چهارمین جایزه مدیریت فناوری و نوآوری ایران 10 خرداد ماه سال جاری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی درباره چهارمین جایزه مدیریت فناوری و نوآوری ایران اظهار کرد: این جایزه با هدف ارائه راهنمایی و کمک به شرکت ها برای استفاده بهینه از دارایی‌های فکری که دارند 10 خردادماه سال جاری با حمایت ستاد دانش بنیان هوایی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این جایزه، افزایش توانایی‌های ملی از توسعه فناوری و نوآوری، افزایش توان بنگاه ها و سازمان ها در زمنیه تبدیل فناوری و نوآوری، به ثروت و فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان است. همچنین ارزیابی و رتبه بندی بنگاه ها و سازمان ها از منظر توانمندی و عملکرد فناورانه و نوآورانه آنها از دیگر اهداف این جایزه است.

به گفته منطقی، یکی از اولویت های معاونت علمی توسعه شرکت های دانش بنیان است. در واقع این شرکت ها  سه دارایی مهم دارند که شامل نیروی انسانی، نحوه ایجاد فناوری و نوآوری که برای تجاری سازی محصولات تولیدی آنها و کسب درآمد است، می شود و بر اساس تحقیقی که صورت گرفته است مشخص شد بیشتر شرکت های دانش بنیان با نحوه مدیریت فناوری و تبدیل آن به نوآوری نا آشنا هستند.

وی افزود: در برسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که دو روش برای کمک به شرکت های دانش بنیان وجود دارد، یکی اینکه برای آنها دوره های آموزشی برگزار کنیم که اینکار مشکلاتی نظیر بالا یا پایین بودن سطح آموزش ها برای شرکت های مختلف را داشت و روش دوم این بود که این کار را از طریق برگزاری جایزه انجام دهیم.

دبیر ستادتوسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی با اشاره به اینکه تبدیل آموزش های مورد نیاز به شرکت ها به یک جایزه کشش بیشتری برای مشارکت آنها ایجاد کرد، گفت: این مدل بر اساس خودارزیابی که در شرکت ها صورت گرفته است انجام می شود.

وی بیان کرد: این روش بسیار موثر بود؛ زیرا هم شرکت ها پس از ممیزی که می شدند روش درست تری را برای کار دریافت می کردند و هم اینکه پس از دوسال متوالی خودارزیابی، مشخص شد که شرکت های مورد بررسی پیشرفت ها و توسعه های قابل توجهی کرده اند و همین موضوع به ما نشان می داد که برگزاری این آموزش ها از طریق جایزه نتیجه بهتری دارد.

منطقی، با اشاره به کارایی بالای خودارزیابی شرکت ها، خاطرنشان کرد: خودارزیابی برای شرکت ها فرآیندی بود که تسلط آنها بر دارایی های فناوری و نوآوریشان را بیشتر کرده و مسیر ارتقا و توسعه آنها سریع تر و هموارتر شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی، با اشاره به اینکه در دوره سوم این جایزه در بخش هوانوردی 50 شرکت حضور داشتند، بیان کرد: این جایزه در دوره چهارم در حوزه هوایی نیز برگزار شد و به دلیل مناسب بودن روند اجرایی این جایزه بخش های دیگری از معاونت نیز از آن استقبال کردند و صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت تجاری سازی نیز وارد میدان شدند.

وی اظهار کرد: مخاطبان اصلی این جایزه بسیار گسترده هستند و غیر از شرکت های دانش بنیان، همه شرکت هایی که با فناوری و نوآوری سر و کار داشته باشند، می توانند مخاطبان جایزه ملی فناوری و نوآوری محسوب شوند.