برخی سوالات متداول در خصوص اعطای معافیت‌های حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و سایر حمایت‌های گمرکی و پاسخ آنها را می توانید در این مطلب بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، برخی سوالات متداول در خصوص اعطای معافیت‌های حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و سایر حمایت‌های گمرکیو پاسخ آنها را می توانید در این مطلب بخوایند.


الف- معافیت های حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض

1) برای استفاده از معافیت های عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی از کجا باید شروع کنیم؟

پاسخ: شرکت دانش بنیان متقاضی باید برای استفاده از معافیت ها در هر مورد، فرم های مربوطه را از سامانه www.daneshbonyan.ir بخش آیین نامه ها و قوانین/ معافیت های گمرکی دریافت و پس از تکمیل، به انضمام سایر مدارک مورد نظر، به آدرس customs@daneshbonyan.ir ارسال نماید.

 

2)معافیت های گمرکی شرکت های دانش بنیان به چه مواردی تعلق می گیرد؟

پاسخ:باتوجه به دستورالعمل ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان، و نیز بر اساس شیوه نامه معافیت های گمرکی مصوب کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، در موارد زیر شرکت های دانش بنیان می توانند از معافیت های گمرکی استفاده نمایند:

 1)کالای دانش بنیان برای مهندسی معکوس

 2)کالا و قطعات برای ساخت کالای دانش بنیان تا حد نمونه اولیه و پایلوت

3)تجهیزات آزمایشگاهی،تست و کنترل کیفیت

4)ماشین آلات خط تولید برای کالاهای دانش بنیان

لازم به ذکر است شرکت ها برای استفاده از معافیت های گمرکی در موارد فوق، باید درخواست خود را به همراه مستندات مربوطه طبق فرآیندی که در سامانه مشخص شده است به دبیر خانه کارگروه ارزیابی شرکت ها ی دانش بنیان ارسال نمایند.

 

3)منطور از مهندسی معکوس چیست؟

پاسخ:فرایندی است که در آن می‌توان با اقداماتی بر روی محصول موجود(وارداتی)، به دانش فنی اولیه تولید آن دست پیدا کرد.

 

4)منظور از کالای تجاری چیست؟

پاسخ: منظور از کالای تجاری کالایی است که به تشخیص گمرک ایران برای فروش وارد می گردد، اعم از این که به همان شکل یا پس از انجام عملیات ( اعم از تولیدی، تفکیک و بسته بندی) به فروش برسد.

 

5)آیا کالای تجاری مشمول معافیت های گمرکی می شود؟

خیر. با توجه به دستورالعمل ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان، و نیز بر اساس شیوه نامه معافیت های گمرکی مصوب کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، کالاهای تجاری مشمول این معافیت ها نمی باشند به عبارتی مواد، قطعات و کالاهایی که با هدف استفاده در محصول نهایی وارد شده و به فروش می رسند، مشمول این معافیت ها نیست.

 

6)آیا شرکت های دانش بنیان از پرداخت تمام حقوق ورودی از جمله مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؟

پاسخ: شرکت های دانش بنیان برای واردات خود از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف نیستند .

لازم به ذکر است اگر کالای وارداتی، ماشین آلات خط تولید باشد و شرکت دانش بنیان دارای جواز تاسیس، پروانه بهره برداری یا سایر مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت( شامل کارت شناسایی، گواهی فعالیت صنعتی، و پروانه اکتشاف) باشد، برای استفاده از معافیت ها باید به سامانه بهین یاب www.behinyab.ir رجوع نماید. شرکتها با رجوع به این سامانه از معافیت مالیات بر ارزش افزوده نیز برخوردار خواهند بود.

 

7)مدارک اولیه لازم برای استفاده از مزایای قانون چیست؟

پاسخ: تکمیل و ارسال تعهدنامه، مشخص کردن نوع کالا (تکمیل و ارسال فرم اکسل)، پروفرما،پروفرما اینویس، کاتالوگ فنی، مشخصات کامل فنی، فاکتور، همچنین پروانه یا اظهارنامه گمرکی به صورت دوراظهاری از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی تکمیل و ارسال می شود.

 

8)آیا برای استفاده از معافیت های عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی، کارت بازر گانی لازم است؟

پاسخ: با توجه به اینکه فقط برای ماشین آلات خط تولید ثبت سفارش لازم است و لازمه ثبت سفارش داشتن کارت بازرگانی است لذا برای ثبت سفارش ماشین آلات خط تولید،کارت بازرگانی لازم است و برای موارد دیگر در وهله اول ضروری نیست.البته در سایر موارد نیز به تشخیص گمرک و با توجه به ارزش کالای وارداتی، ممکن است ارائه کارت بازرگانی لازم باشد.تشخیص این موضوع بر عهده گمرکات اجرایی کشور می باشد.لازم به ذکر است به استناد ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات کشور مصوب سال 1372 مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری(برای واردات و فروش آن کالا)  مستلزم داشتن کارت بازرگانی است.

 

9) آیا برای استفاده از معافیت های عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی ثبت سفارش لازم است؟

پاسخ: برای واردات ماشین آلات خط تولید، ثبت سفارش الزامی است. در سایر موارد نیز چنانچه ارزش کالای وارداتی بالا باشد (به طور مثال بیش از 5000 دلار) بهتر است ثبت سفارش صورت گیرد.تشخیص این موضوع بر عهده گمرکات اجرایی است و در صورت لزوم از سوی گمرکات به شرکت ها اعلام می شود.

 

10)آیا برای استفاده از معافیتهای موردنظر، می توان از کارت بازرگانی شخص دیگری استفاده نمود؟

پاسخ: خیر.اسناد و مدارک مورد نیاز جهت واردات ماشین آلات و سایر اقلام وارداتی، باید به نام شرکت دانش‌بنیان تایید شده باشد. اما شرکت دانش بنیان متقاضی استفاده از معافیت گمرکی می تواند از ترخیص کار جهت ترخیص کالا در گمرک  استفاده کند.

 

11)آیا برای استفاده از معافیت های گمرکی عدم ساخت  داخل کالای وارداتی ضروری است؟

پاسخ:معافیت عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای دو مورد «تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل کیفیت» و «ماشین آلات خط تولید کالاهای دانش بنیان» در صورتی اعطا می شود که مشابه آنها در داخل کشور تولید نشود.در دو مورد دیگر(واردات  جهت تولید تا حد نمونه اولیه و پایلوت و واردات جهت مهندسی معکوس) عدم ساخت داخل کالای مورد نظر ضروری نیست.

 

12)منظور از تایید اولیه و نهایی معافیت گمرکی چیست؟ آیا می توان با همان تایید اولیه اقدام به واردات کالا نمود؟

پاسخ:تأییدیه اولیه  صرفا بیانگر موافقت اولیه برای ارائه معافیت‌های موضوع این شیوه‌نامه به کالای مورد نظر است، تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق تر اقدام به واردات نمایند. تأییدیه اولیه تنها به همان شرکت ارائه می‌شود و قابل ارائه به گمرک نیست. تأییدیه نهایی پس از تطبیق مندرجات تأییدیه اولیه (که بر مبنای پروفرما و دیگر مدارک اولیه تهیه می‌شود) با اظهارنامه  یا پروانه گمرکی از سوی دبیرخانه کارگروه به گمرک ابلاغ می‌شود و بیانگر موافقت نهایی برای استفاده از معافیت‌ها است.

 

13)آیاکالای وارداتی باید  متناسب با فعالیت دانش بنیان شرکت باشد؟

بلی .تناسب بین زیر ساخت ها و ظرفیت واقعی تولید و برنامه های آتی شرکت هم باید با کالای وارداتی مورد نظر وجود داشته باشد.همچنین لازم است کالای وارداتیدر راستای فعالیت دانش بنیان مورد تایید شرکت باشد.

 

14)آیا می توانیم کالای مورد نظر را از شرکت دیگری که واردات این کالا را انجام می دهد بخریم و مشمول استفاده از معافیت گمرکی بشویم؟ خیر

اسناد و مدارک مورد نیاز جهت واردات اقلام مورد نظر صرفا باید به نام شرکت دانش بنیان تایید شده توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان باشد.

 

15)پس از ورود کالا و اظهار در گمرک چگونه می توانیم از این معافیت ها استفاده کنیم؟

شرکت متقاضی باید در اظهارنامه گمرکی خود، در زمان تنظیم اظهارنامه در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در ردیف 049(تخفیف حقوق ورودی) اعلام دارد که این شرکت مورد تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان بوده ومتقاضی استفاده از این معافیت می باشد. در غیر این صورت امکان ارسال تایید نهایی دبیرخانه کارگروه از طریق پروانه گمرکی وجود ندارد.

 

16)آیا شرکت می تواند کالای وارداتی را واگذار کند یا آن را به فروش برساند؟

شرکت دانش بنیان موظف است «ماشین آلات خط تولید» وارداتی را صرفا در محل کارگاه یا کارخانه خود که به اطلاع دبیرخانه کارگروه رسیده است نصب و تا 10 سال از جابجایی، انتقال  یا واگذاری آن به غیر ،خودداری نماید؛ در غیر این صورت براساس ماده 120 قانون امور گمرکی، مستلزم پرداخت وجوه متعلقه شامل حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض گمرکی معاف شده خواهد بود.

 

17)آیا شرکت دانش بنیان می تواند واردات جهت تولید انبوه و فروش انجام داده و از معافیت های حقوق ورودی نیز استفاده نماید؟

بلی. در صورتی که کالا و قطعات و مواد اولیه وارداتی جهت واردات موقت و صادرات باشد به عبارت دیگر پس از تولید یا تکمیل فرآیند تولید در داخل، به خارج از کشور صادر شود.

 

18)ثبت سفارش چگونه صورت می گیرد؟

پاسخ: تکمیل و صدور اوراق ثبت سفارش به صورت اینترنتی و از طریق پایگاه www.sabtaresh.ir انجام می شود. تعداد این اوراق برای کالاهایی که از طریق گشایش اعتبار اسنادی وارد می شوند 3 نسخه (دو نسخه برای بانک و یک نسخه برای گمرک) و در موارد غیر از افتتاح اعتبار اسنادی یک نسخه برای گمرک می باشد.

 

19)اطلاعات درخواستی در اوراق ثبت سفارش چیست؟

پاسخ: مشخصات خریدار کالا، مشخصات فروشنده کالا، مشخصات کالای خریداری شده، بانک عامل (در صورت واردات با انتقال ارز)، پروفرما (تاریخ، شماره، مدت اعتبار)، نوع حمل کالا، شرایط خرید کالا بر مبنای اینکوترمز، نوع معامله، نوع ارز.

 

20)اظهارنامه گمرکی چیست؟

پاسخ: فرمی است که گمرک در اختیار وارد کننده قرار می دهد و وارد کننده باید در آن مشخصات و ویژگی های کالای خود را اعلام  و حقوق ورودی متعلقه را محاسبه  و به همراه کلیه اسناد به گمرک تسلیم نماید .البته این کار هم اکنون به صورت سامانه ای و  از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی تحت عنوان دوراظهاری صورت می گیرد و در نهایت به پروانه گمرکی شما کوتاژ تعلق می گیرد.

 

21)کوتاژ چیست؟

کد واحدی است که به هر پروانه گمرکی پس از اظهار تعلق می گیرد و دربالای پروانه گمرکی سمت راست قرار دارد.

 

22)پروانه گمرکی چیست؟

پاسخ: سندی است که گمرک صادر می کند صدور این سند به منزله تسویه حساب وارد کننده با گمرک است و نشان می دهد که ارزیابی کالا در گمرک خاتمه یافته و حقوق ورودی پرداخت شده و مقدمات خروج کالا از گمرک فراهم است.

 

23)منظور از حقوق ورودی چیست؟

پاسخ: حقوق ورودی شامل چهار جزء می باشد:حقوق گمرکی، سود بازرگانی، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده

 

24)شرایط و مدارک مورد نیاز برای گرفتن کارت بازرگانی چیست؟

پاسخ: مهم ترین موارد ضروری عبارتند از:

1-حداقل سن 23 سال تمام

2-داشتن برگ پایان خدمت یا معافیت

3-داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط یا گذراندن دوره های آموزشی مربوطه

4-داشتن محل کسب متناسب ملکی یا استیجاری

5-داشتن دفاتر قانونی و ارائه اظهارنامه ثبتی

6-داشتن حساب جاری

7-عدم اشتغال تمام وقت و نیز نداشتن رابطه استخدامی با وزارت خانه ها و سازمان های دولتی و قوای سه گانه

8-عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر

9-نداشتن محکومیت موثر کیفری

 

25)اگر شرکت از حمایت‌های دریافت شده گمرکی سوءاستفاده کند و به تعهد خود پایبند نبوده  و کالاها را برای مقاصد دیگری بکار برد چه عواقبی خواهد داشت؟

شرکت دانش بنیان موظف است «ماشین آلات خط تولید» وارداتی را صرفا در محل کارگاه یا کارخانه خود که به اطلاع دبیرخانه کارگروه رسیده است نصب و تا 10 سال از جابجایی، انتقال  یا واگذاری آن به غیر ،خودداری نماید؛ در غیر این صورت براساس ماده 120 قانون امور گمرکی، مستلزم پرداخت وجوه متعلقه شامل حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض گمرکی معاف شده خواهد بود.

 

ب- سایر حمایتهای گمرکی

26)شرایط استفاده از مجوز واردات موقت برای شرکت ها و موسسات دانش بنیان چگونه است؟

1) اینکه ورود موقت باید در راستای صادرات کالای دانش بنیان باشد.

2)مقدار آن باید متناسب با ظرفیت تولید شرکت باشد.

3)اگر شرکت دارای جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری است از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

 

27)تسهیلات مسیر سبز برای شرکت های دانش بنیان چیست؟

اظهارنامه گمرکی شرکت های دانش بنیان جهت انتخاب مسیر از همان ابتدا به شرط کامل بودن کلیه مدارک مثل استانداردهای اجباری، در مسیر سبز قرار می گیرد و این یکی دیگر تسهیلات گمرکی است که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

برای استفاده شرکتها از مسیر سبز گمرکی، اطلاعات شرکتهای دانش بنیان از سوی دبیرخانه کارگروه در اختیار گمرک قرار می گیرد و نیازی نیست شرکتها تقاضای جدیدی ارائه دهند.