مجله «هما» (هوش مصنوعی و ابزار دقیق) که یک مجله علمی- کاربردی است که خارج از فضای دانشگاه منتشر می‌شود، هر چند در نگاه اول ارتباطی با دانشجویان ندارد، اما چندان هم بی‌ارتباط به فضاهای دانشجویی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سردبیر مجله هوش مصنوعی و ابزار دقیق که حسین مجدفر است، خود لیسانس مکانیک، گرایش طراحی جامدات دارد و بعد از گذشت سال‌ها هم‌چنان با دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه شریف در ارتباط است و در شورای راهبری مجله «نامه مکانیک» حضور دارد.

البته مجدفر تاکید می‌کند در امور اجرایی «نامه مکانیک» دخالتی ندارد و همه این کارها را دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه شریف انجام می‌دهند. به گفته سردبیر این مجله، «هما» نخستین مجله کاربردی کشور در زمینه اتوماسیون منعطف، رباتیک، هوش مصنوعی و ابزاردقیق (ابزار اندازه‌گیری برای کنترل دقیق) است که انتشار آن از سال 86 آغاز شده و اساسا ویژگی منحصربه‌فرد مجله «هما» در این است که تا پیش از انتشار این مجله، هرگز نشریه‌ای در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی وجود نداشته است.

البته این مجله تعلق به دانشگاه خاصی ندارد و مقالات این نشریه را عمدتا افرادی تامین می‌کنند که در کنفرانس‌های مختلف، درباره هوشمندی و به‌طور کلی مباحث مرتبط به موضوع مجله، مقاله می‌دهند. این‌که این افراد از چه دانشگاهی باشند، مهم نیست. همکاری ستادی برای تهیه مطالب مجله و امور جاری آن به صورت حرفه‌ای و مستقل از هر مجموعه دانشگاهی یا دانشجویی انجام می‌شود.

وجود نشریات تخصصی در کنار نشریات عمومی موضوع مهمی است که در کشور ما توجه چندانی به آن نشده است. حتی افزایش تعداد آن‌ها موجب رقابتی شدن فضا در جلب مخاطب و افزایش کیفیت مجلاتی از این دست خواهد شد؛ نشریاتی که مخاطبان خاص خود را دارند و می‌توانند آن‌چه را که در فضای علمی کشور در رشته‌های گوناگون رخ می‌دهد، پوشش دهند و به اطلاع علاقه‌مندان این حوزه برسانند.

فعالان علمی کشور همان‌طور که از طریق ژورنال‌های معتبر خارجی با مهم‌ترین فعالیت‌های همکارانشان در آن سوی مرزها آشنا می‌شوند، از طریق این مجلات نیز در جریان آخرین مقالات، تحقیق‌ها و یافته‌های حوزه‌های مختلف علمی داخل کشور قرار می‌گیرند.