تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیرخانه شواری­عالی مناطق آزادتجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منعقد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی توسط دکتر سورنا ستاری و دکتر علی اکبر ترکان، زمینه بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات و واحدهای فناور داخلی و خارجی از ظرفیت و توانمندی این مناطق برای توسعه اقتصاد دانش بنیان تسهیل شد.

در این تفاهم نامه همکاری به منظور تحقق اهداف سند چشم‌انداز برنامه‌های توسعه اقتصادی-اجتماعی و گسترش تعاملات علمی، فناوری، اقتصادی و اجرایی کشور وبر براساس بند یازدهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری در خصوص انتقال فناوری‌های پیشرفته به کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به امضای دو طرف رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه، مراکز نوآوری در مناطق آزاد تجاری برای میزبانی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و خارجی همکار شکل خواهند گرفت و همچنین زمینه بهره‌مندی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و فناور از تسهیلات، خدمات و زیرساخت‌های مناطق آزاد فراهم خواهد شد.

فراهم آوردن زیرساختی نوآورانه و پیشرو در هر منطقه، با توجه به ماموریت‌ها و اولویت‌های فناورانه آن، تولید و ترویج محتوای رسانه‌ای علمی، فناورانه و فرهنگی متناسب با نیاز کشور، فرهنگ‌سازی انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز کشور از ماموریت‌های تفاهم‌نامه یادشده است.

بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری، ایجاد و تقویت روابط‌میان‌دانشگاهی بین‌المللی، جلب مشارکت مراکز معتبر طراحی مهندسی و فناوری جهان برای انجام طرح‌های مشترک و برگزاری دوره‌های آموزشی، ایجاد امکان استقرار گروه‌ها و مراکز پژوهشی خارجی در مناطق آزاد از دیگر اقداماتی است که با انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری محقق می‌شود.

بر مبنای این تفاهم‌نامه کمیته مشترک با حضور مهدی بازارگان معاون تولید، صادرات و فناوری و محمود احمدی افزادی مشاور امور بین الملل به نمایندگی از دبیرخانه مناطق آزاد، محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی و پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به نمایندگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اهداف کمی و کیفی و اجرای مناسب مفاد این تفاهم‌نامه را پیگیری می‌کنند. این تفاهم نامه به امضاء دکتر ترکان و دکتر ستاری رسیده و به مناطق آزاد و معاونت علمی و فناوری ابلاغ شد.