هدف نهایی تمام تکنولوژی‌ها راحتی بیشتر و بهبود کیفیت زندگی و آنچه در ادامه می‌خوانید اشاره‌ای به چند نوآوری در علم پزشکی است.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یافتن روش‌های درمانی جدید از گذشته‌های دور تا زمان حال یکی از وظایف طبیبان و متخصصین بوده و هست. پیشرفت علوم مختلف و ابداع فناوری‌های جدید همواره به این جست‌وجو کمک رسانده و هدف نهایی تمام این تکنولوژی‌ها راحتی بیشتر و بهبود کیفیت زندگی انسان است. آنچه در ادامه می‌خوانید اشاره‌ای به چند نوآوری در علم پزشکی است.

آندوسکوپ وسیله‌ای حیاتی برای تشخیص و بررسی مشکلات مختلف پزشکی از جمله دستگاه گوارش، دیسک کمر، حفره‌های بینی و موارد مشابه است. به‌تازگی نوعی آندوسکوپ جدید طراحی و عرضه شده است به نام Endoscope-i که بر پایه تکنولوژی تلفن‌های هوشمند آیفون کار می‌کند. این وسیله هوشمند تصاویر و ویدئوهایی را طی مراحل آندوسکوپی تهیه می‌کند که سریع و آسان با یک کلیک با تیم پزشکی معالج به اشتراک گذاشته می‌شوند. این آندوسکوپ اندازه‌ای کوچک دارد و در ابعاد جیبی ساخته شده و شامل یک آداپتور آیفون و یک اپ است. طراحی آن آسان و راه‌حلی برای برای اشتراک گذاشتن پرونده پزشکی بیمار با تیم پزشکان وی است.

به صورت معمول، زمانی که متخصص گوش و حلق و بینی آسیب‌های وارد آمده به پرده گوش را بررسی می‌کند با کمک آندوسکوپ مشکل بیمار را تشخیص می‌دهد و با دست تصویری از آسیب پرده گوش را رسم می‌کند که ممکن است شکل آن بین دو نوبت معاینه تغییر یابد. با کمک Endoscope-i این مشکل حل شده است چون عکس‌های تهیه شده را می‌توان در یک گوشی هوشمند ذخیره یا با کمک وای‌فای به کامپیوتر منتقل کرد. با کمک اپ همراه این وسیله اپراتور می‌تواند رنگ، فوکوس و نوردهی تصاویر تهیه شده را تنظیم کند. همچنین می‌توان از مراحل آندوسکوپی ویدئو تهیه کرد که با کمک اپ قابل ویرایش است.

وسیله‌ای جدید برای تست گلبول‌های قرمز

تیمی از پژوهشگران دانشگاه وسترن ریزرو در کلولند آمریکا نوعی وسیله جدید ابداع کرده‌اند که بنا به توصیف آن‌ها از یک پلت‌فرم میکروسیال و یک الگوریتم کامپیوتری محاسبه‌گر تشکیل شده است. گلبول‌های داسی‌شکل نوعی بیماری ارثی است که در آن پروتئین حامل اکسیژن، هموگلوبین، فرم طبیعی ندارند. گلبول‌های قرمز نرمال شکلی شبیه دونات دارند و انعطاف‌پذیرند بنابراین می‌توانند از کوچک‌ترین مویرگ‌ها عبور کنند و اکسیژن را به بافت‌های بدن برسانند، اما هموگلوبین داسی‌شکل ممکن است در ساختار گلبول قرمز ساختاری سفت بیابند و سبب تغییر شکل گلبول قرمز از گرد به خمیده یا داسی شکل شوند. این گلبول‌ها چسبندگی بیشتری دارند و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند و به صورت لخته درون رگ باعث گرفتگی و اختلال در اکسیژن‌رسانی می‌شوند. این اختلال با علائمی مانند درد شدید همراه است و بدون هیچ نشانه قبلی و ناگهانی رخ می‌دهد و در موارد سبب مرگ بیمار می‌شود. تنها راه درمان این بیماری استفاده از پیوند سلول‌های پایه‌ای است. بیماران دارای این مشکل باید دائما تحت نظارت باشند.

با تخمین میزان سفتی و چسبندگی یا تغییر شکل پویا و خاصیت دگرچسبی گلبول‌های قرمز با وسیله ابداعی یاد شده می‌توان پیشرفت و رفتار بیماری را بررسی و ثبت کرد. به این ترتیب، پزشکان می‌توانند درمان‌های جدیدتر و موثرتر برای این مشکل بیابند. روش‌های امروزی مطالعه گلبول‌های داسی مانند میکروسکوپ نیروی اتمی یا اپتیکال تویزر نمی‌توانند مانند این نوآوری با نمونه کامل خون در محیط آزمایشگاه کار کنند.

نانوسنسورها و سیستم ایمنی مصنوعی

دکتر توماس وبستر از دانشگاه نورت‌ایسترن در بوستون آمریکا مشغول پژوهش روی پروژه‌ای است که هدف نهایی آن ایجاد نوعی سلول‌های ایمنی سنتزی یا مصنوعی است. در این مطالعه از نانوسنسورهای قابل پیوند استفاده می‌شود؛ سنسورهای بسیار ریز که قابل انتقال به بدن بیمارند و به پزشک امکان می‌دهند تشخیص بیماری را از درون بدن بیمار بسیار دقیق‌تر انجام دهد. این سنسورها که بر پایه ریزلوله‌های کربنی ساخته می‌شوند و می‌توانند اولین نشانه‌ها را از علائم بیماری، بسیار قبل از آن‌که نشانه‌های خارجی ظهور یابند، برای پزشک روشن سازند یا با بررسی وجود یا نبود نوعی ترکیبات شیمیایی مرتبط با بیماری‌ها در مراحل بسیار ابتدایی وجود آن‌ها را تشخیص دهند.

بسیاری از مشکلات در مراحل ابتدایی کوچک‌ترین نشانه‌ای ندارند مانند سرطان پانکراس و زمانی تشخیص داده می‌شوند که کار از کار گذشته است. به گفته دکتر وبستر، در صورت موفقیت و استفاده از این نانوسنسورها انقلابی در تشخیص و درمان بیماری‌ها رخ می‌دهد.