بعد از چندین دهه فعالیت در عرصه سختافزاری و فروش سرور و پردازنده شرکت IBM یک تغییر مسیر بزرگ در حوزه فعالیتی خود ایجاد کرده است و به سمت استفاده از محاسبات شناختی روی آورده است. در حقیقت در این سالها این بخش از تحقیقات IBM دارای بیشترین رشد بوده است که حاصل آن واتسون است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بعد از چندین دهه فعالیت به عنوان یک کارخانه با مرکزیت سختافزاری در
فروش کامپیوترها، سرورها و پردازندههای مرکزی، شرکت بزرگ و صاحبنام IBM
قصد دارد تا یک جابجایی و تغییر بزرگ به سمت و سوی یک حوزه کمتر شناخته شده
یعنی محاسبات شناختی انجام دهد. در نرمافزارهایی که استفاده میکنیم،
غذایی که میخوریم و داروی که استفاده میکنیم و در تشخیصهای پزشکی، رد و
اثری از IBM خواهیم یافت.
35 درصد سود 81 میلیارد دلاری سال گذشته شرکت IBM در تجارت محاسبات شناختی، شامل هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و الگوریتمها و تجزیه و تحلیلها بدست آمده است. محاسبات شناختی دارای بیشترین سرعت رشد در IBM است. وسلر مدیر مرکز تحقیقاتی آزمایشگاه Almaden (آزمایشگاه تحقیقاتی IBM در کالیفرنیا) میگوید:« در شرکت تمرکز بسیار زیادی بر روی محاسبات شناختی صورت گرفته است و نسبت به دیگر بخشها با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت میکند.»
چندصد محقق و پژوهشگر در سازمان برای بهبود و پیشرفت هوش مصنوعی، الگوریتمها و مجموعه تراشهها کار میکنند. این آزمایشگاه (Almaden) شباهت کمتری با دیگر پردیسهای فناوری Silicon Valley دارد. این مرکز شبیه به یک کالج بدون دانشجوست. راهروها کاملاً آرام و تمیز هستند.
هنوز هم IBM نقش اصلی در سرورها و پردازندهها را ایفا میکند. همچنین در این شرکت افرادی بر روی امنیت سایبری و ابری کار میکنند. اما برای درک این موضوع که چرا IBM محاسبات شناختی را برای مسیر آینده خود انتخاب کرده است، مفید است که به سال 2011 باز گردیم یعنی زمانیکه هوش مصنوعی IBMٍ، یعنی واتسون موفق به شکست انسان در برنامه "jeopardy" شد. برنده شدن در jeopardy مشابه برنده شدن در شطرنج نیست. هوش مصنوعی قبلی شرکت IBM، که Deep Blue نامیده میشد، در سال 1995 موفق به شکست قهرمان جهانی شطرنج شد. اما برای برنده شدن در jeopardy لازم بود تا واتسون زبان طبیعی را یاد بگیرد، معماها را درک کند و با استفاده از جملات پیوسته و منسجم به سوالات جواب دهد، یعنی دقیقاً همان کاری که انسانها انجام میدهند.
از دهه 1970 IBM تحقیقات خود را در زمینه هوش مصنوعی آغاز کرده است. اما پیروزی واتسون یک نقطه عطف در این زمینه بود: اگر IBM میتواند واتسون را به گونهای آموزش دهد که در یک بازی پیچیده پیروز شود، چه کارهای دیگری میتوان به آن آموزش داد؟
اندکی بعد از مسابقه jeopardy، محققان IBM به واتسون آموزش دادند که اطلاعات ثبتاختراعات و چکیده مجلات پزشکی را بخواند. در تحقیقات دارویی، هر مولکول میتواند 100 نام مترادف (نامهای برند، نامهای ژنریک و غیره) داشته باشند. آنها به واتسون یاد دادند که چگونه آنها را شناسایی کند. وسلر میگوید: « اگر واتسون در یک متن کلمه خوابآلود را بخواند، واتسون مجبور به شناخت عوامل خوابآلودگی، تاثیرات، عوارض جانبی است.»
اکنون این خصیصه و ویژگی که بخشی از مشاوره کشف واتسون است، توسط محققان در صنعت داروسازی استفاده میشود. و در حقیقت این تمام آن چیزی نیست که به واتسون آموزش داده میشود که در ادامه به چند مورد اشاره می شود:
• شرکت IBM در سال گذشته برای ایجاد یک ائتلاف تجاری با هدف بهبود ایمنی غذا، مطالعه باکتریها، قارچها و ویروسها و مطالعه چگونگی رشد آنها در شرایط محیطی مختلف با شرکت Mars Inc. قرارداد همکاری امضا کرده است. بیشتر این تحقیق در Almaden انجام گرفته است.
• شرکت IBM با مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering همکاری دارد. محققان این مرکز از واتسون برای انتخاب بهترین روش درمان بر اساس آخرین تحقیقات سرطان استفاده میکنند.
همچنین نقش واتسون را میتوان در ابزارهای استخدامی و بازاریابی مشاهده کرد. هوش مصنوعی میتواند اطلاعات را از اکانتهای اجتماعی دریافت کند، زبانی که مردم استفاده میکنند، تجزیه کند و ویژگی و خصوصیات شخصی ۀنها را مشخص سازد.
35 درصد سود 81 میلیارد دلاری سال گذشته شرکت IBM در تجارت محاسبات شناختی، شامل هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و الگوریتمها و تجزیه و تحلیلها بدست آمده است. محاسبات شناختی دارای بیشترین سرعت رشد در IBM است. وسلر مدیر مرکز تحقیقاتی آزمایشگاه Almaden (آزمایشگاه تحقیقاتی IBM در کالیفرنیا) میگوید:« در شرکت تمرکز بسیار زیادی بر روی محاسبات شناختی صورت گرفته است و نسبت به دیگر بخشها با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت میکند.»
چندصد محقق و پژوهشگر در سازمان برای بهبود و پیشرفت هوش مصنوعی، الگوریتمها و مجموعه تراشهها کار میکنند. این آزمایشگاه (Almaden) شباهت کمتری با دیگر پردیسهای فناوری Silicon Valley دارد. این مرکز شبیه به یک کالج بدون دانشجوست. راهروها کاملاً آرام و تمیز هستند.
هنوز هم IBM نقش اصلی در سرورها و پردازندهها را ایفا میکند. همچنین در این شرکت افرادی بر روی امنیت سایبری و ابری کار میکنند. اما برای درک این موضوع که چرا IBM محاسبات شناختی را برای مسیر آینده خود انتخاب کرده است، مفید است که به سال 2011 باز گردیم یعنی زمانیکه هوش مصنوعی IBMٍ، یعنی واتسون موفق به شکست انسان در برنامه "jeopardy" شد. برنده شدن در jeopardy مشابه برنده شدن در شطرنج نیست. هوش مصنوعی قبلی شرکت IBM، که Deep Blue نامیده میشد، در سال 1995 موفق به شکست قهرمان جهانی شطرنج شد. اما برای برنده شدن در jeopardy لازم بود تا واتسون زبان طبیعی را یاد بگیرد، معماها را درک کند و با استفاده از جملات پیوسته و منسجم به سوالات جواب دهد، یعنی دقیقاً همان کاری که انسانها انجام میدهند.
از دهه 1970 IBM تحقیقات خود را در زمینه هوش مصنوعی آغاز کرده است. اما پیروزی واتسون یک نقطه عطف در این زمینه بود: اگر IBM میتواند واتسون را به گونهای آموزش دهد که در یک بازی پیچیده پیروز شود، چه کارهای دیگری میتوان به آن آموزش داد؟
اندکی بعد از مسابقه jeopardy، محققان IBM به واتسون آموزش دادند که اطلاعات ثبتاختراعات و چکیده مجلات پزشکی را بخواند. در تحقیقات دارویی، هر مولکول میتواند 100 نام مترادف (نامهای برند، نامهای ژنریک و غیره) داشته باشند. آنها به واتسون یاد دادند که چگونه آنها را شناسایی کند. وسلر میگوید: « اگر واتسون در یک متن کلمه خوابآلود را بخواند، واتسون مجبور به شناخت عوامل خوابآلودگی، تاثیرات، عوارض جانبی است.»
اکنون این خصیصه و ویژگی که بخشی از مشاوره کشف واتسون است، توسط محققان در صنعت داروسازی استفاده میشود. و در حقیقت این تمام آن چیزی نیست که به واتسون آموزش داده میشود که در ادامه به چند مورد اشاره می شود:
• شرکت IBM در سال گذشته برای ایجاد یک ائتلاف تجاری با هدف بهبود ایمنی غذا، مطالعه باکتریها، قارچها و ویروسها و مطالعه چگونگی رشد آنها در شرایط محیطی مختلف با شرکت Mars Inc. قرارداد همکاری امضا کرده است. بیشتر این تحقیق در Almaden انجام گرفته است.
• شرکت IBM با مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering همکاری دارد. محققان این مرکز از واتسون برای انتخاب بهترین روش درمان بر اساس آخرین تحقیقات سرطان استفاده میکنند.
همچنین نقش واتسون را میتوان در ابزارهای استخدامی و بازاریابی مشاهده کرد. هوش مصنوعی میتواند اطلاعات را از اکانتهای اجتماعی دریافت کند، زبانی که مردم استفاده میکنند، تجزیه کند و ویژگی و خصوصیات شخصی ۀنها را مشخص سازد.
منبع : www.latimes.com/business/technology/la-fi-cutting-edge-ibm-20160422-story.html