معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران، پس از نشستی مشترک با رییس آژانس توسعه سرمایه گذاری و تجارت و نیز سفیر کره جنوبی در تهران و صاحبان شرکت‌های صنعتی این کشور در راستای همکاری‌های فناورانه بین دو کشور، نخستین نمایشگاه اختصاصی کره جنوبی در تهران را افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، صبح امروز در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه اختصاصی کره جنوبی در ایران که در حاشیه نمایشگاه INOTEX2016 برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به هیات کره ای، گفت: امیدوارم این اقدام شروع خوبی برای همکاری های علمی، فناوری و صنعتی بین دو کشور باشد.

وی افزود: در زمان سفر رییس جمهوری محترم کره جنوبی به ایران، توافقات سازنده ای انجام شد که قطعا توسعه مناسبات دو کشور در ابعاد مختلف را به دنبال خواهد داشت.

تمرکز بر اقتصاد دانش بنیان در دولت یازدهم

ستاری در ادامه بیان کرد: واقعیت این است که در سه سال گذشته و در طول فعالیت دولت یازدهم، به شدت بر اقتصاد دانش بنیان تمرکز شده است. به طوری که در حال حاضر نفت و گاز مانند گذشته در سبد درآمدزایی کشور ما نقش ندارد و کمتر از 25 درصد درآمد کشور، از نفت و گاز به دست می آید.

وی با بیان اینکه ایران یکی از متنوع ترین اقتصادهای منطقه را دارد، ابراز کرد: ما در حوزه علم و فناوری پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم. همچنین به روزترین شرکت های ICT و نانو تکنولوژی را دارا هستیم و این پتانسیل فوق العاده ای را در اختیار شرکت های کره ای قرار می دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به جمعیت 80 میلیونی ایران و حضور 400 میلیونی در مرزهای کشورمان، ادامه داد: ما از این که شرکت های کره ای با طرف ایرانی برای تولید محصولات دانش بنیان و تبادل فناوری مشارکت داشته باشند استقبال می کنیم. همچنین از تاسیس واحد های R&D مشترک و همکاری های به روز در فناوری به طور مشترک حمایت خواهیم کرد.

تمایل برای همکاری های مشترک صنعتی، علمی و فناوری با ایران

در ادامه این مراسم، رییس آژانس توسعه سرمایه گذاری و تجارت کره جنوبی اظهار کرد: حضور کره جنوبی در این نمایشگاه نخستین و بزرگ ترین نمایشگاهی است که بعد از سفر رییس جمهوری ما به ایران برگزار می شود. 80 شرکت دانش بنیان کره ای در این نمایشگاه شرکت کرده اند که در حوزه های الکترونیک، تجهیزات آزمایشگاهی و غیره فعالیت می کنند.

وی همچنین بیان کرد: ما اطلاعات کافی از تلاش ایران در توسعه صنعت این کشور داریم. پس ایران را فقط یک بازار ساده نگاه نمی کنیم. مایل هستیم تا در حوزه صنعت، علم و فناوری و انتقال تکنولوژی همکاری های مشترکی داشته باشیم.

سفیر کره جنوبی ادامه داد: در کنار این نمایشگاه سمیناری را نیز در نظر گرفته ایم که در آن شرکت های ایرانی شرایط بازار ایران را برای شرکت های کره ای توضیح می دهند. همچنین برنامه ریزی کرده ایم تا یک هیات کره ای برای سرمایه گذاری به ایران فرستاده شود.

کیم سون او، در پایان ابراز کرد: در نظر داریم تا از این فرصت فراهم شده به خوبی بهره ببریم و همکاری ها در حوزه صنعت موجب شود تا در حوزه های دیگر نیز همکاری های بیشتری داشته باشیم.

در این جلسه سورنا ستاری(معاون علمی و فناوری رییس جمهوری)، افخمی (معاونت وزیر و رییس توسعه تجارت ایران)، علائی قائم مقام معاون بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر مکری (قائم مقام شرکت سهامی نمایشگاه ها)، بختیاری (معاونت امور بین الملل بازرگانی صنایع معادن)، سلیمی (نایب رییس هیات مدیره کنفدراسیون صنایع ایران)، رضانژاد (دبیر نظام صنفی رایانه ای کشور) از سوی طرف ایرانی حضور داشتند. همچنین از کشور کره جنوبی؛ کیم سونگ او (سفیر کره جنوبی در ایران)، آن این سو (رییس هیات مدیره شرکت کترا)، این کوم سو (مدیرکل شرکت سامسونگ C&T) و کیم جین اون (رییس سازمان توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی شرکت داشتند.

پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی، 2 تا 5 خردادماه در سلن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران در حالی برگزار می شود که  یک پاویون اختصاصی برای 80 شرکت دانش بنیان کره ای در سالن نمایشگاه بین المللی تهران در نظر گرفته شده است.