معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری گفت: کشورهایی که قصد دارند از ظرفیت بازار ایران بهره مند شوند، باید مبنای تعامل خود را تبادل نوآوری، فناوری، تحقیق و توسعه قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری و نشست شبکه سازی نوآوری، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریس جمهوری، سفرای بیش از 14 کشور، شرکتها و نوآوران این کشورها، گشایش یافت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، ضمن تبریک میلاد حضرت مهدی(عج) و قدردانی از حضور سفرا و مدیران شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، گفت: امید دارم این رویداد، زمینه ساز رخدادهای مهمی در حوزه همکاری های بین المللی و تعامل شرکت‌ها باشد.

ستاری با بیان این‌که اینوتکس امسال با تفاوت‌های مثبت قابل توجهی نسبت به سال گئشته برگزار شده است، گفت: مهم ترین تفاوت‌های نمایشگاه فناوری و نوآوری پنجم را را می‌توان رشد دوبرابری حضور شرکت‌های خارجی، نسبت به سال گدشته دانست.

معاون علمی و فناوری ریس جمهوری، با تاکید بر اصلاح و پایه ریزی مججد نگاه به آینده کشورگفت: باید آینده کشور را با اصلاحات اساسی در رویکردهای گذشته به منابع و ارزش‌ها  پایه‌ریزی کنیم، به طوری که با تغییر جهت‌گیری، مسیر پیشرفت و توسعه اقتصادی را در ارزش‌های اصلی کشورمان پیش‌بینی و برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان این که توسعه و پیشرفت ایران در خام فروشی و فروش منابع زیرزمینی نیست، افزود: باید پایه تفکری کشور نسبت به آینده اقتصاد را تغییر دهیم و گرچه جزو رتبه‌‌های نخست دارندگان منابع زیرزمینی جهان هستیم، اما این بدین معنا نیست که کشور را از فروش این منابع محدود و خام فروشی اداره کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، فرهنگ نادرست خام فروشی را به منابع زیرزمینی محدود ندانست و گفت: این فرهنگ نادرست در تفکر ما ریشه دارد و نه تنها در منابع زیرزمین، بلکه در دیگر عرصه ها همچون کشاورزی نیز باید از خام فروشی پرهیز کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده کشومان را سرمایه‌ای ارزشمند وراه‌کار اجتناب از خام فروشی و فروش منابع زیرزمینی دانس ت و گفت: راهکار جایگزین این عمل، اقتصاد دانش بنیان است که پایه و اساس آن نیروی انسانی ارزشمند ماست که کمتر کشوری از آن بهره مند است.

وی افزود: بیش از 32 میلیون جوان کمتر از 32 سال که 5 میلیون دانشجو در میان آن‌هاست، ما را در زمره 5 کشور برتر دنیا جای داده است که کشورمان را از این حیث منحصر به فرد ساخته است.

ستاری، با اشاره به این ظرفیت نیروی انسانی فوق العاده کشور به عنوان دارایی اصلی اقتصاد دانش بنیان، ایران را بازاری 80 میلیون نفری ارزشمندی برای دیگر کشورها دانست و گفت: بازار 80 میلیونی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در کنار حضور بیش از 50 درصد استفاده کنندگان بستر اینترنت در ایران، آن را به ظرفیتی ارزشمند برای حضور دیگر کشورها بدل کرده است.

وی با اشاره به این که بازار ایران به داخل کشور محدود نبوده و مرزهای گسترده این کشور را نیز شامل می‌شود، اظهارکرد: بازار بزرگ e-commerce، یکی دیگر از طرفیت‌های ماست و به غیر از داخل کشور، جمعیتی 400 میلیونی در مرزهای ایران را شامل می‌شود.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، پتانسیل علمی بالا، نیروی انسانی فوق‌العاده و توانمند را ضرورتی برای مبنا قرار گرفتن فناوری و نوآوری، در تعاملات آینده کشورمان با دیگر کشورها دانست و افزود: کشورهایی که قصد دارند از ظرفیت بازار ایران بهره مند شوند، باید مبنای تعامل خود را نوآوری، فناوری، تحقیق و توسعه قرار دهند.

نایب رییس هیات امنای پارک فناوری پردیس، همکاری در ایجاد پارک‌های فناوری مشترک را از اولویت‌های جدی همکاری با دیگر کشورها برشمرد و گفت: ایجاد پارک‌های فناوری مشترک، ازاولویت‌های جدی است که با هیات‌هایخارجی که در ایران حضور می‌یابند مورد بحث قرار می‌گیرد و در کنار آن، همکاری در حوزه joint-venture از دیگر اولویت‌های همکاری است.

ستاری، با تاکید بر این که ایران صرفا بازار مصرف محصولات دیگر کشورها نیست، گفت: کشورهایی که قصد دارند با ایران وارد تعامل شوند، باید توانمندی‌ نیروی انسانی ایران را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: بازار بکر ایران می‌بایست متعلق به کشورهایی باشد که حاضر باشند در حوزه‌های تحقیق و توسعه، انتقال فناوری و نوآوری با ایران همکاری مشترکی را پایه‌ریزی کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با بیان این‌که باید بپذیریم صرفا یک بازار مصرف برای دیگر کشورهای نیستیم، بر صیانت از این بازار تاکید کرد و گفت: برای صیانت از این بازار، می‌بایست  به ایجاد شرکت‌های مشترک، خطوط تولید مشترک، انتقال فناوری، تحقیق و توسعه داشته باشیم و ساز و کار تعامل برد-برد با شرکت‌های خارجی را مبنای کار مشترک با دیگر کشورها قرار دهیم.  

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با تحقق رویکردهای جدید در اقتصاد از جمله برگزاری اینوتکس، شرکت‌های حاضر توانمندی انسانی و ظرفیت بازار ایران را به خوبی درک کنند.

نمایشگاه اینوتکس، اقدامی ملی با رویکردی بین‌المللی

حمیدرضا امیری‌نیا رییس پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری این نمایشگاه را اقدامی ملی با رویکردی بین المللی دانست و گفت: با برگزاری این نمایشگاه به دنبال یافتن جایگاه واقعی ایران در عرصه بین المللی برای تبادل فناوری هستیم.

وی با بیان این که محور همکاریهای ایران با دیگر کشورها فناورانه و نوآورانه باشد، عنوان کرد: ایران در عرصه‌های فناورانه همچون فناوری نانو، جایگاه مطلوبی دارد که نویدبخش خلق ثروت از علم است و این نمایشگاه تلاش می‌کند تا تجلی‌بخش خلق ثروت از علم و فناوری باشد.

امیری‌نیا، با بیان این که ایران به دنبال برقراری فضای تعامل و همکاری با دیگر کشورها بر مبنای علمی و فناوری  با برگزاری نمایشگاه اینوتکس است، اظهار کرد: تمامی توانایی ما در حوزه علم و فناوری قابل اعتنا نیست و و نیازمند تعامل با دیگر کشورها در این عرصه هستیم. بنابراین دست یاری خود را به سوی دیگر کشورها دراز کرده‌ایم و آماده همکاری در مسیر علم و فناوری، طراحی مشترک، ایجاد خطوط تولیبد مشترم و فروش محصولات دیگر کشورها در بازار ایران و منطقه هستیم.

 

حضور بیش از 82 شرکت فناور از14 کشور

در آغاز این نشست، مجید نجفیان دبیر پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری، با اشاره به این که اینوتکس تلاش شده است تا ادبیات جدیدی در برگزاری یک نمایشگاه فناورانه و نوآورانه ایجاد شود، اظهار کرد: این نمایشگاه، فراتر از تبادلات تجاری و فروش محصول عمل می‌کند و به دنبال شکل دادن همکاری‌های بلندمدت تجاری و سرمایه‌گذاری با دیگر کشورهاست.

وی، با اشاره به حضور 82 شرکت فناور از 14 کشور در این نمایشگاه، افزود: کشورهای روسیه، یونان و بلاروس به عنوان پایون ملی در این رویداد حضور دارند  و علاوه حضور 91 شرکت از یونان، با برگزاری همزمان نمایشگاه اختصاصی کره و حضور بیش از 80 شرکت کره جنوبی در این نمایشگاه، می‌توان گفت مجموعا 270 شرکت حضور دارند که هرکدام زمینه مناسبی برای همکاری هستند.

دبیر اینوتکس، به برگزاری نشست شبکه سازی فناوری، کارگاه آموزشی بین الملی و 3 نشست تخص به عنوان بخشی از رویدادهای جنبی این نمایشگاه اشاره کرد و افزودک کارگاهی آموزشی با همکاری مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد برگزار خواهد شد و علاوه بر آن، نشست شبکه سازی فناوری میزبان صاحب نظرانی از 12 کشور دنیا خواهد بود که تجربیات خود را در عرصه فناوری به اشتراک خواهند گذاشت.

معاون علمی و فناوری ریس جمهوری همچنین از شرکت‌های خارجی حاضر در این نمایشگاه دیدن کرد و از نزدیک با حوزه و توانمندی این شرکت‌ها آشنا شد.

پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی، 2 تا 5 خردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.