چهارمین دوره مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف در سه حوزه جنگل‌بانی، امداد و نجات و ارسال محموله امدادی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف تلاش دارند به منظور توسعه فناوری‌های موجود در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین، شناخت استعداد ها و همچنین هدف‌دهی و ارزشیابی ساختارهای موجود، مسابقات متفاوتی را بطور مستمر برگزار نمایند. هدف از برگزاری این دوره از مسابقات که تاکنون سه دوره از آن توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده است،  هدایت استعدادهای خلاق، گسترش و توسعه فرآیند ارتباط با صنعت و پرورش استعدادهای دانشگاهی برای مواجهه با مسائل متنوع و کاربردی صنعت هوایی ایران و جهان است.

در این دوره از مسابقات، مأموریت پرنده بدون سرنشین که می‌تواند از نوع بال ثابت و یا روتورکرافت باشد، براین اساس تدوین شده است که سامانه قادر باشد 2 فرایند مجزا را در مدت زمان محدود در بهترین حالت ممکن انجام دهد. هر تیم باید در عملیات پرواز روی منطقه جنگلی (جنگل‌بانی)، با نصب حداقل یک دوربین عکس‌برداری و قابلیت نصب دوربین دوم فیلم‌برداری بتواند در محدوده ارتفاعی بین 500 تا 8000 پا از سطح زمین(AGL)، وسیله‌ای مکانیکی مانند کامیون را با رنگ‌هایی غیر استتاری (قرمز و سفید) در بین درختان شناسایی کرده و هم‌زمان موقعیت وسیله شناسایی‌شده را به یک پایگاه، در محدوده 5 کیلومتری از خود مخابره کند. همچنین در عملیات تکمیلی (امداد) پس از تشخیص هدف (خودرو)، محموله مشخصی را بین وزن 500 تا 2000 گرم (حاوی اقلامی مناسب برای کمک‌های اولیه) در شعاعی کمتر از 50 متر از هدف شناسایی‌شده به صورت ایمن رها کند.

ثبت‌نام چهارمین دوره این مسابقات از اواخر خردادماه سال جاری آغاز خواهد شد. همچنین علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و یا شرکت در این مسابقه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.iudc.ir مراجعه کنند.