چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، با حضور جمعی از فعالان حوزه مدیریت فناوری و نوآوری، مدیران بنگاه‌های اقتصادی و چهره‌های علمی و فناوری برندگان خود را شناخت.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهدی الیاسی معاون سیاست گذاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و عضو هیئت رئیسه چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در آیین اختتامیه این جایزه بیان کرد: از سال دوم برگزاری این جایزه، به طور متوسط 80 شرکت حضور یافتند و توسط ارزیاب‌های جایزه مورد تحلیل و ارزیابی دقیق قرار گرفتند.

الیاسی، روند تکاملی این جایزه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در این جایزه، شرکت‌کنندگان در 3 قالب شرکت‌ها مادر(هولدینگ)، بنگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان حضور دارند که هر مدل شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی خاص خود را دارد که این محورها تا 6 معیار و تا حدود 120 زیرمعیار جزئی می‌شوند.

عضو هیئت رئیسه چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، با اشاره به مشاهده رشد نسبی شرکت‌کنندگان در اغلب شاخص‌های ارزیابی اظهار کرد: در شاخص هایی چون "توانمندی شرکت‌ها در مدیریت نوآوری و فناوری" شاهد رشد هستیم اما از سویی، رشد منفی شرکت‌ها در شاخص‌های دیگری چون تجاری سازی و بازار یا بهره‌برداری و نوآوری، رشد منفی وجود دارد.

وی، این شکاف در رشد را نیامند بررسی نقاط ضعف‌ها در فناوری و نوآوری شرکت‌ها دانست و افزود: یکی از اولویت‌ها، حرکت به سوی نوآوری باز است و دنیای امروز، ضرورت این امر را پذیرفته است و فضای امروز شرکت‌ها، تعامل و توانمندی در عین رقابت است.

وی افزود: با توجه به این‌که اغلب شرکت‌ها به تازگی با ضرورت مدیریت فناوری و نوآوری آشنا شده‌ و به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند، نیازمند یک بازه زمانی و دوران گذار هستند تا به نتیجه برسند.

الیاسی تصریح کرد: مطمئنا در سال آینده معیارهای ارزیابی جدی‌تر خواهد شد و صرفا درصد کمی از تفاوت میان معیارها و نتایج پذیرفته می‌شود.

عضو هیئت رئیسه چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، با تاکید بر تقویت پیوند میان توانمندی سازی و نتایج توسط شرکت‌ها بیان کرد:  در میان 87 سازمان حاضر در این دوره از فرآیند جایزه، 51 شرکت از نوع بنگاه‌های تولیدی و خدماتی، 34 شرکت در دسته شرکت‌های کوچک فناوری محور و 2 شرکت در دسته سازمان‌های مادر جای گرفتند.

الیاسی با اشاره به این که در نتایج ارزیابی‌های این دوره، در سال جاری هیچ‌کدام از بنگاه‌های حاضر حائز شرایط و امتیاز لازم برای دریافت تندیس‌های سطوح رقابت‌پذیری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری نشدند ، افزود: در سایر سطوح، در سطح شایستگی سه ستاره 3 شرکت، شایستگی دو ستاره 5 شرکت، شایستگی تک ستاره 5 شرکت (مجموعا 13 شرکت در سطح شایستگی)، توانمندی سه ستاره 19 شرکت، توانمندی دو ستاره 16 شرکت، توانمندی تک ستاره 19 شرکت (مجموعا 54 شرکت در سطح توانمندی) و همچنین تعداد 20 شرکت نیز موفق به دریافت لوح تعهد شدند.

الیاسی افزود: بر این باوریم که جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری می‌تواند آغاز شکل‌گیری آینده‌ای امیدبخش برای اقتصاد ملی باشد و دست‌کم نقطه‌های برای حرکت در نقشه آینده توان فناورانه و نوآورانه بنگاه‌های کشورمان باشد.

 

برگزاری 2 پانل تخصصی با حضور متخصصان مدیریت فناوری و نوآوری کشور

در ادامه این مراسم و با برگزاری تخصصی نتایج چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری امیر ناظمی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی، محمد نقی زاده عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ابراهیم سوزن‌چی قائم مقام پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف و سروش قاضی نوری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، به بررسی چالش‌های بنگاه‌ها در عرصه فناوری و نوآوری پرداختند و دیدگاه‌های خود را در خصوص ضرورت‌ها و نبایدهای عرصه مدیریت فناوری و نوآوری بنگاه‌های اقتصادی کشور بیان کردند.

همچنین به ریاست مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پانل تخصصی بررسی نوآوری و فناوری در اقتصاد دانش بنیان، با حضور محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری، رضا انصاری  نماینده مجلس شورای اسلامی فعال در عرصه مدیریت فناوری، دکتر رضا باقری فعال حوزه انرژی در این پانل به ارائه تجربیات و دیدگاه خود در این خصوص پرداختند.

 

تسریع روند حرکت بنگاه‌ها به سمت فناوری و نوآوری

بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با اشاره به این که در حال حاضر 2/0 درصد از سرانه GDP کشور به حوزه فناوری و نوآوری اختصاص دارد، گفت: این میزان باید در فرصت ده ساله باقی مانده تا رسیدن به افق 1404، به رشدی بیش از 8 درصدی برسد که بر این اساس می‌بایست رشد شرکت‌های دانش بنیان 130 برابر ششود تا رشد بخش اقتصادی را پاسخ گو باشد.

رییس کمیته راهبری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری 90هزار بنگاه اقتصادی کشور را موتور محرک اقتصاد دانست و افزود: از میان این 90هزار بنگاه اقتصادی، بالغ بر 2300 شرکت دانش بنیان هستند که با رسیدن این میزان به 10هزار شرکت و زمینه‌سازی‌هایی چون اولویت بخشیدن به صادرات، برندسازی، تحریک بازار داخلی، شبکه سازی و...  باید زمینه تاثیرگذاری فناوری و نوآوری در اقتصاد فراهم شود.

سلطانی، افزود: بنا داریم شرکتهای دانش بنیان، شرکتهای مستقر در مراکز رشد و پارکها، شرکتهایی که با ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی همکاری دارند، شرکتهای دولتی وزارتخانه ها در این جایزه حضور پیدا کنند تا رتبه واقعی خودشان را بدانند.

وی با بیان اینکه از اول تیرماه سال آینده ثبت نام جایزه دور پنجم آغاز خواهد شد، گفت: ما در مدل مفهومی این جایزه دو بخش اساسی داریم بخش توانمندسازها و بخش نتایج. ۶۰۰ امتیاز برای توانمندسازهای درون شرکت و ۴۰۰ امتیاز برای نتایجی که آن شرکت در حوزه فناوری دارد در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه توانمندسازها، پیشرانه های فناوری که عبارتست از رهبری و استراتژی فناوری و نوآوری که شرکت در آن استقرار پیدا کرده و همچنین مدیریت منابع فناوری و نوآوری مجموعا به عنوان پیشرانه های مدیریت فناوری ۲۰۰ امتیاز را به خودشان اختصاص داده اند و فرآیندهای توسعه فناوری که شامل هوشمندی و آینده نگاری فناوری، تحقیق و توسعه فناوری و نوآوری، شبکه نوآوری، اکتساب یادگیری و فناوری، تجاری سازی و بهره برداری از فناوری و نوآوری بوده در مجموع ۴۰۰ امتیاز را به خودشان اختصاص داده اند.

سلطانی در پایان خاطرنشان کرد: در صندوق نوآوری و شکوفایی، به توانمندسازی شرکت‌ها توجه جدی شده است و نتایج ارزیابی ها می‌تواند به عنوان یک الگوی مناسب، در مسیر توانمندسازی شرکت‌ها مورد استفاده نهادهایی چون معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار بگیرد.

 

در سکوی پرتاب قرار داریم

همچنین علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مراسم اختتامیه چهارمین دروه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، با اشاره به انقلاب صنعتی و روند رشد طبیعی نخستین کشورهای توسعه یافته جهان در طی سالیان، اظهار کرد:  مقایسه صریح با این کشورها اشتباه است. چون این کشورها به طور طبیعی تمام ارکان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... جامعه‌شان رشد یافته اند. ما در زمان گذشته نتوانستیم آن حرکت لازم و آن عناصر ایجاد قدرت استراتژیک در جامعه را به وجود بیاوریم تا اینکه انقلاب اسلامی پدیدار شد.

 

انقلاب اسلامی ایران یک پدیده است

صالحی، انقلاب اسلامی ایران را  یک پدیده دانست و افزود: یکی از عناصر قدرت انقلاب، عدالت اجتماعی بود. دستیابی به علم و آموزش عالی از بعد عدالت اجتماعی با آمدن انقلاب بسیار بهتر شد. در آن زمان فقط در چند استان برتر کشور دانشگاه وجود داشت و بعد از مدتی مدارس شبانه‌روزی در استان‌ها راه‌اندازی شد تا جایی که الان حجم کثیری دانشجو داریم و این نشان از رشد ما در این عنصر دارد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، دسته دوم کشورهایی  پیشرفت کرده به واسطه ارتباطات نزدیک با کشورهای دسته اول و بودن در اردوی سیاسی دیگر کشورها دانست و گفت:. از این کشورها می‌توان به اندونزی، مالزی، کره‌جنوبی و ... اشاره کرد. این دسته از کشورها فقط از طریق اقتباس به پیشرفت دست پیدا کرده‌اند.

وی ایران را جزو کشورهای دسته سوم دانست و افزود: به نظر من ایران نیز در این دسته جای می‌گیرد، کشورهایی هستند که در وسط راه می‌خواهند وارد شوند. از این نمونه کشورها هند و چین را می‌توان نام برد. اینها نه کشورهایی در مدار سیاسی کشورهای غربند و نه چیزی از درون از ابتدا داشتند اما در عوض این کشورها برنامه‌ریزی کاملا درستی داشتند.»

 

زمینه‌ها آماده است و در سکوی پرتاب قرار داریم

صالحی به صنعت هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «سه عنصر باعث رشد صنعت هسته‌ای در ایران شد. اول اراده و سفارش بوده است. نظام به عنوان یک مشتری، این صنعت را می‌خواست. دوم اینکه نظام متوجه شد که با شیوه مقررات جاری نمی‌شود این را جلو برد و بنابراین نظام برای سازمان انرژی اتمی ایران تسهیلات مقرراتی خاصی وضع کرده است. الان هیچ سازمانی در کشور به مانند سازمان انرژی اتمی مقررات سهل ندارد و این در رشد این عرصه بسیار موثر بود و امکانات مالی سازمان نیز در حدی که نیاز داشت فراهم شد.

وی افزود: افزود: تا به امروز در قیدوبند فراوانی بوده‌ایم. ما در این سی‌واندی سال به اندازه‌ای که امکان داشت، پرواز کردیم. به نظر من برجام شرایطی به وجود آورده است تا ما بتوانیم در این پرواز اوج بیشتری بگیریم.

صالحی با بیان این که همه زمینه‌ها آماده است و در سکوی پرتاب قرار داریم، اظهار کرد: شرایط منطقه و بین‌الملل به گونه‌ای است که همه در راستای جایگاه برتر و بهتر ایران حرکت می‌کنند. همه این مسائل دانش‌بنیان، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به منزله یک بیدار باش برای ایرانیان است و به این معنی است که طبیب نظام و متولیان آن متوجه درد شده‌اند و به دنبال علاج آن هستند.

 

برندگان جایزه در 3 سطح تعهد، توانمندی و شایستگی

چهارمین جایزه مدیریت فناوری و نوآوری که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط انجمن مدیریت فناوری ایران برگزار شد، با حضور دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس کمیته راهبری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، پدرام سلطانی نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و صاحبان بنگاه‌های صنعتی و خدماتی امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برندگان خود را شناخت.

در بخش پایانی این مراسم، با حضور جمعی از مسئولین ارشد کشور نشان های جایزه به شرکت ها اهداء شد.

در این دوره بر مبنای نشان شایستگی سه ستاره، دو ستاره و یک ستاره شایسته دریافت جایزه شدند که همچون دوره‌های پیشین، هیچ یک از شرکت ها نتوانستند تندیس های طلایی، نقره‌ای و برنز را دریافت کنند.

نحوه ارائه تندیس ها که سه شرکت نشان شایستگی سه ستاره، پنج شرکت نشان شایستگی دو ستاره و پنج شرکت نشان شایستگی یک ستاره را دریافت کردند. همچنین ۱۹ شرکت نشان توانمندی سه ستاره، ۱۶ شرکت نشان توانمندی دو ستاره و ۱۹ شرکت نشان توانمندی یک ستاره را اخذ کردند.