برای این‌که ایده‌های عالی را با یک نگاه نقادانه و منفی روانه سطل زباله نکنید، بهتر است آن‌ها را بر اساس چند معیار مختلف مورد ارزیابی قرار دهید تا اگر فقط بر اساس یک معیار رأی نیاورد، از زوایای دیگر نیز تجزیه و تحلیل شود.

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری: دنبال نوآوری هستید؟ تیمی از خلاق‌ترین‌های حوزه مورد نظرتان را دور هم جمع کرده‌اید و ایده اولیه نابی هم دارید، اما ماجرا آن‌طور که باید، پیش نمی‌رود؟ در روند کار با صدها ایده مختلف از اعضای تیمتان مواجه می‌شوید که نمی‌دانید باید به کدام‌ها بچسبید و کدام‌ها را نادیده بگیرید، یا اصلا چه زمانی، بهترین وقت نادیده گرفتن یک ایده‌ است که نه خیلی زود باشد و نه خیلی دیر. 

چطور ایده‌‌ها را نابود نکنیم؟

برگزاری جلسات هم‌اندیشی و کارگاه‌های خلاق تولید ایده، لزوما منجر به نوآوری نمی‌شود و اتفاقا در بسیاری از این جلسات ناب‌ترین و خلاقانه‌ترین ایده‌‌ها از بین می‌روند یا نادیده گرفته می‌شوند. علتش این است که در بسیاری از این جلسات اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که ایده مطرح‌شده از همان ابتدا مورد قضاوت مدیران قرار می‌گیرد و اگر ربطی به موضوع اصلی نداشته باشد، مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، حتی اگر ایده‌ای نو و خلاق باشد و بتواند به رشد شرکت کمک کند. وقتی ایده ریسکی در یک جلسه هم‌اندیشی مطرح می‌شود و مورد انتقاد قرار می‌گیرد، این پیام به صورت ناخودآگاه به شرکت‌کنندگان جلسه منتقل می‌شود که خلاقیت خودشان را بروز ندهند تا گرفتار عدم تایید نشوند.

اگر می‌خواهید جلسات هم‌اندیشی و ایده‌پردازی، تبدیل به گورستان ایده‌‌های نوآور نشود، باید این رویکرد را که مجموعه ایده‌ها در مورد یک موضوع خاص تجاری باشد، کنار بگذارید و اجازه دهید نظرات و دیدگاه‌های اعضای تیم بدون هر گونه پیش‌داوری مطرح شود. البته شاید بسیاری از این ایده‌ها به موضوع اصلی ارتباط نداشته باشند، اما در بینشان می‌توانید طرح‌هایی را پیدا کنید که در بخش دیگری از کسب‌وکار شما موثر خواهد بود.

از ایده تا راه‌کار رفع نیاز

مرحله اول ایده‌پردازی یا همان فرایند خلق ایده‌های خلاقانه که به پایان برسد، نوبت ارزیابی این ایده‌هاست تا ببینید که این طرح‌ها چگونه می‌توانند نیازهای شرکت را رفع کنند. متاسفانه این مرحله نیز فرصتی ایده‌آل برای نابود کردن ایده‌های خلاقانه است! در حالت عادی برای این‌که ببینید کدام ایده بهتر است و بیشتر جواب می‌دهد، طرح‌ها و ایده‌های مختلف را در کنار هم می‌گذارید و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنید. درنتیجه بسیاری از ایده‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرند و رد می‌شوند، درحالی‌که خیلی از آن‌ها با کمی تغییرات قابل تبدیل به یک طرح موفق تجاری است.

انتقاد نکنید

جفری بائومگارتنر که چند دهه از عمر خود را صرف این کرده که به مدیران بیاموزد چطور باید به نوآوری برسند، در مصاحبه‌ای با موضوع «چگونه یک ایده شگفت‌انگیز پیدا کنید؟» می‌گوید: توفان ذهن به‌عنوان یک مفهوم کلی در سال 1990 توسط الکس آزبورن که از بنیان‌گذاران آژانس تبلیغاتی BBDO بود، مطرح شد. توفان مغزی به شما این امکان را می‌دهد تا در یک نشست گروهی به بیشترین تعداد ایده دست پیدا کنید. توفان ذهن قواعد خاصی دارد که بسیاری از آن‌ها توسط پژوهش‌های دانشگاهی که به مرور در این زمینه انجام شود، به اثبات رسیده‌اند.

چهار اصل اصلی جلسات توفان ذهن شامل موارد زیر است:

1. از ایده‌های غیرمعمول استقبال کنید.

2. ایده‌ها را با هم ترکیب و آن‌ها را بهتر کنید.

3. انتقاد نکنید.

4. روی تعداد تمرکز کنید.

کی چشم‌ نبندیم؟!

برای این‌که ایده‌های عالی را با یک نگاه نقادانه و منفی روانه سطل زباله نکنید، بهتر است آن‌ها را بر اساس چند معیار مختلف مورد ارزیابی قرار دهید تا اگر فقط بر اساس یک معیار رأی نیاورد، از زوایای دیگر نیز تجزیه و تحلیل شود. در ضمن اگر می‌خواهید بیشترین نوآوری را در کارتان داشته باشید، ریسک کنید و سراغ عجیب و غریب‌ترین ایده‌ها بروید و آن‌ها را بیشتر از دیگر ایده‌ها بررسی کنید.