پنجمین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016) که با هدف بسترسازی برای تعریف همکاری‌های فناورانه بین‌المللی در حالی به پایان رسید که می توان دستاورد آن را آشنایی هر چه بیشتر شرکت ها و میهمانان و فناوران خارجی با همتایان ایرانی و محصولات دانش بنیان ساخت ایران و اشتیاق شرکت های دانش بنیان خارجی برای ارتباط بیشتر با همتایان ایرانی خود دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی عضو شورای سیاستگذاری و دبیر کمیته فرهنگ سازی و ترویج پنجمین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016) درباره این رویداد، اظهار کرد: معاونت علمی در راستای معرفی شرکت ها و محصولات دانش بنیان و توسعه صادرات دانش بنیان و نیز تبادل فناوری و تکنولوژیهای هایتک، نمایشگاه هایی را در عرصه ملی و بین المللی برگزار می کند که در آن شرکت های دانش بنیان ایرانی فرصت می یابند تا محصولات خود را در محیطی تخصصی عرضه کنند. در این نمایشگاه ها تلاش می شود که  محصولات ایرانی دانش بنیان در کنار محصولات سایر کشورها رخ نشان دهند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: اما نکته ای که در اینوتکس 2016 رخ نمایی کرد این است که در پنجمین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری که با همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط پارک فناوری پردیس برگزار شد، میهمانان خارجی برای ارتباط با ایران و شرکت های ایرانی رغبت افزون‌تری از خود نشان دادند.

حضور فعال فناوران کشورهای پیشرفته

پرویز کرمی به حضور شرکت ها و فناوران کشورهای خارجی در این رویداد اشاره کرد و گفت: 90 شرکت و موسسه دانش بنیان داخلی و 83 شرکت و موسسه خارجی از 14 کشور در این نمایشگاه حضور داشتند و برخی کشورها از جمله روسیه، یونان و بلاروس نیز پاویون اختصاصی برپا کرده بودند.

وی افزود: همچنین پاویونی با حضور 80 شرکت دانش بنیان کره جنوبی در این رویداد برپا شد که با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. نکته قابل توجه این است که این شرکت ها از آغاز برپایی نمایشگاه نشان دادند که به بازار ایران نگاهی جدی و بلند مدت دارند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی همچنین با اشاره به رویکرد اصلی کشور در قالب شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» بیان کرد: شرکت‌های ایرانی برتر در حوزه‌های مختلف فناوری و نوآوری نیز در اینوتکس 2016 حضور داشتند و آخرین دستاوردهای فناورانه خود را به نمایش گذاشتند. بنابراین می توان گفت که این نمایشگاه فرصت مناسبی بود تا فعالان فناوری و متخصصان ایرانی با تبدیل علم خود به عمل و اقدام برای تکریم تولیدات ساخت داخل، در کشور نقش اساسی خود را ایفا کنند و دست مسوولان و مدیران ایرانی در چانه زنی برای جذب سرمایه گذاری در ایران یا درخواست ورود تکنولوژی و همچنین تلاش برای صادرات این کالاها باز باشد.

شرایط مناسب برای تبادل و معرفی فناوریهای روز

پرویز کرمی با اشاره به اینکه در پنجمین نمایشگاه اینوتکس نیز غرفه های ایران با کشورهای دیگر در کنار یکدیگر فعالیت می کردند و همگی سعی در ارتباط بیشتر داشتند، ابراز کرد: علاوه بر ایجاد فضای ارتباطی مناسبی که در این نمایشگاه بین فناوران ایرانی و خارجی فراهم شده بود، نمایندگان شرکت های خارجی از جمله فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و روسی و کره ای در نشست های تخصصی حاشیه نمایشگاه حضور داشتند و تجربیات خود را با متخصصان ایرانی تبادل کردند. در نتیجه با اینوتکس 2016، شرایطی مناسب برای معرفی و انتقال فناوری های روز فراهم شد.

وی در ادامه بیان کرد: در این نمایشگاه محصولاتی عرضه شد که نه تنها دانش بنیان بودند، بلکه به مرحله تجاری سازی نیز رسیده بودند و در بررسی ها باید از جایگاهی برخوردار می بودند که بتوانند با کشورهای دیگر فعال به رقابت بنشینند تا در اینوتکس شرکت کنند.

به گفته پرویز کرمی، تمایز اینوتکس 2016 با سایر نمایشگاه های مورد توجه معاونت علمی آن است که این نمایشگاه جایگاهی برای تجاری کردن محصولات دانش بنیان نیست، بلکه شرکت هایی که محصولات دانش بنیان خود را تجاری کرده اند از این نمایشگاه به عنوان یک سکوی پرش برای ارتباط با دیگر کشور ها و صادرات بهره می برند.

ارتباط بیشتر به شرکت های ایرانی و خارجی

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه برخی محصولات ارائه شده در این نمایشگاه توانسته اند سالیانه تا 700 هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشند، اظهار کرد: به طور کلی می توان دستاورد اینوتکس 2016 را ارتباط بیشتر با شرکت های دانش بنیان خارجی دانست. چرا که تمامی میهمانان و شرکت کنندگان خارجی با چشمانی که کنجکاو به محصولات تازه بودند و در اشتیاق ارتباط بیشتر با ایران برق می زد نمایشگاه را ترک کردند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین، به حضور برخی  مقامات ارشد کشور در این رویداد اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال حضور مهندس نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت بازدید چندساعته ای از نمایشگاه داشت و اظهار کرد که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی قدم اول در آشنایی و ارتباط صنعت با محصولات دانش بنیان است. از آنجا که ما برای پیشبرد اقتصاد دانش بنیان در کشور، نیازمند رونق بخشیدن به بازار محصولات داخلی هستیم، گفته های وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، اهمیت و جایگاه اینوتکس2016 را دوچندان می کند.

کارگاه های موثر در تبادل و انتقال فناوری

وی همچنین درباره برپایی نشست ها و کارگاه های تخصصی در حاشیه اینوتکس 2016، ابراز کرد: در نشست بین المللی شبکه سازی نوآوری بیش از 12 استاد و صاحب نظر خارجی در کنار متخصصان ایرانی در طی دو روز و در 10 پنل تخصصی موضوعات مرتبط را به بحث و تبادل‌نظر گذاشتند که بخشی از اهداف این رویداد که همانا تبادل و انتقال فناوری بین فناوران ایرانی و خارجی است، محقق شد. در حقیقت این اقدام، زمینه ای برای فراهم کردن فرصت مناسب برای کلیه فعالان حوزه فناوری و نوآوری در عرصه تبادل تجارب کاربردی در حوزه فناوری، نوآوری و شرکت های دانش بنیان بود.

پرویز کرمی ادامه داد: نشست هایی با حضور کارآفرینان و متخصصین ایرانی، کارگاه آموزشی بین‌المللی با مشارکت مرکز علوم و فناوری جنبش عدم تعهد (NAM)، چند نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف فناوری با کشورهای مختلف و شش کارگاه آموزشی از جمله برنامه‌های دیگر این رویداد بین‌المللی بود که در آن، موضوع کسب و کار فناورانه، به خوبی بررسی شد.

کریدور صادرات محصولات دانش بنیان

بخش نمایشگاهی اینوتکس 2016، نکته دیگری بود که دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، به آن اشاره کرد و گفت: شرکت کنندگان در این رویداد با ارائه محصولات شان در بخش نمایشگاهی، یک پل ارتباطى قابل اطمینان بین بازرگانان، فناوران، صنعت‌گران و محققین کشورهاى گوناگون ایجاد کردند. ضمن آنکه پیشرفت های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته، مدعوین خارجی را بسیار مشتاق کرده بود تا از این دستاوردها بازدید کنند و بر پیشرفت های چشمگیر فناوران و پژوهشگران ایرانی صحه بگذارند. در نتیجه، زمینه های مناسب برای ایجاد کریدور صادرات محصولات دانش بنیان، بیش از پیش فراهم شد.

پنجمین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی، 2 خردادماه در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد و امروز 5 خردادماه 95 به کار خود پایان داد.