به هر میزان که کشور در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان منابعی را اختصاص دهد، این سرمایه‌گذاری بازگشت چندبرابری خواهد داشت. بنابراین حمایت و کمک به توسعه این شرکت‌ها، رشد و توسعه کشور را به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سید محمد صاحبکار، سرپرست امور موسسات و شرکت‌ها دانش بنیان معاونت علمی، معافیت‌های مالی را بخشی از فرآیند حمایتی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان برشمرد و افزود: این حمایت‌ها از سال 93 آغاز شده و بخش قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان مشمول این حمایت برخوردار شده‌اند.

وی، با اشاره به حمایت‌های گمرکی، به عنوان بخشی دیگر از حمایت‌ها نام برد و افزود: اگر شرکت‌های دانش بنیان بخواهند مواد اولیه‌ای را از خارج کشور وارد کنند که در خط تولید محصول دانش بنیان خود استفاده کنند شامل معافیت‌های گمرکی نمی‌شوند، ولی اگر بخواهند تجهیزات، ماشین‌آلات و نمونه‌هایی را برای مهندسی معکوس و بهبود روند محصول دانش بنیان مورد استفاده قرار دهند، مشمول معافیت‌های گمرکی خواهند شد.

صاحبکار، حمایت دیگر از شرکت‌های دانش بنیان را بهره‌مندی از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی دانست و افزود: استقرار در  شعاع 120 کیلومتری تهران بزرگ، یکی دیگر از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و بر اساس آن، محدودیتی که برای فاصله از شهرهای بزرگ، برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش بنیان را حمایت دیگر معاونت علمی و فناوری عنوان کرد و افزود: این زمینه به این منظور فراهم شده است تا نیروی انسانی متخصص بتواند ارتباط خود را با شرکت دانش بنیان حفظ کند و سربازی را در بستر یک فعالیت دانش بنیان انجام دهد.

وی، به بسته حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: اگر شرکتی برنامه‌ای در حوزه صادرات محصول دانش بنیان داشته باشد، در قالب 12 سرفصل مورد حمایت واقع می‌شود.

صاحبکار، بازارسازی و حمایت از تولیدات ساخت داخل را بسته‌ دیگر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برشمرد و گفت از حضور این شرکت‌ها در مناقصات بزرگ، بازارهای دولتی حمایت می‌شود و به نوعی پیوست فناوری را اجرایی می‌کنیم.

وی، با اشاره به شبکه‌سازی آزمایشگاه‌های بخش دولتی و خصوصی کشور، در بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی به عنوان دیگر حمایت معاونت علمی و فناوری از شرکت‌های دانش بنیان یاد کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با مراجعه به سامانه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، از خدمات و تجهیزات طیف وسیعی از آزمایشگاه‌ها و خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی در تمامی نقاط کشور بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به ارائه بیش از یک میلیون خدمت در بستر این شبکه آزمایشگاهی در سال 1394 گفت: میزان و کیفیت خدمات ارائه شده توسط آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، سال گذشته، شاهد رشدی قابل توجه بود و بالغ بر 1 میلیون خدمت آزمایشگاهی، با بیش از 5هزار تجهیز و  به ارزش بالغ بر 400 میلیارد ریال به مشتریان خود ارائه کرده است.

صاحبکار، با اشاره به تعامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نهادهای متولی کشور به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: به هر میزان که کشور در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان منابعی را اختصاص دهد، این سرمایه‌گذاری بازگشت چندبرابری خواهد داشت. بنابراین حمایت و کمک به توسعه این شرکت‌ها، رشد و توسعه کشور را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تعامل با نهادها و دستگاه‌های اجرایی مختلف و فرهنگ‌سازی تلاش می‌کند تا ضمن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بازارسازی، و فروش محصولات، روند تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان را تحقق ببخشد.