نخستین نشست کارآفرینان ایرانی با حضور مهدی صفاری نیا؛ رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و علی هزاوه؛ دبیر این نشست در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2016 فعالیت خود را آغاز کرد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی هزاوه دبیر نشست های کارآفرینان ایرانی در این نشست گفت: مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی با هدف توسعه به فضا نوآوری مبتنی بر کارآ، رینی ایحاد شده است. در طول کمتر از دو سال موفق شده است 85 رویداد کارآفرینی در کشور برگزار کند.

وی همچنین بیان کرد: پروژه دیگر مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی، کمک به توسعه و شتابدهی بوده است و شتابدهنده ها در این مدت عضو پارک فناوری پردیس معاونت علمی شده‌اند.

هزاوه افزود: 10 شتابدهنده مختلف تا کنون عضو این پارک شده‌اند که برخی ابتدای راه هستند. اما زمینه فعالیت آنها در زمینه مکاترونیک، فناوری‌های همگرا و غیره است.

وی درباره نشست های کارگاه کارآفرینی ایران گفت: ما همیشه به دنبال این بودیم تا برنامه‌ای داشته باشیم که، این در کنار هم بودن ارزش افزوده ایجاد کند. پس تصمیم گرفتیم تا از همزمانی این رویداد با نمایشگاه اینوتکس بهره ببریم. در اینوتکس چندین کشور شرکت می‌کنند که این اتفاق خوبی است.

هزاوه ادامه داد: این رویداد دو روزه امروز و فردا طی 6 پنل تخصصی برگزار می‌شود و فعالان این عرصه از تجربیات خود سخت می گویند.

وی توضیح داد: امیدواریم این نشست‌ها به عنوان یک گنجینه ارزشمند عمل کند تا تجربه‌های کارآفرینان و شرکت‌ها موفق انتقال پیدا کند و کمک کننده باشد.

هزاوه با بیان اینکه به موازات این نشست ها، اقدامی برای معرفی شرکت‌های نوپای ایرانی نیز در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: تا کنون 40 فیلم مستند از فعالیت شرکت‌هایی که از شتاب‌دهنده های عضو مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی خارج شده‌اند تهیه کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین برنامه بازدید از شتاب‌دهنده های عضو مرکز و شرکت‌های نوآور نیز برای شرکت‌کنندگان نشست سیلیکون ایران در نظر گرفته شده است.

چگونگی انتخاب ایده مناسب برای کسب و کار

براساس این گزارش، در نشست کارآفرینان ایرانی، جواد حسینی مدیرعامل شرکت بسامد آزما، حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا، هوتن زجاجی عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری Canon Funding، علی قدیری مدیرعامل شرکت بیان و مجید حسینی‌نژاد مدیر آژانس سفرهای علی‌بابا؛ سخنرانان پنل ایده این کارگاه بودند.

این کارشناسان، در این پنل به چگونگی انتخاب ایده مناسب برای کسب و کار پرداختند.

سخنرانان این پنل سعی داشتند به این مسائل بپردازند که همیشه ایده‌های متفاوت و متنوعی به ذهن افراد خلاق می رسد که اکثرا با حل یک مسئله، بهبود یک روش یا رفع یک مشکل جرقه می زند.

سپس این سوالات مطرح شد که آیا ایده موردنظر به کسب و کار موفق منجر می‌شود؟ اگر در نظر باشد که ایده یک کسب و کار موفق بین‌المللی در کشور خودمان پیاده‌سازی شود آیا موفق خواهد شد؟ چگونه ایده ای متناسب با زیست بوم ایران برای کسب و کار یافت شود؟

تجربه شتابدهنده های نوآوری

براساس این گزارش، دومین پنل نشست کارآفرینان ایرانی با موضوع «شتابدهنده» برگزار شد. در این پنل تجربه شتابدهنده های نوآوری خارجی و داخلی بررسی شد. حسین صابری معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی، مصطفی نقی پور مدیر مجتمع نوآوری فناپ، احمدرضا مسرور مدیر شتابدهنده دیموند،  حمیدرضا ربینی مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و رضا کلانتری (مدیر آفرینشگاه شزان) سخنرانی این پنل را بر عهده داشتند.

پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی، 2 تا 5 خردادماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می شود.