کتاب «توانمندی‌های پویا؛ درک تغییر راهبردی در سازمان‌ها»برای افرادی که آشنایی مقدماتی با مبانی رویکرد توانمندی‌های پویا دارند مناسب است. مخاطبین این کتاب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مدیریت راهبردی، مدیریت فناوری و نوآوری، MBA و... هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری، اساس رقابت بین بنگاه‌های فعال در محیط‌های با تغییرات سریع فناورانه، در فناوری و راه‌حل‌های مبتنی بر آن نهفته است. بدین مفهوم که در این عرصه موفقیت در صحنه رقابت نه بر اساس الگوهای نئوکلاسیک اقتصادی است که اساس آن‌ها بر رقابت قیمتی بنا شده و نه بر اساس رویکردهای سازمان صنعتی است که بر مفهوم و نقش کارایی در رقابت تأکید دارند و نه بر اساس نگرش مبتنی بر منابع که منشأ موفقیت را در داشتن یک مجموعه منابع خاص جستجو می‌کند، بلکه موفقیت بر پایه توان کسب مزیت ناشی از جستجوی فرصت‌های جدید خلق ارزش در کسب و کارها استوار خواهد بود.

با توجه به ویژگی‌های خاص محیط‌های با تغییرات سریع فناورانه و لزوم پویایی کسب و کارها در چنین محیط‌هایی، رویکرد توانمندی‌های پویا را می‌توان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مطرح برای مدیریت راهبردی بنگاه‌ها در چنین محیط هایی برشمرد.

اساس این نگرش نو‌ظهور بر این مفهوم بنا شده است که تکیه زدن به مجموعه مشخصی از توانمندی‌های ایستا ریسک عدم موفقیت را برای بنگاه افزایش می‌دهد؛ لذا ضرورت دارد بنگاه برای کسب و حفظ مزیت رقابتی بتواند به‌تناسب شرایط محیطی، توانمندی‌های خود را تغییر داده و توانمندی‌های جدیدی کسب نماید. بنابراین موضوع نوسازی و تحول در مجموعه توانمندی‌های بنگاه به‌عنوان محور تلاش و بحث‌های طرفداران این نگرش فکری است.

رویکرد «توانمندی‌های پویا» به‌عنوان یک نحله فکری توسعه‌یافته از رویکرد مبتنی بر منابع، نتیجه تلاش‌های محققانی همچون تیس و همکاران (1997)، تیس (2008و2009)، هلفت و همکاران (2007)، کاسنوکی و همکاران (1997)، آیزنهارت و مارتین (2001)، زولو و وینتر (2002)، دانیلز (2002)، دسی و همکاران (2002) و وینتر (2003) بوده است.

کتاب توانمندی‌های پویا توسط نظریه‌پردازان اصلی این رویکرد (کنستانس هلفت، سیدنی فینکل‌اشتاین، ویل میچل، مارگارت پیتراف، هاربیر سینگ، دیوید تیس و سیدنی وینتر) به رشته تحریر درآمده است. ترجمه این کتاب به زبان فارسی توسط تیمی از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران (رضا بندریان، محمد حاجعلی و ابوالفضل کیانی بختیاری) انجام پذیرفته و توسط انتشارات هزاره ققنوس منتشر شده است.

این کتاب متشکل از مقالات نویسندگان آن بوده و این افراد سعی نموده‌اند در یک مجموعه یکپارچه به تلفیق دیدگاه‌های خود بپردازند. از این رو اگر چه هر فصل از این کتاب توسط یکی از نویسندگان به رشته تحریر درآمده اما از نظرات یکدیگر نیز در تدوین فصول خود بهره برده‌اند.

در واقع این کتاب برای افرادی که آشنایی مقدماتی با مبانی رویکرد توانمندی‌های پویا دارند مناسب است. مخاطبین این کتاب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مدیریت راهبردی، مدیریت فناوری و نوآوری، MBA و... هستند. همچنین این کتاب می‌تواند برای مدیران ارشد سازمان‌ها به‌ویژه برای تصمیم‌گیری در خصوص اکتساب‌ها و ادغام‌ها مرجع مفیدی باشد.

در مورد توانمندی‌های پویا نوشتارهای معدودی به‌صورت مقاله و کتاب به زبان فارسی منتشر شده است. با توجه به کمبود منابع فارسی و نو بودن بسیاری از مباحث آن در داخل کشور، مترجمین کتاب بسیار خوشحال خواهند شد که این ترجمه مورد نقد فرهیختگان و صاحب نظران قرار گرفته و پذیرای نظریات آن‌ها در خصوص کاستی‌های آن است.

****

عنوان کتاب: توانمندی‌های پویا؛ درک تغییر راهبردی در سازمان‌ها
تالیف: کنستانس هلفت، سیدنی فینکل‌اشتاین، ویل میچل، مارگارت پیتراف، هاربیر سینگ، دیوید تیس و سیدنی وینتر
ترجمه: رضا بندریان، محمد حاجعلی و ابوالفضل کیانی بختیاری
ناشر: هزاره ققنوس
شابک: ۱-۱۳۵-۲۸۶-۶۰۰-۹۷۸