که کاربرانش را به دنیای واقعی نزدیک‌تر می‌کند.

نکته کلیدی این است که با کمک استفاده از واقعیت افزوده دنیا مشابه یک بوم نقاشی خواهد شد که ما می‌توانیم قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنیم و به جای این‌که تنها پشت کامپیوتر بنشینیم، تاریخ را با گوشت و پوست خودمان و به صورتی جدید تجربه کنیم. دکتر ایو در حال بهبود و افزودن ویژگی‌های جدید به اپ خود است و به‌زودی نسخه‌های ارتقایافته از حواس مرد مرده به علاقه‌مندان به تاریخ عرضه می‌شود.

منبع: ماهنامه دانش بنیان