ربات اسکلت خارجی اکسوپد «Exoped Robotic Exoskeleton» یک ربات توانبخشی ویژه راه رفتن افراد دچار کم‌توانی و ناتوانی در استفاده از اندامهای پایین تنه است. این ربات به کاربر در راه رفتن، نشستن و برخاستن کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان جایگزین ویلچر استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری، فناوری اسکلتهای خارجی به عنوان یکی از فناوریهای پیشرفته و به‌روز رباتیک در دنیا شناخته می‌شود و تا کنون شرکتهای معدودی تنها در کشورهای آمریکا، ژاپن و رژیم صهیونیستی موفق به تجاری سازی آن شده‌اند. شرکت ایرانی دانش بنیان پداسیس متشکل از اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و مهندسانی با سابقۀ عملی در حوزه سیستمهای رباتیک کمک حرکتی و توان بخشی (مورد استفادۀ بیماران، سالمندان و افراد کم‌توان) موفق به ساخت ربات اسکلت خارجی پایین تنه اکسوپد (Exoped) برای راه رفتن بیماران فلج پا شده است.

ربات اسکلت خارجی اکسوپد - ساخت شرکت پداسیس

 ربات اسکلت خارجی اکسوپد در قالب دو نسخه ارائه می‌شود: نسخه درمانگاهی و نسخه شخصی.

نسخه درمانگاهی به همراه حامل نگهدارندۀ کاربر، کیوسک رایانه و نرم‌افزار ویژۀ کنترل ربات ارائه می‌شود. در نسخۀ درمانگاهی، کاربر زیر نظر پزشک یا کارشناس توانبخشی از دستگاه استفاده می‌کند.

در نسخۀ شخصی، ربات به همراه عصا، باتریهای قابل شارژ و رایانۀ کنترل کنندۀ داخلی ارائه می‌شود و کاربر می‌تواند از آن در منزل و بیرون از خانه آزادانه استفاده کند.

اکنون نسخه درمانگاهی این محصول در حال اخذ مجوزهای لازم از مراجع مربوطه به منظور استفاده گسترده در درمانگاههای توانبخشی است.

ربات اسکلت خارجی اکسوپد - ساخت شرکت پداسیس

استفاده از ربات اسکلت خارجی اکسوپد چه مزایایی دارد؟

بازگرداندن توانایی راه رفتن به افراد کم‌توان و ناتوان پایین تنه بیش از هر چیز بر روحیه، اعتماد به نفس و امید آنان به زندگی اثر قابل توجهی دارد. افزون بر این امکان ایستادن، نشستن و راه رفتن کاربران به آنان استقلال بیشتری در زندگی می‌دهد. همچنین تحرک بیشتر موجب بهبود وضعیت فیزیکی از جمله بهبود گردش خون، تنظیم فشار خون، بهبود تنفس، جلوگیری از مشکلات گوارشی و کلیوی، زخم بستر، دردهای مزمن و تضعیف ماهیچه‌ها می‌شود.

از اکسوپد می‌توان برای توانبخشی افرادی که دچار اختلال در الگوی راه رفتن هستند استفاده کرد.

اکسوپد چگونه کار می‌کند؟

اکسوپد یک ربات اسکلت خارجی پایین تنه است که قادر است وزن بیمار را تحمل کرده و به زمین انتقال دهد. این ربات بر روی لباسهای کاربر پوشیده می‌شود. اکسوپد از چهار موتور الکتریکی پر قدرت در مفاصل لگن و زانو بهره می‌برد که قادرند پاهای بیمار را با الگوهای حرکتی گوناگون و سرعتهای مختلف حرکت دهند. بدین ترتیب کاربر قادر است بدون نیاز به صرف انرژی چندانی به کمک اکسوپد راه برود.

ربات اسکلت خارجی اکسوپد - ساخت شرکت پداسیس

چه کسانی می‌توانند از اکسوپد استفاده کنند؟

افرادی که دچار فلج پایین تنه (paraplegia) هستند و همچنین افراد دچار ضعف عضلانی و یا اختلال حرکتی در ناحیه پایین تنه می‌توانند از ربات اسکلت خارجی اکسوپد استفاده کنند. برای استفاده از دستگاه لازم است کاربر توانایی کافی در کنترل بدن خود به کمک دستهایش را داشته باشد. نسخۀ درمانگاهی این محصول می‌تواند در آزمایشگاههای علوم اعصاب، توانبخشی، کاردرمانی و ارتوپدی فنی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مراکز تحقیقاتی می‌توانند از این وسیله استفاده کنند.

شرایط فروش و خدمات پس از فروش اکسوپد چگونه است؟

اکسوپد با شرایط استثنایی و با قیمتی کمتر از یک سوم مشابه‌های خارجی عرضه می‌شود. همچنین شرایط فروش ویژه برای خرید این محصول از جمله امکان استفاده از لیزینگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و خرید اقساطی وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. این دستگاه دارای گارانتی یکساله به همراه نصب، راه‌اندازی و آموزش و خدمات پس از فروش پنج ساله شامل سرویسهای دوره‌ای، ارتقاء نرم‌افزار به نسخه‌های جدیدتر، تأمین قطعات، تعمیر و کالیبراسیون است.

مشخصات فنی (نسخه درمانگاهی)

وزن ۱۷ کیلوگرم
تعداد مفاصل فعال ۴
حداکثر وزن مجاز بیمار ۱۰۰ کیلوگرم
حداقل قد بیمار ۱۵۰ سانتی متر
حداکثر قد بیمار ۱۹۰ سانتی متر
حداکثر سرعت گام برداری ۰٫۱۵ متر بر ثانیه
قابلیت تنظیم پارامترهای Gait طول گام
ارتفاع گام
سرعت
قابلیت ثبت پارامترهای فرآیند دارد
طول پارالل ۶ متر