محققان دانشگاه MIT برج‌هایی از سلول‌های خورشیدی ساختند که پایداری بیشتری در خروجی انرژی خورشیدی دارد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بیشتر پنل‌های خورشیدی به صورت تخت هستند و معمولاً روی پشت‌بام‌ها قرار می‌گیرند، زیرا برای آن طراحی‌شده‌اند که نور خورشید را زمانی که به طور مستقیم و از بالا می‌تابد مهار کنند. با این حال زمانی که زاویه برخورد پرتوهای خورشید تغییر می‌کند، کارایی این پنل‌ها به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

برای رفع این ناکارآمدی، دانشمندان با بسیاری از فناوری‌های جدید در حوزه سلول‌های خورشیدی آزمایش‌های انجام دادند؛ ازجمله استفاده از نانو ساختارهای سه‌بعدی برای به دام انداختن نور و افزایش میزان جذب انرژی خورشید. با این حال در یک مطالعه جدید درحوزهٔ انرژی و علوم محیط زیست، یک تیم از دانشگاه MIT با تغییر رویکرد، اقدام به تغییر شکل پنل‌های خورشیدی نمودند که در نهایت موفق به توسعه یک فرم سه‌بعدی شدند که تا ۲۰ بار توان خروجی را افزایش می‌دهد                                         .

علاوه بر این یکنواختی بیشتر و پایداری بیشتری در خروجی توان خواهیم داشت. با وجود افزایش هزینه تولید برای پنل‌های سه‌بعدی نسبت به پنل‌های معمولی، محققان معتقد هستند، انرژی خروجی بالاتر این مورد را جبران می‌کند.