با توجه به ارتقاء توان فناوری و نوآوری در اقتصاد دانش بنیان و  لزوم استقرار نظام مدیریت فناوری و نوآوری در شرکت‌های ایرانی، چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به اینکه سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد بیان کرد:  ارتقاء توان فناوری و نوآوری در اقتصاد دانش بنیان، لزوم استقرار نظام مدیریت فناوری و نوآوری در شرکت‌های ایرانی و همچنین ضرورت برخورداری سازمان‌های دانش بنیان و فناور از مزیت رقابتی مبتنی بر فناوری و نوآوری از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. بر این اساس، سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اقتصاد مقاومتی، پیشتازی در عرصه علم و فناوری و دستیابی به رتبه اول منطقه در علم و فناوری و تثبیت آن با اهتمام به تحقق سیاست‌های کلی علم و فناوری است.

ارزیابی 160 بنگاه دولتی و خصوصی ایرانی در طول سه سال گذشته صورت پذیرفت

عضو شورای سیاستگذاری و دبیر کمیته فرهنگ سازی و ترویج چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران، ارزیابی توانمندی‌ها و عملکرد فناورانه و نوآورانه بنگاه‌ها را از جمله اهداف اصلی در راستای طراحی جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری خواند و گفت: انجمن مدیریت فناوری ایران با توجه به رسالت خود مبنی بر توسعه و ترویج مفاهیم، رویکردها و تجارب مدیریت و سیاست گذاری فناوری و نوآوری در سطح بنگاه‌های اقتصادی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مشارکت جدی سایر نهادهای مرتبط اقدام به طراحی "جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری" کرده است تا ضمن ارزیابی توانمندی‌ها و عملکرد فناورانه و نوآورانه بنگاه‌ها، به الگو سازی و ارتقای توانمندی‌های بنگاه‌ها و نهایتاً توانمندی‌های علمی در توسعه فناوری و نوآوری کمک کند.

پرویز کرمی اقدامات اخیر را مثبت خواند و افزود: اقدامات به انجام رسیده در طول 3 سال گذشته به نحوی رقم خورد که حدود 160 بنگاه دولتی و خصوصی ایرانی را بر اساس شاخص‌های کلیدی حوزه فناوری و نوآوری ارزیابی کرده است.

چهارمین دوره با مشارکت جدی 75 شرکت

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در سال 1395 بیان کرد:  چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با رویکرد یادگیری فناورانه و توسعه اقتصاد دانش بنیان در سطوح سه گانه ی "بنگاه‌های صنعتی و خدماتی شرکت‌های کوچک فناور و دانش بنیان و شرکت‌های هلدینگ" با مشارکت جدی 75 شرکت از بخش‌های مختلف اقتصادی آغاز شده است.

کرمی افزود: در 10 خردادماه سال جاری، مراسم اهدای جایزه به شرکت‌ها با حضور مسئولان ارشد مرتبط و نهادهای بخش خصوصی مراسم اهدای جایزه به شرکت‌ها با حضور مسئولان ارشد مرتبط و نهادهای بخش خصوصی، شرکت‌ها و خبرگان علم و فناوری و نوآوری کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

وی درباره هدف برگزاری این جایزه، توضیح داد: افزایش توانایی‌های ملی از توسعه فناوری و نوآوری، افزایش توان بنگاه ها و سازمان ها در زمنیه تبدیل فناوری و نوآوری، به ثروت و فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان از اهداف برگزاری جایزه ملی فناوری و نوآوری است. ارزیابی و رتبه بندی بنگاه ها و سازمان ها از منظر توانمندی و عملکرد فناورانه و نوآورانه آنها نیز از دیگر اهدافی است که  این جایزه آن را دنبال می کند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، با بیان اینکه یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه شرکت های دانش بنیان است، ابراز کرد: در واقع این شرکت ها سه دارایی مهم دارند که شامل نیروی انسانی، نحوه ایجاد فناوری و نوآوری و تجاری سازی محصولات برای کسب درآمد می شود. اما  بر اساس پژوهش های انجام شده، بیشتر شرکت های دانش بنیان با نحوه مدیریت فناوری و تبدیل آن به نوآوری آشنایی لازم را ندارند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بر فراهم شدن زمینه ترغیب و توجه بنگاه‌های اقتصادی کشور در ضرورت بخشی به فعالیت فناورانه و نوآورانه تاکید کرد و گفت: برگزاری این جایزه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط انجمن مدیریت فناوری کشور، بنگاه‌های اقتصادی را در مسیر رشد و توسعه فناورانه و نوآورانه یاری خواهد کرد.

چهارمین جایزه ملی فناوری و نوآوری ایران، به همت انجمن مدیریت فناوری ایران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دوشنبه 10 خرداد ماه در تهران برگزار می شود.