در شماره 25 ماهنامه «سرآمد»، که ویژه تیرماه سال جاری منتشر شده است، توجهی جدی به اهمیت علوم انسانی و ایجاد ارتباط و بسط آن در علوم دیگر صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، واقعیت این است که علوم انسانی، پیش برنده و چراغ راه علوم تجربی بوده است. تاریخ دوران طلایی علم در اسلام، به وضوح این ادعا را به اثبات می کند. همه عالمان و بزرگان و دانشمندان ما، پس از گذر قرن ها که همچنان ماهتابی روشن در آسمان تاریخ ایران و جهان هستند، اندیشگان حوزه علوم انسانی شان، دائما بر یافته های تجربی و آزمایشگاهی شان، می چربد و دست بالا دارد.

مساعدت های معنوی

با این همه، هر چه زمان گذشته است، علوم انسانی نفوذشان را در علوم تجربی (برخلاف تصور) بیشتر کرده اند. به همین خاطر است که ما امروز دخالت و حضور فعالان علوم انسانی را در حوزه فناوری بیش از پیش نیازمندیم. پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» در شماره تیرماه 95 این ماهنامه، در یادداشتی با عنوان «علم اعلی و مساعدت های معنوی» منتشر شده، آورده است: «علم دین هم که اعلای علوم است چاره ای ندارد که متناسب با درک و دریافتهای امروزی به سوالات بشر امروزی جواب دهد. درک و دریافتهای جدید، باعث ایجاد پرسشهای جدید می شوند و پرسشهای جدید جوابهای جدید را اقتضا می کنند.

قطعا انسان قرن بیست و یکمی مسائلی دارد که انسان هزار سال پیش، حتی انسان صد سال پیش به ذهنش هم خطور نمی‌کرد.» همچنین در این یادداشت نتیجه گرفته شده که «چیزی که امروز در اقتصاد و علم و پیشرفت علمی نیاز داریم این است که عالمان دینی و حوزه های علمیه با اشرافی فوق العاده وارد موضوعات جدید شوند و گره از کار فروبسته ما بگشایند و راه را برای توسعه و پیشرفت و دینداری همراه کنند . »

هرآنچه درباره نخبگی باید بدانید

آنهایی که علاقه مند به چند و چون ماجرای نخبگی و اطلاع یافتن از همه زوایای حقیقی و حقوقی مرتبط با آن هستند، در شماره 25 «سرآمد» می توانند گزارش مفصل و خواندنی و جامع را با تیتر «نقطه آغاز زنجیره نخبگی» بخوانند. در این گزارش، هر آنچه که می خواهید درباره موضوع نخبگی بدانید را در قالب متن و جدول و نمودارهای مختلف می توانید به دست آورید.

قیمت تمام شده نفت

گفت وگوهای «سرآمد» پیش از آنکه در جریان باشند، بر جریان هستند. یعنی جریان ایجاد می کنند که این خاصیت به عنوان مثال، گفت وگو با محمد نمازی صاحب جایزه علامه طباطبایی در گفت وگویش با این ماهنامه، نکته هایی نغز و بکر بر زبان آورده که می توان با دنبال کردن اش، جریان رسانه ای ارزشمندی را ایجاد کرد که هم جذابیت دارد و هم کار ثوابی است. او گفته است: «یک عمر است که نفت داریم اما قیمت تمام شده اش را نمی دانیم» و بعد در جایی دیگر بیان کرده است: «انتشار مقالات علمی امر بسیار مهم و نافعی است، اما اصول اخلاقی و علمی آن باید رعایت شود. در این راستا، آیین نامه ارتقا وسایر آیین نامه های پژوهشی باید تغییر کند تا دانش واقعی بدون آلودگی های موجود انتشار یابد.»

قدمعلی سرآمی که نامی آشنا در حوزه ادبیات فارسی است هم، با «سرآمد» بیست و پنجم به گفت وگو نشسته و از اهمیت زبان در علم نکته هایی با اهمیت بیان کرده است. در بخشی از این گفت وگو می خوانیم: « االن شما مثال نمی خواهد بنویسید دوستت دارم، نشانه های قلب را که بگذارید، یعنی دوستت دارم. بسیاری از جاها ما به میانجی دالهای تصویری، نه دالهای زبانی و صوتی، با هم ارتباط داریم. یعنی مراودات زبانیمان در روزگار ما گسترش بیشتری پیدا کرده است و از ۱۰۰سال پیش به این طرف، شرایط گسترش همه سویه شدن برای همه زبانها و زبان فارسی بیشتر فراهم شده است.»

اعتبار گرفتن از کارآفرینی

گفت وگو با کارآفرینان فعال و موفق کشور، همچنان در «سرآمد» جزو مطالب بااهمیت و پرخواننده محسوب می شود. در این شماره ماهنامه نیز، حسن هلالی از کارآفرینان فعال کشور، تجربیات اش را در این حوزه مطرح کرده است. او در جایی از گفت وگوی خود که با تیتر «از هیچ موسسه یا بانک اعتبار نگرفته ایم»، می گوید: «مثلا قضیه آلودگی هوا حالت عمومی پیدا کرده و همه روی آن حساس هستند. برای رفع آن یکسری کارهای عمومی انجام می شود که همه می دانند و یکسری کارهای خاص که این کارها بر عهده شرکتهای دانش بنیان است. بنابراین باید مراجع خاصی به این قضیه به صورت خاص توجه کنند. این محافل خاص وظیفه دارند که با این شرکتها نشست تخصصی بگذارند و ببینند اگر جایی عطشی برای انجام کاری به صورت پایه ای و مسئولانه هست، به صورت منسجم جهت دهی و ساماندهی و حمایت کنند.»

محمد روحانی نژاد هم که صاحب یک رویداد کارآفرینی موفق ایرانی است، نکته های قابل توجهی را در این عرصه، مطرح می کند. مثلا در بخشی از گفت وگوی او با «سرآمد» آمده است: «مـن چالـش اصلـی را نرم افـزار یـا همـان فکر می دانم. مشـکلات مالـی، دفتر کار و غیـره همـه قابل حل اسـت و من اگـر بتوانم تیـم نخبـه ای را شـکل بدهـم، قطعـا بـه همه خواسـته های خـود خواهـم رسـید.»

استفاده از ظرفیت های خالی

آذردخت خاکپور، از دیگر کارآفرینانی است که با خواندن گفت وگویش در «سرآمد»، نسیم امید به آینده را احساس خواهید کرد. او معتقد است که: «یک کارخانه ممکن است دستگاهها و امکانات زیادی داشته باشد که از آنها استفاده ای نمی شود. از طرفی کسی ممکن است ایده داشته باشد اما جایی برای تولید محصول نداشته باشد و سرمایه ای هم برای تاسیس کارخانه در دستش نباشد. این شخص می تواند از ظرفیت خالی این کارخانه ها استفاده کند. محصول به اسم کسانی وارد بازار می شود که ایده اولیه را داشتند و کارخانه دار هم تنها هزینه دستگاههایش را می گیرد. این کاریست که در بسیاری از کشورهای پیشرفته انجام می شود.»

در بخش های دیگر «سرآمد» 25، مطالب متعددی در قالب گزارش و یادداشت می خوانید که نکته های جالب و خواندنی در حوزه های کارآفرینی و نخبگی با خود به همراه دارند.

«سرآمد» به سامانه کدخوان QR هم مجهز است و شما می توانید با موبایل های هوشمندمان، فیلم، صدا و تصویرهای مرتبط را برای بهره مندی هر چه بهتر از محتوا، دریافت کنید.

بیست و پنجمین شماره ماهنامه خبری، علمی، تحلیلی وآموزشی «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه تیرماه 1395 در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.