رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 از حضور  83 شرکت دانش بنیان خارجی از 4 کشور و 90 شرکت دانش بنیان داخلی در نمایشگاه اینوتکس 2016 خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حمیدرضا امیری نیا، رییس نمایشگاه اینوتکس 2016  در نشست خبری این نمایشگاه گفت:  علم و فناوری و به خصوص تولید علم در کشور ما به جایگاه خوب و قابل افتخاری رسیده است. ما در توسعه فناوری و خلق ثروت و تحقق اقتصاد دانش بنیان امید داریم ظهور فناوری در زندگی مردم را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: ظرفیت بازار ایران در حوزه فناوری‌های پیشرفته محدود است. و اگر نتیجه فرآیند نوآوری و فناوری صرفا با رویکرد بازار در دسترس فناوی پیشرفته ایران تجاری سازی شود،محکوم به شکست است. اگر فناوری‌ای در کشور توسعه پیدا کند باید بازار داخل منطقه و بین‌المللی را ببیند.

امیری نیا ادامه داد: با همین رویکرد این اقدام ملی در گستره بین المللی ساماندهی شد و معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری، مرکز همکاری های فناوری و نوآوری و پارک فناوری پردیس بر همین مبنا ساختاردهی را به انجام رساندند.


وی خاطر نشان کرد: نمایشگاه اولیه‌ای که برگزار شد تنها کشور روسیه بود و طرف‌های ایرانی حضور نداشتند. در نمایشگاه دوم ایران، روسیه و بلاروس حضور داشتند. از نمایشگاه سوم این تفکر ایجاد شد که دلیل دعوت از طرف‌های خارجی این است که بر اساس بازاری که در کشور داریم این آمادگی را داریم که بازار را در اختیار طرف ایرانی که شریک خارجی دارند و آمادگی همکاری های علمی و فناوری با ایجاد دفتر طراحی و ساخت مشترک و ایجاد خط تولید مشترک را دارند حمایت کنیم.

فاز جدید اینوتکس با رشد نزدیک به صد در صدی

رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 افزود: با این هدف این نمایشگاه از دوره سوم وارد فاز جدیدی شد. از دوره چهارم بحث بین‌المللی آن افزایش پیدا کرد که امسال شاهد رشد نزدیک به صد درصدی در حضور طرف‌های خارجی و رشد 30 درصدی در شرکت‌های ایرانی  هستیم.

وی گفت: در این نمایشگاه که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، 83 شرکت خارجی از 14 کشور دنیا و 90 شرکت دانش بنیان داخلی حضور خواهند داشت. در حقیقت  اینوتکس 2016 جایگاهی برای تجارت میان طرف‌های ایرانی و خارجی است. به صورتی که نه تنها به دنبال انتقال فناوری هستیم، بلکه به دنبال حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای صادراتی دنیا هستیم.

امیری نیا توضیح داد: به همین جهت ما با این هدف که کشورمان با فناوری‌های روز دنیا آشنا شود و ما از کشورهای پیشرفته آسیایی و اروپایی حضور جدی داریم. تا بتوانیم توسعه فناوری را از مسیر حمایت‌های تسهیلاتی معاونت علمی داشتیم باشیم.

وی بیان کرد: در کنار این موضوع از سال گذشته برای نخستین بار نشست شبکه سازی نوآوری ساماندهی شد که برای بار نخست امیدهای خوبی برای ما ایجاد کرد که مخاطب‌های خوبی دارد.

رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 گفت: این نشست بیشتر به دنبال مدل‌های کاربردی در حوزه نوآوری است. با توجه به اهمیتی که امروز نوآوری در اقتصاد روز دنیا دارد در صدد توسعه این بحث در بین فعالان حوزه علم و فناوری هستیم. در حقیقت اقتصاد روز دنیا امروز بر اساس نوآوری منتقل می‌شود.

وی با بیان این که این نمایشگاه یک نمایشگاه خاص ملی در حوزه فناوری پیشرفته کشور است بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که از طریق معاونت تبادل فناوری این اقدام را حمایت می‌کند، یک شورای سیاست گذاری با حضور معاونت علمی، صندوق فناوری و نوآوری، وزارت علوم تحقیقات، وزارت بهداشت، وزارت نفت، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی، صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان غذا و دارو و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی دارد.

پاویون اختصاصی برای حضور80 شرکت کره ای دانش بنیان

امیری نیا از اتفاق دیگری که در کنار این نمایشگاه برگزار می‌شود خبر داد و گفت: با توجه به حمایتی که معاونت علمی از این حرکت داشته است، کشور کره جنوبی ترغیب شد تا همزمان با نمایشگاه اینوتکس 2016 یک نمایشگاه جنبی برگزار می‌کند که 80 شرکت‌های دانش بنیان آنها در یک پاویون اختصاصی حضور پیدا می‌کنند. این شرکت‌ها همگی آمادگی همکاری تجاری با ایران از مسیر همکاری های علمی و فناوری را دارند.

وی نکته حائز اهمیت را نشست‌های قابل توجهی در برنامه‌های جنبی این نمایشگاه دانست و افزود: یک نشست توسط موسسه علم و فناوری NAM (کشورهای غیر متعهد) با مشارکت پارک فناوری پردیس معاونت علمی در رابطه با تجاری سازی فناوری برگزار خواهد شد که از 21 کشور نمایندگانی در آن حضور خواهند داشت. در این برنامه یک کارگاه آموزشی دو روزه در پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار می‌شود.

رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 بیان کرد: در این برنامه تجربه‌های پارک فناوری پردیس و کشور در فناوری ارائه می‌شود. همچنین تجربه کشورهای دیگر با حضور اساتید دعوت شده به این نشست ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: اجازه ندادیم این نمایشگاه تنها به تهران محدود شود. از مدت‌ها قبل اطلاع رسانی کاملی صورت گرفت در سطح کشور که 10 استان ساماندهی شدند. نزدیک به 150 نفر با حمایت‌های پارک فناوری پردیس می‌توانند  از نمایشگاه اینوتکس 2016 بازدید کنند. استان خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، استان مرکزی، همدان، قزوین، کرمان، آذربایجان شرقی و البرز این استان‌ها هستند.

نشست های دو به دو میان شرکت های متناظر خارجی و داخلی

امیری نیا از جمله کارهای دیگری که امسال قوی‌تر از سال‌های پیش ساماندهی شد را این نکته عنوان کرد که برای طرف‌های خارجی به دنبال پیدا کردند شریک داخلی بوده‌ایم.

وی توضیح داد: تلاش این شد تا فناوری‌هایی که در کشور ما نیست و تا امروز واردات می‌شده است از مسیر همکاری‌های فناورانه جایگزین شود. در این مسیر جلسات دو به دو در این نمایشگاه داشته‌ باشیم و تا کنون بیش از 70 شرکت ایرانی متناظر طرف های خارجی ساماندهی شده اند.

رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 خاطر نشان کرد: این اقدامی است که تا کنون بسیار کم به آن توجه شده بود. در طول نمایشگاه جلسات تجاری دو به دو با تجارت هم مسیر علم و فناوری برگزار می‌شود.

سیلیکون ایران، اقدامی برای انتقال تجربه تجاری سازی فناوری

وی رویداد دیگری که در حاشیه، رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 برگزار می‌شود را سیلیکون ایران نام برد و گفت: این رویداد توسط مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار می‌شود که در حقیقت ایرانیان موفق حوزه تجاری سازی فناوری تجربیات خود را ارئه می‌کنند.

امیری نیا هدف برگزاری سیلیکون ایران را  آشنایی با تجربیات کارآفرینان موفق، ارتباط اقتصادی با کارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، یافتن فرصت‌های سرمایه گذاری و همکاری مشترک، شناخت وضعیت حال و آینده  اکوسیستم ایران بیان کرد.

وی ادامه داد: در این راستا سعی شد تا شرکت‌های موفق ایرانی در مرکز شتابدهی نوآوری، شرکت‌های فعال حوزه کارآفرینی و نوآورانه و همچنین متخصصین ایرانی شاغل در شرکت‌های خارجی نیز در این رویداد حضور خواهند داشت.

یک درصد اقتصاد دانش بنیان دنیا باید از آن ایران شود

رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 با تاکید بر این مسئله که اینوتکس در آغاز راه است، گفت: اگر قرار است تا 2050 زبان فارسی یک منبع علمی باشد، ما هم باید در تولید علم شتاب بیشتری دهیم و اگر تولید علم برای علم و فناوری برای فناوری باشد محکوم به شکست هستیم. باید در مسیر اقتصاد دانش بنیان این اقدام صورت گیرد.

وی افزود: باید در بازارهای دنیا حضور داشته باشیم. اگر ما یک درصد جمعیت کل دنیا هستیم حق ما این است تا حداقل یک درصد اقتصاد دانش بنیان دنیا را در دست داشته باشیم.

امیری نیا شاخص صادرات فناوری‌های پیشرفته در دنیا را یک شاخصه مهم نامید و گفت: واردات فناوری پیشرفته به صورت هوشمندانه و صادرات آن یک شاخصه مهم محسوب می‌شود. اما این راه یک سال و دو سال نیست، یک برنامه بلند مدت است.

وی بیان کرد: نمایشگاه فناوری و نوآوری پیشرفته، نشست علمی شبکه سازی نوآوری تلاش می  کند در جهت تحقق این راهبرد مؤثر باشد. امیدواریم تا چند سال آینده بتوانیم یک نمایشگاه و نشست مرجع ابتدا در منطقه و بعد در دنیا داشته باشیم.

برگزاری 10  پنل عمومی و تخصصی در مسیر شبکه‌سازی نوآوری

سید فرهنگ فصیحی، دبیر دومین نشست بین‌المللی شبکه‌سازی نوآوری در نشست خبری این رویداد گفت: این نشست از سال گذشته بعد از موفق چند دوره‌ای نمایشگاه با توجه به نیازهایی که در سطح شرکت‌ها وجود داشت ایجاد شد. این نشست پیرامون موضوعاتی است که شرکت‌هایی  که می‌خواهند همکاری فناورانه برای تبادل فناوری دارند به آن نیاز دارند تعریف شده است.

وی بیان کرد: این نیازها و موضوعات موارد منحصربه‌فرد نیست. مجموعه‌های مختلفی با تخصص‌های مختلف از جمله حقوقی، مارکتینگ، بازاریابی و غیره  است که کمک می‌کنند یک تلاش نوآورانه و فناورانه به موفق دست پیدا کند.

فصیحی با اشاره به این که عنوان اصلی سال گذشته این نشست شبکه‌سازی نوآوری بوده است، گفت: نشست سال گذشته در شش پنل تخصصی و در شش حوزه نانو، بایو، فناوری ارتباطات، سلامت و انرژی  برگزار شد که سخنرانانی از تجارب شبکه‌سازی و الزامات موفق در شبکه‌سازی هر حوزه گفتند.

وی ادامه داد: امسال 10 پنل تخصصی در این نشست بین‌المللی برگزار می‌شود. 5 پنل به موضوعات عمومی‌تر از موضوعات خاص فناوری اختصاص یافته است. از جمله این موضوعات مکانیزم‌های موفقیت در انتقال فناوری، ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه مشترک، تأمین مالی همکاری‌های فناورانه (سرمایه گذاری خطرپذیر)، الزامات موفقی در شبکه‌های نوآوری، صادرات  فناوری موضوعاتی است که نتایج آن بررسی خواهد شد تا در عمل مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر دومین نشست بین‌المللی شبکه سازی نوآوری پنج پانل تخصصی دیگر در موضوعات تخصصی در انتقال تکنولوژی را فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری زیستی و انرژی، فناوری‌های همگرا نانو، بایو و علوم شناختی، صنایع نرم و فرهنگی هویات ساز و پنل رسانه عنوان کرد.

وی بیان کرد: در برنامه‌ریزی امسال کمیته علمی نشست شکل گرفته است که اساتید و متخصصانی از حوزه‌های مرتبط دعوت شده‌اند. یک کمیته 16 نفره داشته‌ایم که جلسات متعددی تشکیل داده است. از نهادهای مختلف مثل معاونت علمی، پژوهشکده مطالعات راهبردی، برخی دانشگاه‌ها، صندوق نوآوری و شکوفایی، متخصصین حقیقی حضور داشتند و این کمیته نظارت عالی‌ای بر برنامه ریزی نشست را انجام داده است.

به گفته فصیحی، در طول دو روز برگزاری این نشست‌های تخصصی یعنی 4 و 5 خردادماه 95، 40 نفر از متخصصین سخنرانی خواهند کرد که نیمی از این تعداد متخصصین برجسته بین‌المللی هستند. همچنین متخصصین برجسته و شناخته شده داخلی نیست تجارب کاری داخلی را توضیح خواهند داد.

بهره‌گیری از تجربیات کارآفرینانی بومی نوآوری

علی هزاوه دبیر نشست سیلیکون ایران نیز گفت: این رویداد یک نشست دو روزه است که 3 و 4 خرداد ماه در نمایشگاه اینوتکس برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری رویداد سیلیکون ایران بهانه‌ای است تا کارآفرینان موفق ایرانی که  بر اساس نوآوری کارآفرینی کرده‌اند کنار یکدیگر جمع شوند و تجربیات عملیاتی و اجرایی خود را به اشتراک بگذارند.

وی مخاطب اصلی سیلیکون ایران را شرکت‌های نوپای که قصد دارند وارد کارآفرینی از طریق نوآوری شوند دانست و بیان کرد: این شرکت‌ها می‌توانند از تجربیات موفق در این حوزه استفاده کنند. در تلاش هستیم تا کارآفرینان ایرانی سخنرانان این رویداد باشند که تجربیات از جنس ایرانی ارائه شوند.

دبیر نشست سیلیکون ایران افزود: همچنین کارآفرینان ایرانی که در شرکت‌های بین‌المللی تجربیاتی دارند در این رویداد تجربیات خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

وی همچنین بیان کرد: در این رویداد دوروزه پنل های تخصصی با موضوعات کارآفرینی برگزار می‌شود. 6 پنل برنامه ریزی شده است. در ابتدای کار چه ایده مناسبی برای کارآفرینی می‌توان ارائه داد، تجربیات مراکز شتابدهنده نوآوری، چگونه می‌توان تأمین مالی در شرکت‌های نوآور و نوپا انجام داد، مدیریت نوآوری، بازار و چگونگی توسعه بازار به خارج از مرزهای ایران و نیروی انسانی و جذب نخبگان عناوین پنل های برنامه‌ریزی‌شده است.

هزاوه ادامه داد: همچنین تورهایی برنامه‌ریزی‌شده است تا شرکت‌کنندگان از مراکز فناوری و نوآوری و پارک فناوری پردیس معاونت علمی بازدیدهایی را داشته باشند.

وی با اشاره به این مسئله که این دوره نخست برگزاری سیلیکون ایران است، گفت: امیدواریم در دوره‌های آینده بتوانیم این رویداد را گسترده‌تر و با حضور متخصصین و شرکت‌های بیشتری برگزار کنیم.

پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی، 2 تا 5 خردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. همچنین دومین نشست بین‌المللی شبکه‌سازی نوآوری 4 و 5 خردادماه و نشست سیلیکون ایران 3  و 4 همین ماه در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد.