ستاری گفت: باید فضایی فراهم شود تا نسل جوان کشور، برای کارهای خلاقانه، نواورانه و فناورانه جسارت، قدرت خطرپذیری و اعتماد به نفس آنان بالا پیدا کند و برای تحقق این منظور، می‌بایست فعالیت‌های پایه‌ای و اساسی فرهنگسازی و ترویج را از مقاطع پایه آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و کنگره علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، ضمن خیر مقدم شرکت‌های ایرانی و خارجی حاضر در این مراسم، اساسی‌ترین سرمایه و مزیت فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را نیروی انسانی توانمند دانست و افزود: باید به این نتیجه برسیم که سرمایه های هر کشوری نیروی انسانی آن است و ساز وکاری فراهم کنیم که این سرمایه ارزنده، به عنوان مهم‌ترین دارایی کشورمان مورد اهمیت واقع شود.


رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، با تاکید بر اصلاح فرهنگ تکیه صرف بر منابع زیرزمینی و جهت‌گیری فرهنگی به سوی ارزش‌گذاری بر توانمندی‌های انسانی کشور، اظهار کرد: آینده این کشور در نفت و گاز خلاصه نیست، بلکه دانش آموزان و جوانان ما هستند که اگر این چنین دیدگاهی به داشته باشیم قطعا در آینده موفق خواهیم شد.


ضرورت ترویج فعالیت‌های فناورانه و نواورانه از مقاطع پایه

رییس بنیاد ملی نخبگان، بر ضرورت ایجاد فضای خطرپذیری و تجربه برای نیروی انسانی جوان، گفت: باید فضایی فراهم شود تا نسل جوان کشور، برای کارهای خلاقانه، نواورانه و فناورانه جسارت، قدرت خطرپذیری و اعتماد به نفس آنان بالا پیدا کند و برای تحقق این منظور، می‌بایست فعالیت‌های پایه‌ای و اساسی از مقاطع پایه آغاز شود.

ستاری، جشنواره ملی و کنگره علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را از این جنس اقدامات برشمرد و ضمن ابراز خرسندی از دستاوردهای این جشنواره، افزود: خوشبختانه در جشنواره امسال، شاهد رخ‌داد‌های مثبت بسیاری درکنار هم بودیم اتفاقاتی که تلاش‌های آموزش و پرورش با همکاری معاونت علمی و فناوری، همچون برگزاری المپیادهای دانش‌آموزی، راه‌اندازی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی همگی و دیگر اقدامات فناورانه از این دست، زمینه آشنایی کاربردی نوجوانان و جوانان با حوزه علمی و فناوری را بخوبی فراهم می‌کند. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای توانمندی و خودباوری جوانان کشورمان افزود: خوشبختانه شاهد حضور پررنگ شرکت‌های دانش بنیان که هرکدام دارای ظرفیت بازاری فوق العاده برای هر فناوری جدید ایجاد می‌کنند در کشور هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد: کشور ما با دارا بودن بیش از 30 میلیون جوان و 5 میلیون دانشجو، جزو بزرگترین منابع نیروی انسانی دنیا و قطعا چند کشور اول دنیا در این حوزه محسوب می‌شود؛ این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا از چنین دارایی ارزنده‌ای بی بهره هستندو باید با آموزش درست و هدایت در مسیر شکوفایی نوآوری و خلاقیت‌هایشان، قدردان این سرمایه ارزشمند باشیم.


رییس ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی کشور با اشاره به اینکه در سال گذشته ما یک شرکت دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی داشتیم اما امسال این رقم به 50 شرکت رسیده است، ابراز امیدواری کرد در این حوزه شاهد رشد بیشتری در کشور باشیم.


ستاری با بیان اینکه می باید برنامه درسی و المپیادهای ما به گونه ای طراحی شود که دانشجویان و دانش آموزان در آینده جذب بازار خودمان شوند و نه اینکه آنان را به سمت بازارهای خارج از کشور سوق دهیم، استمرار این حرکت های علمی و ترویجی را در کشور ضروری دانست.


در ادامه این مراسم، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از نفرات برتر این جشنواره تقدیر کردند و در پایان نیز از نمایشگاه شرکت های دانش بنیان بازدید به عمل آوردند.

نخستین جشنواره ملی و کنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از 30 اردیبهشت تا اول خرداد ماه جاری به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در مرکز بین المللی همایش های رایزن در تهران برگزار شد.

/پایان پیام/