جودیت هورویتز، مدیر عامل و رئیس شرکت Hurwitz & Associates و یکی از نویسندگان کتاب «محاسبات شناختی و آنالیز داده‌های بزرگ» که در سال 2015 منتشر شده‌است، مصاحبه‌ای انجام داده و فرصت‌های کسب و کاری محاسبات شناختی را به طور اختصار شرح داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در اینجا خلاصه‌ای از این مصاحبه آورده شده‌است.

محاسبات شناختی چیست و تفاوت‌ها یا شباهت‌های آن با هوش مصنوعی کدامند؟

کلید اصلی ساخت سامانه‌های معمولی این است که با فرایند و منطق شروع کرده و تلاش می‌شود تا پاسخ این سوال داده شود: «برای کسب و کارم می‌خواهم چکار کنم؟». شما یک منطق را توسعه داده، کدهای مربوطه را نوشته و جریانی از داده‌ها را وارد آن می‌کنید. این فرایند در عصر تغییرات دیجیتالی که در آن منطق و فرایندهای کسب و کاری به طور دائم در حال تغییر هستند، کار نمی‌کند. در نرم‌افزارهای معمولی ابتدا منطق و کد ایجاد می‌شوند و سپس داده‌ها وارد می‌شوند، اما در محاسبات شناختی ابتدا داده‌ها می‌آیند و این داده‌ها تعیین کننده این هستند که منطق کجا قرار گیرد. در محاسبات شناختی شما با داده‌ها شروع کرده و اجازه می‌دهید که این داده‌ها شما را به سمت منطق صحیح هدایت کنند. این یک روش بسیار متفاوت برای انجام محاسبات است. در محاسبات شناختی علاوه بر اینکه داده‌ها شما را به سمت منطق صحیح هدایت می‌کنند، کاربردها به نحوی طراحی می‌شوند که از متخصصان انسانی یاد بگیرند.

هوش مصنوعی انقلابی است به سمت آنچه ما محاسبات شناختی یا یادگیری ماشین می‌نامیم. زمانی که در اواخر دهه 80 میلادی هوش مصنوعی رواج یافت، سامانه‌های اولیه تا زمانی که شما می‌توانستید منطق، داده‌ها و قوانین را وارد سیستم کنید، به خوبی کار می‌کردند. شرکت‌ها از این که می‌توانستند مساله‌ای را به ماشین داده و سپس این ماشین در خودکارسازی حل آن به کار می‌آمد، خوشحال بودند. اما زمانی که روی یک موضوع دانش انسانی بالایی وجود داشت، شما باید به صورت فیزیکی حجم انبوهی از داده‌ها را وارد سامانه می‌کردید قبل از آنکه آن ماشین بتواند به شما در حل مساله کمک کند و این کار می‌توانست سال‌ها طول بکشد.

چگونه محاسبات ابری به حل این مساله کمک می‌کند؟

با هوش مصنوعی، شما به پردازش‌ها و فضای ذخیره‌سازی بسیار بالایی نیاز دارید؛ در حقیقت می‌خواهید مغز انسان را بازسازی کنید. محاسبات ابری این را تغییر می‌دهد. ما در محاسبات ابری توان محاسباتی بالا و فضای ذخیره‌سازی نامحدودی در اختیار داریم. این ویژگی امکان استفاده از الگوریتم‌های پیچیده را برای ما ایجاد می‌کند. هوش مصنوعی پدر این است.

آیا فناری ابری همانند یک معادل‌ساز است که کسب و کارهای با اندازه‌های مختلف را به یک اندازه توانمند می‌سازد؟

فناوری ابری یک فناوری توانمندساز است که پلتفورمی ارائه می‌دهد که می‌تواند توسط هرکسی مورد استفاده قرار بگیرد. این فناوری همانند یک خودرو است که شرکت‌ها با اندازه‌های مختلف می‌تواند آنالیزهای بسیار پیچیده را با استفاده از آن انجام دهند. آن دورانی که تنها شرکت‌های بسیار بزرگ چنین ابزارهایی را در اختیار داشتند، گذشته است.