چرا بعضی‌ها به موفقیت می‌رسند و بعضی‌ها هر روز از آن دورتر می‌شوند؟ چطور می‌شود که بعضی‌ها شکست را تبدیل به سکویی برای پرتاب شدن به سوی پیروزی می‌کنند و بعضی‌ها زیر بار شکست خم می‌شوند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، موفقیت ژنتیکی است، چرا بعضی‌ها به موفقیت می‌رسند و بعضی‌ها هر روز از آن دورتر می‌شوند؟ چطور می‌شود که بعضی‌ها شکست را تبدیل به سکویی برای پرتاب شدن به سوی پیروزی می‌کنند و بعضی‌ها زیر بار شکست خم می‌شوند؟ اما  کارآفرین‌های موفقی که شکست را دور می‌زنند، چه ویژگی‌هایی دارند؟  

از تمسخر هم‌کلاسی‌ها تا شکستن رکورد استقامت

رانلف فینس، نویسنده، ماجراجوی بریتانیایی، کوه‌نورد و دارای رکورد استقامت در گلاسکو به دنیا آمد و در کتاب گینس از او به‌عنوان بزرگ‌ترین جهان‌گرد حال حاضر جهان، که در طول زندگی کاری خودش بیش از سه سفر اکتشافی داشته، یاد شده است. اما رانلف فینس بیشتر به‌خاطر سفر سه ‌ساله‌اش به دور دنیا معروف شده ‌است. او هنوز و با گذشت بیش از 60 سال آزار و اذیت‌های هم‌کلاسی‌هایش در مدرسه شبانه‌روزی درجه یک بریتانیا را از خاطر نبرده است که با مسخره کردن او باعث شدند تا مرز خودکشی هم پیش برود.

اما همین آزار و اذیت‌ها بود که استقامت کردن را به او یاد داد، به‌طوری‌که فینس بعد از یک حمله قلبی و تنها سه ماه و نیم بعد از به هوش آمدن از یک کمای سه روزه و دو عمل بای پس، در هفت مسابقه دوی ماراتون در مدت تنها هفت روز و در تمامی هفت قاره شرکت کرد. پس خیلی بی‌راه نیست وقتی ویلیامز، مشاور معروف دنیای تجارت، می‌گوید: «کسانی که در مدرسه مورد اذیت و تمسخر قرار می‌گیرند، یا باید نقش قربانی را بازی کنند یا در وجود خود قدرتی ایجاد کنند که قلدربازی دانش‌آموزان بدجنس در آن‌ها بی‌اثر باشد.

وسواس مانع موفقیت نیست

دونالد جان ترامپ (متولد 14 ژوئن 1946). درست حدس زدید، همان به اصطلاح سیاستمداری که این روزها با موضع‌گیری‌هایش مردم دنیا را می‌خنداند و بعضی‌ها را هم می‌ترساند. در این که سیاستمدار خنده‌دار و بی‌مغزی است، تردیدی وجود ندارد. در عین حال او یک ابرتاجر، نویسنده، سرمایه‌گذار و مجری تلویزیون آمریکایی است. او که پای ثابت فهرست پول‌دارهای مجله فوربس محسوب می‌شود، یکی از وسواسی‌ترین آدم‌هایی است که تا به حال وارد تجارت شده‌اند! او به‌شدت از فوبیای میکروب رنج می‌برد و حتی نمی‌تواند به دکمه آسانسور دست بزند. اما این مسئله تا امروز باعث نشده که او از موفقیت در عرصه تجارت باز بماند، به‌طوری‌که امروز مالک چندین میلیون فوت مربع از بهترین املاک منهتن است.

همان‌طور که ویلیامز معتقد است: «کسانی که می‌توانند اختلال وسواس اجباری خود را مهار کنند، معمولا در زمره افراد کمال‌گرا قرار می‌گیرند که متوجه نکات و جزئیاتی می‌شوند که بقیه به آن توجه ندارند. اگر در فضای آکادمیک باشند، احتمال این‌که متوجه اشتباهات املایی شوند و غلط‌های دستور زبانی را بهتر از بقیه پیدا کنند، زیاد است. افراد دارای «شخصیت وسواسی» زبان بدن و تن صدای اطرافیان را به‌خوبی درک می‌کنند و با هوشیاری نشانه‌های تمیزناپذیری را پیدا می‌کنند که آن‌ها را در معاملات و تجارت متمایز می‌کند.» 