نرم افزار ایرانی جهت کمک به نابینایان برای یادگیری موسیقی طراحی و تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری، با کمک نرم افزار «نت سفید»، افراد نابینا قادر خواهند بود نت‌های موسیقی را مطالعه و قطعات موسیقی مورد علاقه خود را بنوازند. با استفاده از این نرم افزار، کاربران بدون اینکه نیاز به وجود نت بریل چاپ شده بر روی کاغذ باشد، به راحتی بر روی ماشین مورد استفاده خود نت‌ها را مطالعه می کنند و در نتیجه می‌توانند، فایلهای نت را کپی یا برای دوستان خود ارسال کرده و به اشتراک بگذارند.

این نرم افزار یک پروژه متن باز و رایگان است که توسط متخصصان ایرانی هوش مصنوعی برای نابینایان ایرانی و سراسر دنیا طراحی و نسخه دوم و توسعه یافته آن به تازگی منتشر شده است.

هدف از تولید این نرم افزار کمک به افراد نابینا برای نواختن ساز از نت‌های بریل است که بر روی کاغذهای مقوایی به شکل برجسته چاپ می شوند و حمل آنها بسیار مشکل بوده اعلام شده است. برای مثال یک دقیقه موسیقی برای پیانو ده ها صفحه نت بریل می شود. از سوی دیگر این کاغذهای مقوایی عمر کمی دارند و در ایران هم چاپ نمی شوند. بنابراین نابینایان ایرانی دسترسی آسانی به نت موسیقی بریل ندارند.

براین اساس نرم افزار نت سفید (http://www.white-note.com ) وابستگی نت موسیقی بریل به کاغذ را از بین برده و به صورت فایل  xml به نابینایان کمک می کند تا بتوانند در همان کامپیوتری که در حال استفاده از آن هستند نتها را بخوانند و فایلها را به اشتراک بگذارند.

xml موسیقی فرمتی استاندارد است که محتوای آن به عنوان یک زبان مشترک، برای تمام نرم افزارهای ویرایش نت موسیقی قابل درک است.