محققان موفق به ارائه آنتی‌بادی مهندسی شده‌ای شدند که می‌تواند نوزادانی که از مادران مبتلا به ایدز متولد می‌شوند را نجات دهد. نتایج آزمون بالینی روی میمون‌ها رضایت‌بخش بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات ملی اورگون نتایج آزمون بالینی روی آنتی‌بادی مهندسی شده بر علیه بیماری ایدز را منتشر کرد. محققان این مرکز این پروتئین سنتز شده را روی میمون‌ها مورد آزمایش قرار دادند و معتقداند که به دلیل شباهت‌های موجود میان انسان و میمون، نتایج این پروژه می‌تواند برای آزمون بالینی روی انسان مفید باشد.

دو سال قبل، دانشمندان نوزادان میمون را با نوعی ویروس ایدز آلوده کردند. 24 بعد، آنها نوعی آنتی‌بادی مهندسی شده را وارد بدن میمون کردند. این آنتی‌بادی به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند ویروس را به دام انداخته و از بین ببرد.

نانسی هایگوود از محققان این پروژه می‌گوید: « من بسیار خوشحالم که چنین نتایجی بدست آمده است. نتایج نشان داد که 100 درصد میمون‌ها درمان شدند.»

هایگوود و همکارانش دریافتند که استفاده از این آنتی‌بادی می‌تواند موجب دیده شدن ویروس شود. این یک نتیجه بسیار جالب توجه است. معمولا داروهای ضد ایدز به‌گونه‌ای است که تنها ویروس را به دام انداخته و نمی‌توانند آن را از بین ببرند. اما این نتیجه بسیار جالب است.

هایگوود می‌افزاید:« ما 10 میمون را به ویروس آلوده کردیم و در روز اول آلوده شدن به آنها آنتی‌بادی تزریق کردیم. هیچ یک از آنها نشانی از بیماری نداشتند. بعد از شش ماه، همه آنها سالم بودند.»
این گروه تحقیقاتی در حال مطالعه این دارو زمانی که بعد از 48 ساعت از ورود ویروس گذشته باشد، هستند. هنوز نتایج این تحقیقات منتشر نشده است.

هر ساله 200 هزار کودک مبتلا به ایدز به دنیا می‌آیند. بیشتر این کودکان در آفریقا متولد می‌شوند. این نتایج نشان داد که می‌توان به نجات این کودکان امیدوار بود.

هایگوود می‌گوید: « چیزی که ما یافتیم بسیار جالب است. با این یافته ما می‌توانیم مانع از انتقال ایدز از مادر به فرزند شویم.»