فعالان بازار پذیرفته اند که در کنار جوهره و تجربه ناچار از آشنایی با اصول و تکنیک های بازاریابی نوین متناسب با بوم و شرایط هر کشور و بازار هدف هستند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از جذاب ترین، پرچالش ترین و در عین حال لذت بخش ترین شغلهای دنیا بازاریابی و فروش است. خوشبختانه در کنار دارا بودن خصوصیات شم و هنر بازاریابی، این رشته به عنوان یک علم و تخصص نیز پذیرفته شده است و فعالان بازار پذیرفته اند که در کنار جوهره و تجربه ناچار از آشنایی با اصول و تکنیک های بازاریابی نوین متناسب با بوم و شرایط هر کشور و بازار هدف هستند.

در این نوشته به مهمترین آمادگی ها و در نتیجه مهارتهایی که بازاریاب و فروشنده حرفه ای می‌بایست دارا باشد اشاره می شود.

1.آمادگی روحی و روانی:

برای ارتقاء این آمادگی لازم است افراد در خودشناسی خویش یا تمام نقاط قوت و نقاط ضعف جهت مهندسی توفیق و مهندسی شکست تلاش کنند.همچنین بازاریابان و فروشندگان عصر امروزی می دانند که باید شیفته خودشان باشند و تا زمانی که خودشان را دوست نداشته باشند و احساس خوبی از خود واقعی شان نداشته باشند، نمی توانند دیگران از جمله مشتری را دوست داشته باشند. بازاریابان و فروشندگان حرفه ای عاشق خودشان و عاشق مشتری شان و عاشق سازمان شان هستند. همچنین ایشان خودشان را باور دارند و در راستای ارتقاء اعتماد به نفس و عزت نفس خویش تلاش آگاهانه خواهند کرد.  

2.آمادگی جسمی:

بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که برای رسیدن به اهداف موفقیت در بازار نیاز به جسم سالم دارند ، پس از جسم خویش مراقبت می کنند، ورزش می کنند ، تغذیه خوب دارند و به سلامتی خویش اهمیت می دهند.

3.آمادگی محصول شناسی:

بازاریابان و فروشندگان حرفه ای قبل از اقدام برای شروع کار بازاریابی و فروش در یک شرکت، ابتدا ساعات قابل توجهی را صرف شناخت کافی و کامل از محصول می کنند تا در مقابل سوالات موشکافانه و دقیق مشتری بتوانند پاسخ های دقیق بدهند و به این طریق خودشان را به عنوان یک مهندس فروش برجسته به مشتری نشان دهند.

4.آمادگی بازارشناسی:

بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که هر بازار هدف با بازار دیگر تفاوتهایی دارد. لذا در شناخت مشتریان با تمام ابعاد آنها از نظر فرهنگ و مذهب، توان اقتصادی و سایر ویژگی ها و خصوصیات تلاش
 می کنند. آنها می دانند که لازم است با شناخت دقیق از بازار و مشتریان، خودشان را با آنها هماهنگ کنند نه اینکه انتظار داشته باشند مشتریان با آنها هماهنگ شوند.

5.آمادگی تعامل و نفوذ در دل دیگران:

بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که مشتریان قبل از خرید محصول باید خریدار خود آنها باشند . اگر مشتری از شخص فروشنده حس خوبی نداشته باشد ، به او فرصت متقاعد کردن هم نمی دهد به همین جهت است که امروزه تیپ ظاهری و تیپ باطنی در راستای تاثیرگذاشتن به مشتری اهمیت به سزایی یافته است.

6.آمادگی یادگیری و یادگیری زدایی:

بازاریابان و فروشندگان حرفه ای همیشه خودشان را محتاج آموزش می بینند و آنها را در دنیای عملی بکار می گیرند و به این طریق سطح دانایی و یادگیری شان را به طور مستمر ارتقاء می دهند و دانسته های قدیمی که دیگر کاربردی ندارند را از ذهن شان خارج می سازند.

الوین تافلر می گوید: بی سوادان سده بیست و یکم کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند بلکه کسانی هستند که نمی توانند بیاموزند ، آموخته های کهن را دور بریزند و دوباره بیامورند


7.آمادگی متفاوت بودن و متفاوت سازی در راستای هدف:

درباره تمایز و اهمیت آن زیاد شنیده اید و می دانیم که تمایز در سه سطح سازمان ،محصول و شخص فروشنده باید معنا یابد.

تمایز در سطح سازمان که با ارتقاء برند توسط روابط عمومی سازمان و تمام کارکنان، با هدایت مدیریت ارشد صورت می گیرد و عملی می شود . تمایز در سطح محصول با مدیریت و هدایت دپارتمان بازاریابی و فروش صورت می گیرد تا به مشتریان اثبات کند که چرا باید آن محصول را بخرند. و اما تمایز در سطح فروشنده می بایست با انتخاب درست ایشان ، آموزش صحیح آنها و پرورش شایسته شان در سازمان عملی شود. و در این راستا نقش شخص فروشنده با بکارگیری آموزشها حائز اهمیت است.

8.آمادگی در حرفه ای بودن در خود و سازمان:

در کتاب” دل گفته ها و دل نوشته های معلم بازاریابی” حرفه ای بودن را به صورت مشروح توضیح
داده ام . در اینجا به همین بسنده می کنم که منظور از حرفه ای بودن تسلط داشتن و تعهد داشتن به امور لازم برای موفقیت است.

9.آمادگی انعطاف پذیری و بکارگیری قانون جذب:

 بازاریابان و فروشندگان حرفه ای از قدرت انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند آنها خودشان را راه یاب می دانند و به محض مواجه شدن با هر مانعی در اسرع وقت به راه جدید برای رسیدن به هدف
می اندیشند و اقدام می کنند . آنها خستگی ناپذیر هستند و از قدرت خلاقیت شان به خوبی بهره
می گیرند.همچنین آنها می دانند هرآنچه را که در ذهن تصور کنند و باور کنند می توانند با تلاش آگاهانه به آن دست یابند پس مهارت هایشان را بالا می برند تا بهترین باشند.

10.آمادگی فرصت یابی:

فرصت یعنی منفعت بالقوه که از تغییر و تحولات محیطی به دست می آید. تقاضا می کنم برای اطلاعات بیشتر به کتاب “تکنیک های فرصت یابی در بازاریابی و فروش با نگرش بازار ایران” مراجعه فرمایید.

11.آمادگی بسط بصیرت مسئله گرایی و راه حل گرایی:

 بازاریابان و فروشندگان حرفه ای هر معضلی را یک مسئله می بینند. آنها از واژه هایی منفی چون معضل و مشکل استفاده نمی کنند، بلکه آنها را مسئله هایی می بینند که باید به بهترین نحو و از بهترین راه، حل شوند پس بصیرت راه حل گرایی را در خودشان ارتقاء می دهند و با اولین راه حل متوقف نمی شوند بلکه به راه حل های مختلف فکر می کنند و مشاوره می گیرند سپس با رعایت اهمیت زمان، بهترین راه حل را انتخاب می کنند .

12.آمادگی شجاعت اقدام گرایی:

 بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که بهترین برنامه ها و ایده ها، زمانی معنا و اهمیت می یابند که به نحو شایسته اجرا شوند . پس بصیرت اقدام گرایی و اهل عمل بودن با درک عالمانه و عاشقانه از ویژگی های بازاریابان عصر حاضر است.

13.آمادگی اصلاح گرایی:

بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که هیچ اقدام صد در صد درستی وجود ندارد. بلکه باید بصیرت اصلاح گرایی و کنترل به موقع را نیز در خودشان ارتقاء دهند . می دانیم آن کس که اشتباه نمی کند پس کاری هم  نمی کند تا اشتباه کند و آن کسی که کاری نمی کند چیزی هم یاد نمی گیرد.

14.آمادگی الگو برداری آگاهانه:

بازاریابان و فروشندگان حرفه ای چشم شان باز است و خوب می بینند و گوش شان تیز است و خوب
می شنوند . آنها اهل تقلید نیستند اما از هرکس و هر سازمان نکته بارزشان را یاد می گیرند و بصیرت الگوبرداری آگاهانه را در خودشان تقویت می کنند.

15. آمادگی برای آماده بودن در تمام شرایط:

 هر موفقیتی در کنار اصول ثابت همیشگی ، اقتضائات خاص خودش را طلب می کند. بازاریابان و فروشندگان نگرش اقتضایی دارند ، آنها مهارت هایشان را افزایش می دهند. اما شرایط و زمان را هم به خوبی درک می کنند و سپس بهترین اقدام را انجام می دهند بیایید در ارتقاء به مهارت هایمان به صورت پیوسته تلاش کنیم.