دبیر کمیته فرهنگسازی و اطلاع رسانی چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران، گفت: در چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران، 54 شرکت به عنوان شرکت های برگزیده در سطوح مختلف انتخاب شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی؛ دبیر کمیته فرهنگسازی و ترویج چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران درباره برگزاری چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران، اظهار کرد: 10 خردادماه سال جاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و انجمن مدیریت فناوری ایران برگزار شد و در این مراسم،  شرکت ها در 4 سطح تعهد، توانمندی، شایستگی و رقابت پذیری مورد ارزیابی قرار گرفتند و 54 شرکت نشان دریافت کردند.


وی با اشاره به حضور و ارزیابی 87 شرکت مختلف در این دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری افزود: امسال نیز همچون دوره‌های گذشته، شرکت‌ها بر اساس اظهارنامه‌ای که خود شرکت‌ها به دبیرخانه ارائه دادند، در 2 دسته شاخص‌های توانمندساز و نتایج ارزیابی شدند و یکی از 4 سطح جایزه ملی مدیریت فناوری و نواوری را دریافت کردند.


پرویز کرمی با بیان اینکه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حضور 3 سطح از شرکت‌ها در سه سطح شامل هولدینگ‌ها، بنگاه‌های معظم خدماتی و تولیدی و شرکت‌های کوچک فناوری محور برگزار شد، بیان کرد: این شرکت‌ها پس از ارزیابی، در 4 سطح تعهد، توانمندی، شایستگی و رقابت‌پذیری سطح بندی شدند که هر سطح نشان دهنده سطحی از بلوغ و تعالی مدیریت فناوری و نوآوری است.

ارزیابی 80 شرکت توسط 150 ارزیاب
پرویز کرمی همچنین اظهار کرد: بیش از 80 شرکت توسط 150 ارزیاب و متخصص مورد ارزیابی قرار گرفتند و بالای 150 نفر تیم ارزیاب، بیش از 80 شرکت را مورد ارزیابی دادند.
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان این‌که در دوره چهارم هیچ یک از شرکت‌ها، شایسته دریافت تندیس رقابت‌پذیری شناخته نشدند، اظهار کرد: از 87 شرکت 20 شرکت در سطح تعهد، 54 شرکت در سطح توانمندی و 13 شرکت در سطح شایستگی قرار گرفتند.


به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، یکی از مهم‌ترین اهداف این جایزه حرکت شرکت‌ها در مسیر فناوری و نوآوری است و تلاش شده جایزه فناوری و نوآوری به جزئی اساسی از کار آن‌ها و دغدغه‌هایشان بدل شود تا مسیر بلوغ و توانمندی را طی کنند.


دبیر کمیته فرهنگسازی و ترویج چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با اشاره به حضور فعال ستاد توسعه هوایی و شرکت های فعال در حوزه هوایی و هوانوردی در این جایزه، تصریح کرد: با توجه به ضرورت ارتقاء سطح توانمندی‌های شرکت‌های هوایی و هوانوردی و ظرفیت‌سازی در این بنگاه‌ها در زمینه بهبود مدیریت فناوری و نوآوری بنگاه خود، ستاد هوایی برای نخستین بار طرح هدفمند‎سازی جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در صنعت هوایی ایران را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپای هوایی و هوانوردی طراحی کرد.

برگزاری هدفمند جایزه
پرویز کرمی در ادامه بیان کرد: این طرح در چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت و فناوری به صورت هدفمند برگزار شد که در این دوره شرکت بکر پارت خاورمیانه بالاترین جایزه شایستگی با 3 ستاره شایستگی، شرکت کاوش نیرو سپاهان، شرکت هوافضایی درنا و شرکت دقیق سامانه دو ستاره شایستگی و شرکت رایان کیفیت پیشرو نیز یک ستاره شایستگی دریافت کردند.


دبیر کمیته فرهنگسازی و ترویج چارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران افزود: جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با هدف ارائه یک مدل بلوغ برای ارتقاء قابلیت‌های فناوری و نوآوری در سازمان‌ها طراحی شده است تا بتوانند با شناخت چالش‌های خود در هر مرحله، گام‌هایی به ‌سوی رقابت‌پذیری پایدار بردارند.
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در پایان ابراز کرد: این مدل که 4 سطح از بلوغ را در این عرصه ارائه می‌کند، سیر عملکرد بین‌المللی و حرکت مبتنی بر شکل‌گیری قابلیت‌های درون‌زای فناوری و نوآوری را ترسیم می‌کند که در این میان پنج شرکت حوزه هوایی توانستند با داشتن بالاترین سطح شایستگی ستاره‌های این دوره را از آن خود کنند وگام‌هایی به‌سوی رقابت‌پذیری پایدار بردارند.

فعالیت های فرهنگسازی برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، همچنین به موانع موجود در راه فعالیت شرکت های دانش بنیان اشاره کرده و گفت: فعالیت های جدیدی در خصوص رفع مشکل شرکت های دانش بنیان و سهل سازی زیست بوم فناوری و اقتصاد دانش بنیان آغاز شده که کمک کند کسب و کار دانش بنیان با مشکلات کمتری در مسیر خود روبرو باشد.


پرویز کرمی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان در کشورمان برای آنکه بتوانند خود را معرفی کنند و عرصه ای برای ادامه فعالیت داشته باشند، باید خود را در مراجع مربوطه به اثبات برسانند که این امر، روند کار را کند کرده است. از این رو، فعالیت هایی در ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان آغاز کرده ایم و همچنین معاونت سیاستگذاری معاونت علمی نیز در این مسیر اقدامات مهمی انجام داده است. از همین رو، جایزه ملی فناوری و نوآوری، می تواند این خلاء و فاصله به وجود آمده میان شرکت های دانش بنیان و بازار عرضه را از میان بردارد و با اثبات شایستگی ها، موانع موجود بر سر راه شرکت های دانش بنیان را رفع کند.

چهارمین جایزه ملی فناوری و نوآوری، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط انجمن مدیریت فناوری ایران 10 خردادماه 1395 در تهران برگزار شد.