سیاره‌ای با نام کپلر 62f که در حدود 1200 سال نوری با زمین فاصله دارد، به تازگی ذهن بسیاری از دانشندان را درگیر خود کرده است؛ چرا که آنها بر این باورند که این سیاره می‌تواند شرایط زندگی برای انسان را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، از دلایلی مهمی که ستاره‌شناسان براین باورند که این سیاره توانایی پذیرش حیات انسان‌ها را دارد، فاصله مناسبش با ستاره‌ای است که به دور آن می‌چرخد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این سیاره عوارض سطحی مانند زمین، همچون کوه‌های سنگی و اقیانوس را داراست. کپلر 62f در حدود 40 درصد از زمین بزرگتر است.

دلیل نامگذاری این سیاره نیز مربوط به ماموریت کپلر ناسا در سال 2013 می‌شود، چرا که این سیاره در این ماموریت کشف و ثبت شد. اما به تازگی تیمی از دانشگاه کالیفرنیا تحقیقات گسترده خود را درباره این سیاره آغاز نموده است. پژوهشگران در ابتدا مدارهای چرخش این سیاره را توسط کامپیوتر مدل‌سازی کردند و طبق نتایج به دست آمده اعلام شده که این سیاره فاصله‌ای بیشتر از فاصله زمین تا خورشید، از ستاره مادر خود دارد و همین امر مسبب آن شده که آب به صورت مایع در سطح آن جاری باشد.

با اینکه کپلر 62f از زمین فاصله‌ای بسیار زیاد دارد (نه در ابعاد نجومی)، اما پیدایش حیات و چگونگی آن در این سیاره بسیار چالش‌برنگیز خواهد بود.

آمووا شیلدرز از پژوهشگران این تیم دراین‌باره گفت: "ما در برداشت‌هایی که از ترکیبات جوی این سیاره داشته‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که وجود دی اکسید کربن در جو آن، موجب شده که گرمای متعادلی در سطح این سیاره حاکم باشد و آب به مایع در آن یافت شود." وی در ادامه افزود: "امروزه همه ما می‌دانیم که وجود آب مایع در سطح هر سیاره، امتیازی بسیار مثبت محسوب می‌شود."

پژوهشگران براین باورند که ضخامت جو این سیاره سه تا پنج برابر بیشتر از جو زمین است. اما از دیگر مواردی که این تیم را شگفت‌زده کرده، وجود نواحی یخ‌زده در برخی از زمان‌های سال در کپلر 62f  به دلیل مدار چرخشش به دور ستاره خود است.

شیلدرز در ادامه گفت: "روش‌های مورد استفاده در بررسی این سیاره، با بهره‌گیری از  دو نوع مدل‌سازس کامپیوتری صورت گرفته که می‌توان از آنها در شناخت دیگر سیارات فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) استفاده نمود."

تا کنون بیش از ۲۳۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف و به صورت رسمی تایید شده‌اند؛ امادر این میان تنها ۱۲ سیاره هستند که شرایط حیات را دارا می‌باشند.